вторник, 11 август 2020 г.

Никола Бенин. Ян ван Ейк (Jan van Eyck) - един от най-забележителните художници от Северния Ренесанс

 Никола Бенин

Автопортрет на Ян Ван Ейк

Ян Ван Ейк, „Автопортрет“, 1433.

Близо 100 години преди Леонардо да Винчи (ок. 1452–1519) да създаде „Мона Лиза" , друг художник определя стандартите за реалистични маслени портрети. Роден в сегашна Белгия, художникът Ян ван Ейк (Jan van Eyck) (ок. 1390-1441 г.) е ранен майстор на маслените бои.

Най-известното му произведение „Портрет на Арнолфини“ остава икона на Северния Ренесанс - обхваща много от естетическите идеали и технически новости от този период. В шедьовъра обаче има повече от богатата му цветова палитра.

Фламандският художник Ян ван Ейк се счита за един от най-забележителните художници от Северния Ренесанс, който създава редица силно религиозни произведения. Въпреки че картината с маслени бои съществува от известно време, Ван Ейк е определен като първият, използвал потенциала си за цвят и реализъм .


Ghent Altarpiece от Ян ван Ейк и Хюберт ван Ейк

Ян ван Ейк и Хюберт ван Ейк, Олтарът в Катедралата в Гент“, 1432 г.

Олтарът в Катедралата в Гент, се счита за първия шедьовър в средата, в която той и брат му Hubert (който е художник), рисуват в продължение на десет години. Тя показва отхвърляне на идеализирания средновековен стил в полза на по-реалистично изкуство, което се корени в почти научно наблюдение на природата.

Портретът на Арнолфини

Портрет на Арнолфини от Ян Ван Ейк

През 1434 г., около година след завършването на олтара, Ян ван Ейк започва работа върху портрета на Арнолфини, наричан още Сватбата на АрнолфиниНа него е изобразен богат търговец - предполага се, че е Джовани ди Николао Арнолфини - и съпругата му в разкошно украсена стая, в която са представени богатствата им.

На пръв поглед портретът на Arnolfini се откроява с интензивността на своята цветова палитра. От лявата страна на картината мъжът е облечен с тежко синьо-черно палто с кожени орнаменти, а от дясната жена му носи изумруден овърсайз с текстурирани ръкави. Всеки артикул от дрехи и бижута сякаш свети на платното.

Ян ван Ейк постигна тази дълбочина на цвета, като използва техниката мокро върху мокро, при която добавя слоеве мокра боя, преди предишните слоеве да изсъхнат. Това му позволява умело да съчетава цветовете и да създаде усещане за триизмерност върху платното. Освен това художникът прилага слоеве от полупрозрачни глазури върху картината, за да подчертае не само реализма на фигурите, но и лукса на дома.


Няма коментари:

Публикуване на коментар