петък, 7 август 2020 г.

Никола Бенин. Европейски стълб на социалните права. Изграждане на по-приобщаващ и по-справедлив Европейски съюз

 Никола Бенин

Enforcing the European Pillar of Social Rights: Finding the Right ...

Днес ние се ангажираме с набор от 20 принципа и права. От правото на справедливи заплати до правото на здравеопазване; от учене през целия живот, по-добър баланс между професионален и личен живот и равенство между половете до минимални доходи: с Европейския стълб на социалните права ЕС отстоява правата на своите граждани в бързо променящ се свят.

Европейският стълб на социалните права е за осигуряване на нови и по-ефективни права за гражданите . Има 3 основни категории:

  • Равни възможности и достъп до пазара на труда
  • Справедливи условия на труд
  • Социална защита и приобщаване

Глава I: Равни възможности и достъп до пазара на труда

1. Образование, обучение и учене през целия живот

Всеки има право на качествено и приобщаващо образование, обучение и учене през целия живот, за да запази и придобие умения, които им позволяват да участват пълноценно в обществото и да управляват успешно прехода на пазара на труда.

2. Равенство между половете

Трябва да се гарантира и насърчава равното третиране и възможности между жените и мъжете във всички области, включително по отношение на участието на пазара на труда, условията и условията за заетост и кариерното развитие.

Жените и мъжете имат право на равно заплащане за работа с еднаква стойност.

3. Равни възможности

Независимо от пол, расов или етнически произход, религия или убеждения, увреждане, възраст или сексуална ориентация, всеки има право на равно третиране и възможности по отношение на заетост, социална защита, образование и достъп до стоки и услуги, достъпни за обществеността. Насърчават се равни възможности на недостатъчно представените групи.

4. Активна подкрепа за заетостта

Всеки има право на своевременна и персонализирана помощ за подобряване на перспективите за заетост или за самостоятелна заетост. Това включва правото на получаване на подкрепа за търсене на работа, обучение и преквалификация. Всеки има право да прехвърля социални права и права на обучение по време на професионални преходи.

Младите хора имат право на непрекъснато образование, чиракуване, стаж или добро работно място в рамките на 4 месеца след като станат безработни или напуснат образование.

Хората безработни имат право на персонализирана, непрекъсната и последователна подкрепа. Дългосрочно безработните имат право на задълбочена индивидуална оценка най-късно при 18 месеца безработица.

Глава II: Справедливи условия на труд

5. Сигурна и адаптивна заетост

Независимо от вида и продължителността на трудовото правоотношение, работниците имат право на справедливо и равно третиране по отношение на условията на труд, достъпа до социална защита и обучение. Насърчава се преходът към отворени форми на заетост.

В съответствие със законодателството и колективните трудови договори се осигурява необходимата гъвкавост за работодателите да се адаптират бързо към промените в икономическия контекст.

Ще се насърчават иновативните форми на работа, които гарантират качествени условия на труд. Предприемачеството и самостоятелната заетост се насърчават. Повишава се професионалната мобилност.

Трудовите правоотношения, които водят до несигурни условия на труд, се предотвратяват, включително чрез забрана за злоупотреба с нетипични договори. Всеки изпитателен период трябва да бъде с разумна продължителност.

6. Заплати

Работниците имат право на справедливи заплати, които осигуряват приличен стандарт на живот.

Осигуряват се адекватни минимални заплати по начин, който осигурява удовлетворяването на нуждите на работника и неговото семейство в светлината на националните икономически и социални условия, като същевременно се гарантира достъп до заетост и стимули за търсене на работа. Бедността на работното място се предотвратява.  

Всички заплати се определят по прозрачен и предвидим начин в съответствие с националните практики и при зачитане на автономността на социалните партньори.

7. Информация за условията на заетост и защитата в случай на уволнения

Работниците имат право да бъдат информирани писмено в началото на трудовата заетост за техните права и задължения, произтичащи от трудовото правоотношение, включително за изпитателен период. 

Преди всяко уволнение работниците имат право да бъдат информирани за причините и да им бъде предоставен разумен срок на предизвестие. Те имат право на достъп до ефективно и безпристрастно разрешаване на спорове, а в случай на неоснователно уволнение - право на обезщетение, включително адекватно обезщетение.

8. Социален диалог и участие на работниците

Социалните партньори се консултират относно разработването и прилагането на икономическите политики, политиките за заетост и социалните политики в съответствие с националните практики. Те се насърчават да преговарят и сключват колективни споразумения по важни за тях въпроси, като зачитат тяхната самостоятелност и правото на колективни действия. Когато е подходящо, споразуменията, сключени между социалните партньори, се прилагат на равнището на Съюза и неговите държави-членки.

Работниците или техните представители имат право да бъдат своевременно информирани и консултирани по въпроси, свързани с тях, по-специално относно прехвърлянето, преструктурирането и сливането на предприятия и относно колективните съкращения.

Насърчава се подкрепата за увеличаване на капацитета на социалните партньори за насърчаване на социалния диалог.

9. Баланс между работа и живот

Родителите и хората с грижовни отговорности имат право на подходящ отпуск, гъвкави условия на работа и достъп до услуги за грижи. Жените и мъжете имат равен достъп до специални отпуски, за да изпълнят своите грижи и се насърчават да ги използват балансирано.

10. Здравословна, безопасна и добре адаптирана работна среда и защита на данните

Работниците имат право на високо ниво на защита на тяхното здраве и безопасност на работното място.

Работниците имат право на работна среда, адаптирана към техните професионални нужди и която им позволява да удължат участието си на пазара на труда.

Работниците имат право да защитават личните си данни в контекста на заетостта.

Глава III: Социална защита и приобщаване

11. Грижи за децата и подкрепа за децата

Децата имат право на достъпно образование в ранна детска възраст и грижи за добро качество.

Децата имат право на защита от бедност. Децата от неравностойно положение имат право на конкретни мерки за увеличаване на равни възможности.

12. Социална защита

Независимо от вида и продължителността на трудовото им правоотношение, работниците и при сравними условия самостоятелно заетите лица имат право на адекватна социална защита.

13. Обезщетения за безработица

Безработните имат право на адекватна подкрепа за активиране от публичните служби по заетостта с цел (пре) интегриране на пазара на труда и адекватни обезщетения за безработица с разумна продължителност, в съответствие с техния принос и националните правила за допустимост. Такива обезщетения не представляват пречка за бързото завръщане на заетостта.

14. Минимален доход

Всеки, който няма достатъчно ресурси, има право на адекватни обезщетения за минимален доход, осигуряващи достоен живот на всички етапи от живота и ефективен достъп до предоставяне на стоки и услуги. За тези, които могат да работят, обезщетенията за минимален доход трябва да се комбинират със стимули за (пре) интегриране на пазара на труда.

15. Доходи и пенсии за старост

Работниците и самостоятелно заетите лица при пенсиониране имат право на пенсия, съразмерна на вноските им и осигуряване на адекватен доход. Жените и мъжете имат равни възможности за придобиване на пенсионни права.

Всеки в напреднала възраст има право на ресурси, които осигуряват живеене в достойнство.

16. Здравни грижи

Всеки има право на навременен достъп до качествени, превантивни и лечебни здравни грижи с добро качество.

17. Включване на хора с увреждания

Хората с увреждания имат право на подпомагане на доходите, което осигурява достоен живот, услуги, които им позволяват да участват на пазара на труда и в обществото, и работна среда, адаптирана към техните нужди.

18. Дългосрочни грижи

Всеки има право на достъпни услуги за дългосрочна грижа с добро качество, по-специално домашни грижи и услуги в общността.

19. Жилище и помощ за бездомните

а. За нуждаещите се се осигурява достъп до социално жилище или жилищна помощ с добро качество.

б. Уязвимите хора имат право на подходяща помощ и защита срещу принудително изселване.

° С. На бездомните се осигуряват адекватни убежища и услуги, за да се насърчи тяхното социално включване.

20. Достъп до основни услуги

Всеки има право на достъп до основни услуги с добро качество, включително вода, канализация, енергия, транспорт, финансови услуги и цифрови комуникации. Подкрепата за достъп до такива услуги е на разположение за нуждаещите се.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар