Никола Бенин
Преобладаващата част от учителите (87%) смятат, че са налице съществени разлики между начина на преподаване и учене от разстояние в електронна среда спрямо присъствения учебен процес. Около 77% от тях са използвали повече образователни ресурси в работата си с учениците, а
72% са имали повече възможности да експериментират с различни методи на преподаване.
Данните показват, че преобладаващата част от учителите са успели да се подготвят и да преминат към обучението от разстояние за много кратък период. На 42% от учителите този процес е отнел 1 - 2 дни, за други 36% - между 3 и 5 дни, а само за 4% - повече от 2 седмици.
Преобладаващата част от учителите са следвали традиционните вече подходи и методи на преподаване в класната стая, пренесени в електронна среда - представяне и обясняване на учебното съдържание по време на синхронен учебен час; поставяне на задачи за самостоятелна работа и проверка на резултатите; допълнителна работа с ученици при необходимост; провеждане на дискусии; тестове и др. Сравнително по-малък дял от учителите са организирали работата на учениците по проекти или са създавали условия за групова работа на учениците.
По данни на директорите в около 54% от училищата е била създадена
процедура на всекидневно наблюдение на учебния процес от разстояние с цел адаптация
и промяна на неговата организация при необходимост. В други 33% подобна процедура е била прилагана поне веднъж седмично. Почти всички учители (91%) също потвърждават наличието на такава практика. Най-често подобни обсъждания са били провеждани в училищата, разположени в села и малки градове.
Най-често синхронното обучение е било съпроводено със самостоятелна работа в различни електронни платформи. Учителите поставяли задачи и упражнения за самостоятелна работа на учениците (за 52% от учениците във всички учебни часове и за още 32% - в повечето часове), като най-често изпращали сканирани/снимани копия на учебни материали за самостоятелна работа, след което учениците на свой ред изпращали сканирани/снимани копия на работата си (70% от учениците).
В класните стаи на около две трети от учениците се провеждали дискусии във връзка с учебния материал (34% по всички предмети и 31% по някои учебни предмети); провеждала се индивидуална работа с учениците, които изпитват затруднения (33% по всички предмети и 27% по някои учебни предмети), и учениците правели онлайн презентации (26% по всички предмети и 36% по някои учебни предмети). Сравнително по-рядко в условията на онлайн час учениците работели на групи (14% по всички предмети и 22% по някои учебни предмети).
Оценяването на учениците в условията на обучение от разстояние в електронна среда се е осъществявало основно чрез онлайн тестове.
Около 88% от учениците посочват, че са били оценявани с тестове или с писмени изпитвания
в друг формат. Около 70% от тях са получавали оценки за участието си по време на онлайн учебните часове. Пак около 77% са получавали оценки за изпълнение на проекти. Сравнително по-рядко учениците са получавали качествена обратна връзка дали се справят с поставените задачи. Средно едва половината, т.е. около 50-60% от учениците, са получавали обратна връзка за тяхната работа в час или у дома, както и препоръки как да я подобрят.
Подобни са данните и на учителите, като преобладаващата част от тях системно са прилагали практики на оценяване и обратна връзка в условията на обучението от разстояние. Например всеки четвърти учител е оценявал напредъка на учениците си в почти всички учебни часове (25%), а други 44% - в повечето учебни часове. Около 83% от учителите редовно са предоставяли индивидуална обратна връзка на учениците.
В същото време наблюдаваме
колебания сред учителите доколко поставените от тях оценки отразяват реалните знания и умения
на учениците и дали те не са повлияни от помощта на родителите например. Тези съмнения са породени от невъзможността учителите да упражняват непосредствен контрол върху изпълнението на индивидуалните работи на учениците, в това число доколко те работят самостоятелно. Отделни учители отчитат съществено повишаване на оценките на учениците си, отдавайки го и на прекомерната помощ от страна на родителите.
От друга страна, около 49% от родителите никога не са получавали обратна връзка, когато детето им е имало неприемливо поведение по време на час, а 46% от родителите никога не са получавали обратна връзка, когато детето им е отсъствало от часовете в електронна среда. Следва да се отбележи, че относително малък дял от родителите (34%) са получавали редовна обратна връзка, когато детето им не се е справяло с усвояването на учебното съдържание, макар тази обратна връзка да е ключова за предприемането на конкретни действия и оказване на подкрепа и по този начин - за подобряване на ефективността на ученето.
Данните показват, че за мнозинството ученици преминаването към обучение от разстояние е довело до
значителна промяна в начина на учене и в организацията на учебния ден,
без обаче това да поражда съществени трудности. Например около две трети от учениците успявали самостоятелно да се справят с по-голямата част от задачите за самостоятелна работа, а около половината са доволни от начина, по който е протекъл учебният процес. Преобладаващата част от тях са успели да се адаптират сравнително лесно към променените условия на учене.
Подобна е и преценката на родителите, като 59% от тях смятат, че детето им е успяло да се адаптира бързо към учебния процес от разстояние. По-лесно са се адаптирали децата на родители с по-високо образование. От гледна точка на възрастта на учениците, пак според преценката на родителите, по-затруднена адаптация се регистрира при по-малките ученици (I - IV клас) и при най-големите ученици (XII клас).
Всеки втори учител също смята, че учениците му са се адаптирали лесно към обучението от разстояние, но
само 36% от тях определят ученето на учениците през този период като пълноценно.
Около 37% от учителите посочват, че учениците им не са изпитвали затруднения при усвояването на изучавания учебен материал.
Най-съществена подкрепа и помощ в условията на обучението от разстояние учениците са получавали от техните родители. На въпроса от кого са получавали подкрепа, когато са се затруднявали с ученето по време на обучение от разстояние, всички ученици са посочили родителите си, а едва 40% - и своите учители.
От своя страна, около 69% от родителите смятат, че учителите са успели да преподават в електронна среда по разбираем за учениците начин. Около две трети от тях определят като успешни усилията на учителите да мотивират детето им да се ангажира с ученето и смятат, че учителите са поощрявали детето им да учи.
Данните на учениците показват, че повече време в учене са отделяли учениците в началния етап (I - IV клас), в V клас и в IX клас. Най-малко са учениците в XII клас, които са инвестирали повече време за учене в условията на обучение от разстояние, отколкото при присъственото обучение.
Подобни са данните и на родителите. Половината от тях смятат, че при ученето от разстояние детето им е трябвало да отделя повече време за учене, отколкото при присъствената форма. Почти 44% от родителите посочват, че детето им е получавало повече домашни задачи, отколкото в условията на присъственото обучение.
Същевременно, родителите като цяло смятат, че
децата им по-скоро не са успели да усвоят учебния материал в същата степен,
както при присъствената форма на обучение. Преобладаващ дял от тях (58%) са скептични в преценката си дали обучението от разстояние е успяло да постигне същата ефективност на ученето при техните деца, каквато би била постигната при присъственото обучение. Само 29% от родителите смятат, че ефективността на усвояване на материала при двете форми е еднаква.
Преобладаващата част от учителите (84%) смятат, че при подготовката и провеждането на учебния процес от разстояние са вложили значително повече усилия и време в сравнение с присъственото обучение. За 80% от тях проверката на резултатите на учениците също е била свързана със значителна допълнителна инвестиция на време. Всеки втори учител посочва също, че много от неговите ученици са изпитвали затруднения с ученето от разстояние, а 71% - че са имали нужда от допълнително време за разбиране и усвояване на учебния материал.
Няма коментари:
Публикуване на коментар