Никола Бенин
Доверието е в основата на
взаимоотношенията на счетоводителя с клиентите, но какво е „доверие“ и как се
отразява на бизнеса?
Окситоцинът, така нареченият „любовен наркотик“, повишава мотивацията ви да се доверите на другите.
Знаейки, че ви се доверяват, вие сами освобождавате окситоцин, което от своя страна прави по-вероятно другите хора да ви се доверят, създавайки „добродетелен цикъл“ с по-високи нива на окситоцин.
Служителите ще инвестират повече от себе си в организации, на които имат доверие, подхранвайки по-силни бизнес резултати.
Невролозите откриват повече за това как са свързани мозъците ни и силните връзки между частите, свързани с доверието, социалната свързаност и благосъстоянието. Добрата новина е, че доверието включва тези връзки в други хора.
1. Свързаността се засилва от „любовния наркотик“ окситоцин
Когато се чувстваме свързани с
някого, хормон, наречен окситоцин, се освобождава в кръвта, което ни кара да се
чувстваме добре и след това се чувстваме още по-свързани. Сред бозайниците
кърмещите майки отделят окситоцин, когато бебето суче, стимулирайки притока на
мляко и повече чувства на свързаност - биологична връзка и любовен отговор.
2. Чувството за добро мотивира да правиш добро
Американският невроикономист
Пол Дж. Зак изучава неврологията на доверието. Неговите ранни експерименти
разкриват, че хората, които се чувстват свързани и се доверяват един на друг,
са изпитали това, което той е нарекъл „добродетелни цикли“ на по-високи нива на
окситоцин.
През 2001 г. Зак провежда експеримент, където дава на хората повишен окситоцин чрез назален спрей. Той открива, че окситоцинът значително е повишил мотивацията им да се доверят на хората, както и желанието им да имат доверие.
„За щастие всичко, което трябва да направите, за да задействате тази„ морална молекула “, е да дадете на някого знак на доверие“, обяви той в книгата си „Моралната молекула“. „Лицето, на което се има доверие, изпитва прилив на окситоцин, което я прави по-малко вероятно да се сдържи или да изневери. Усещането за доверие прави човека по-... доверен. Което с течение на времето прави другите хора по-склонни да се доверяват ... и създава добродетелен цикъл. "
3. Доверието в бизнес мотивира инвестициите
Хората, които си имат доверие,
инвестират повече във връзката, така че Zak се зае да докаже математически
връзката между доверието и бизнес резултатите. Той откри, че нивата на доверие
в социалната, икономическата и институционалната среда влияят върху решенията
за инвестиране. Бизнесът, потвърден като надежден от надеждни източници,
привлече по-големи инвестиции.
Той също така казва, че служителите инвестират повече от себе си в организации с високо доверие и изпитват подобен добродетелен цикъл на доверие. Повече доверие мотивира повече енергия, производителност, сътрудничество и лоялност, подхранвайки по-силни бизнес резултати.
Тези открития накараха изследванията му по неврология да разберат какво е доверието - включително ролята на окситоцина.
„Бизнесът, проверен като надежден от надеждни източници, привлече по-големи инвестиции.“
4. Доверието насърчава
иновациите
Хората, които се чувстват, че им се доверяват, да вземат решения без постоянен контрол, са по-склонни да правят
иновации.
„Неуспехът е неизбежен в процеса на експериментиране ... (следователно) условията, пораждащи психологическа безопасност, намаляват страха от неуспех и насърчават експериментирането“, отбелязват четирима учени от Харвардското бизнес училище в своя доклад „Смесените ефекти на непоследователността върху експериментирането в организации“, публикуван Организация Наука през юни 2004 г.
Хората под високо оценително налягане са по-малко склонни да експериментират, докато тези под ниско оценително налягане реагират на противоречиви условия с повишено експериментиране.
5. Свързани сме с желанието да си сътрудничим с приятели
Хората предпочитат да се
справят с предизвикателствата с приятели, отколкото с непознати. Изследователи
от университета Рутгерс проведоха експеримент с инвестиционна игра и
установиха, че участниците са избрали да инвестират по-често със своите
приятели, отколкото със свой сътрудник или компютър, въпреки равни успехи.
Когато инвестиционният риск се изплати, ядрено-магнитен резонанс показва, че две части на мозъка, свързани с благосъстоянието и доверието, светват повече, когато хората са избрали близък приятел.
Докладвайки резултатите в списанието от май 2015 г. на Neuroscience, изследователите обясниха: „Решенията за участие в съвместни взаимодействия изискват понасяне на значителен риск, но въпреки това осигуряват основата за взаимоотношенията. Хората получават сигнал за награда за социална стойност от възвръщането на решенията за сътрудничество, зависими от близостта на връзката."
Няма коментари:
Публикуване на коментар