сряда, 28 юни 2023 г.

Rembrandt "The Polish Rider" (Рембранд "Полският ездач")

 Никола Бенин




Rembrandt
The Polish Rider is a seventeenth-century painting, usually dated to the 1650s, of a young man traveling on horseback through a murky landscape, now in The Frick Collection in New York. When the painting was sold by Zdzisław Tarnowski (pl) to Henry Frick in 1910, there was consensus that the work was by the Dutch painter Rembrandt. This attribution has since been contested, though this remains a minority view.
There has also been debate over whether the painting was intended as a portrait of a particular person, living or historical, and if so of whom, or if not, what it was intended to represent. Both the quality of the painting and its slight air of mystery are commonly recognized, though parts of the background are very sketchily painted or unfinished.
The first western scholar to discuss the painting was Wilhelm von Bode who in his History of Dutch Painting (1883) stated that it was a Rembrandt dating from his "late" period, that is, 1654. Somewhat later, Abraham Bredius examined the picture quite closely and had no doubts that its author was Rembrandt. At the beginning of the twentieth century, Alfred von Wurzbach suggested that Rembrandt's student Aert de Gelder might have been the author, but his opinion was generally disregarded. Throughout most of the twentieth century, there was general agreement that the painting was indeed by Rembrandt and even Julius S. Held, who at one time questioned its Polish connection, never doubted Rembrandt's authorship. However, in 1984, Josua Bruyn, then a member of the Rembrandt Research Project (RRP) tentatively suggested that certain characteristics of the work of Willem Drost, another student of Rembrandt, could be observed in the painting. Though the mysterious and somewhat solemn expression on the Rider's brilliantly painted face point to Rembrandt,The Polish Rider is unlike Rembrandt's other work in certain other ways. In particular, Rembrandt rarely worked on equestrian paintings, the only other known equestrian portrait in Rembrandt's work being the Portrait of Frederick Rihel, 1663 (National Gallery, London).
But Bruyn's remained a minority opinion, the suggestion of Drost's authorship is now generally rejected, and the Frick itself never changed its own attribution, the label still reading "Rembrandt" and not "attributed to" or "school of". More recent opinion has shifted even more decisively in favor of the Frick, with Simon Schama in his 1999 book Rembrandt's Eyes, and scholar Ernst van de Wetering, chair of the Rembrandt Project (Melbourne Symposium, 1997), both arguing for attribution to the master. Those few scholars who still question Rembrandt's authorship feel that the execution is uneven, and favour different attributions for different parts of the work. A 1998 study published by the RRP concluded that another artist's hand, besides that of Rembrandt, was involved in the work. Rembrandt may have started the painting in the 1650s, but perhaps he left it unfinished and it may have been completed by someone else.
The idealised, inscrutable character has encouraged various theories about its subject, if the picture is a portrait. Candidates have included an ancestor of the Polish-Lithuanian Oginski family Marcjan Aleksander Ogiński, as asserted by the 18th-century owners of the painting and the Polish theologian, Jonasz Szlichtyng. Others believe that the outfit of the rider, the weapons and even the breed of horse are all Polish. Dutch equestrian portraits were infrequent in the 17th century and traditionally showed a fashionably dressed rider on a well-bred, spirited horse, as in Rembrandt's Frederick Rihel.

Рембранд Полският ездач е картина от седемнадесети век, обикновено датирана от 1650-те, на млад мъж, пътуващ на кон през мрачен пейзаж, сега в The Frick Collection в Ню Йорк. Когато картината е продадена от Zdzisław Tarnowski (pl) на Хенри Фрик през 1910 г., има консенсус, че произведението е на холандския художник Рембранд. Оттогава това приписване е оспорвано, въпреки че това остава възглед на малцинството. Имаше също дебат дали картината е била предназначена като портрет на конкретен човек, жив или исторически, и ако да на кого, или ако не, какво е трябвало да представлява. Както качеството на картината, така и нейната лека тайнственост са общопризнати, въпреки че части от фона са много схематично нарисувани или недовършени. Първият западен учен, който обсъжда картината, е Вилхелм фон Боде, който в своята История на холандската живопис (1883) заявява, че това е картина на Рембранд, датираща от неговия „късен“ период, тоест 1654 г. Малко по-късно Абрахам Бредиус изследва картината доста отблизо и не се съмняваше, че авторът му е Рембранд. В началото на ХХ век Алфред фон Вурцбах предполага, че ученикът на Рембранд Аерт де Гелдер може да е авторът, но мнението му като цяло е пренебрегнато. През по-голямата част от двадесети век имаше общо съгласие, че картината наистина е от Рембранд и дори Юлиус С. Хелд, който по едно време постави под въпрос полската й връзка, никога не се съмняваше в авторството на Рембранд. Въпреки това, през 1984 г. Джосуа Бруйн, тогава член на Изследователския проект на Рембранд (RRP), предположи, че някои характеристики на работата на Вилем Дрост, друг ученик на Рембранд, могат да бъдат наблюдавани в картината. Въпреки че мистериозното и донякъде тържествено изражение на брилянтно изрисуваното лице на Ездача сочи към Рембранд, Полският ездач се различава от другата творба на Рембранд по някои други начини. По-специално, Рембранд рядко работи върху конни картини, единственият друг известен конен портрет в творчеството на Рембранд е Портретът на Фредерик Рихел, 1663 г. (Национална галерия, Лондон). Но мнението на Bruyn остава малцинствено мнение, предположението за авторството на Drost сега е като цяло отхвърлено, а самият Frick никога не е променил собственото си приписване, етикетът все още гласи „Рембранд“, а не „приписва се на“ или „школа на“. По-скорошното мнение се промени още по-решително в полза на Фрик, като Саймън Шама в книгата си от 1999 г. „Очите на Рембранд“ и ученият Ернст ван де Ветеринг, председател на проекта „Рембранд“ (Симпозиум в Мелбърн, 1997 г.), и двамата спорят за приписването на майстора . Малцината учени, които все още поставят под въпрос авторството на Рембранд, смятат, че изпълнението е неравномерно и предпочитат различни приписвания на различни части от творбата. Изследване от 1998 г., публикувано от RRP, заключава, че ръката на друг художник, освен тази на Рембранд, е участвала в работата. Рембранд може да е започнал картината през 1650 г., но може би той я е оставил недовършена и може да е била завършена от някой друг. Идеализираният, неразгадаем герой е насърчил различни теории за неговия обект, ако картината е портрет. Сред кандидатите е предшественикът на полско-литовската фамилия Огински Марциан Александър Огински, както твърдят собствениците на картината от 18-ти век и полският теолог Йонаш Шлихтинг. Други смятат, че екипировката на ездача, оръжията и дори породата кон са полски. Холандските конни портрети са били рядкост през 17-ти век и традиционно са показвали модерно облечен ездач на добре отгледан, енергичен кон, както във Фредерик Рихел на Рембранд.

Няма коментари:

Публикуване на коментар