Илияна Бенина, Никола Бенин, Магдалина Бенина
Тематичната опозиция родно-чуждо присъства в българската литература от началото на Възраждането, но след приключването на това „най-българско” време, след Освобождението, нейното съдържание се променя, защото двата й полюса разменят своя положителен и отрицателен знак.
От Паисиевата „ История славянобългарска” до Ботевата революционна поезия и проза, и Вазовото творчество на националноосвободителна тема родното е свято пространство и висша ценност. България, българският народ, идеята за българското като история, география, характерология, цели и задачи са емоционално свързани с безкористния и жертвоготовен патриотизъм. За своето, за род и родина трябва да се жертва животът. Чуждото е отречено, заклеймено, мразено като синоним на вековното османско робство. От едната страна на опозицията са поробените, а от другата поробителите и между тях има поетапна борба от Просвещението до организираната революция. Този модел присъства и в Димитър-Талевата четирилогия за съдбата на родната му Македония, чийто първи роман е „Железният светилник”.
В първите следосвобожденски десетилетия тематичната опозиция се преобръща. Родното издребнява, обезценява се, употребява се за користни цели, патриотизмът се изражда в патриотарство, в десакрализираното пространство, превърнато в стълба на властта и грабителството, опасно шества байганьовщината. Народът е превърнат в стадо „и като му завъртиш сопата…” Чуждото има положителен знак и е видяно в напредналата цивилизация и демокрация на Европа, към която България се стреми, но още няма ползотворен, обогатяващ диалог с нея. Най-напред Иван Вазов в социалнокритичната си поезия и проза, а след него и Алеко Константинов Щастливеца в книгата си портрет „Бай Ганьо” и в отделните си фейлетони критикува новите антигерои на деня, раздвижени само от грубия материален интерес.
Родното и чуждото тотално се разминават в тоталитарното социалистическо време и в десетилетията на прехода към демокрация. В сатиричното си прозаично и драматургично творчество Станислав Стратиев пресъздава българския модел като болестно състояние, като синдром на преобърнатите, подменени ценности, докато европейският обществено-политически, икономически и морално-етичен модел остава непреодолимо дистанциран. У нас нищо не е такова, каквото трябва да бъде, всичко е негативно „побългарено” и българинът се чувства уютно в своята многопосочна изостаналост.
Родината или не се придвижва напред, или се движи много бавно и чужбината остава мираж за нея. Своето, нашето, българското все още не може да се изравни с чуждото, тяхното, европейското и световното.
ПРИМЕРЕН ТЕСТ ВЪРХУ „РОДНОТО И ЧУЖДОТО”
1.КОЙ РОМАН НЕ Е ОТ ТАЛЕВАТА ЧЕТИРИЛОГИЯ НА МАКЕДОНСКА ТЕМА?
а/ ” Усилни години” б/ „Преспанските камбани” в/ „Илинден” г/ „Гласовете ви чувам”
2.КОЙ ГРАД Е ХУДОЖЕСТВЕН ТОПОС НА „ЖЕЛЕЗНИЯТ СВЕТИЛНИК” ?
а/ Прилеп б/ Бяла черква в/ Каменград г/ Преспа
3.КОЙ ГЕРОЙ НЕ Е ОТ ГЛАУШЕВИЯ РОД?
а/ Стоян б/ Лазар в/ Божана г/ Катерина
4. КОЛКО ФЕЙЛЕТОНА СЪДЪРЖА КНИГАТА ПОРТРЕТ „БАЙ ГАНЬО” В ДВЕТЕ СИ ЧАСТИ?
а/ 7 б/ 9 в/ 12 г/ 18
5. КЪДЕ Е МЯСТОТО НА ЕПИЗОДА „БАЙ ГАНЬО ЖУРНАЛИСТ” В КОМПОЗИЦИЯТА НА АЛЕКОВАТА ТВОРБА?
а/ първи в първа част б/ последен във втора част в/ разделя двете части г/ завършва първа част
6. КАКВО ЗАГЛАВИЕ ИЗБИРА БАЙ ГАНЬО ЗА СВОЯ ВЕСТНИК?
а/ „Народно величие” б/”Весела България” в/ „Българска гордост” г/ „ България за нас”
7.КАКЪВ Е ЖАНРЪТ НА „БАЛКАНСКИ СИНДРОМ”?
а/ историческа драма б/ трагедия в/ комедия г/ политическа сатира
8. КОЙ Е СТРАНИЧНИЯТ НАБЛЮДАТЕЛ,КОМЕНТАТОР И АНАЛИЗАТОР НА НАШИЯ МОДЕЛ В ТВОРБАТА?
а/ директорът на театъра б/ европейски пратеник в/ извънземното г/ авторът от „аз” позиция
9. КОЕ ТВЪРДЕНИЕ Е ВЯРНО?
а/ В „Железният светилник” Талев разработва темата робство-свобода
в късния й революционен етап.
б/ В „Бай Ганьо журналист” Щастливеца разобличава манипулативната,арогантна, безскрупулна,
цинична същност на героя си
в/ „Балкански синдром” пресъздава духа и атмосферата на прехода след социалистическия режим.
г/ В „Бай Ганьо” и в „Балкански синдром” родното е ценност от висш порядък.
10. КОЕ ИЗРЕЧЕНИЕ ПЕРИФРАЗА СЕ ОТНАСЯ ЗА „ЖЕЛЕЗНИЯТ СВЕТИЛНИК”?
а/ Родното и чуждото са раздалечени по линията изостанало-прогресивно.
б/ Родолюбието е първоопределяща стойност в човешкия духовен и поведенчески модел.
в/ В художествена употреба са етапите на комичното.
г/ Мечтата на българите е да не са българи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар