сряда, 26 октомври 2022 г.

СТАРОГРЪЦКА ЛИТЕРАТУРА: ТЕСТ

  НИКОЛА БЕНИН



1. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за старогръцката литература?

А) Създава се предимно писмено, но се разпространява устно.

Б) Свързана е преди всичко с древногръцките празници.

В) Има широка читателска и слушателска аудитория.

Г) Изгражда образа на света на древните елини.

1 т.

2. Старогръцката литература се определя като класическа, защото:

А) е първата възникнала в света литература

Б) е създадена на старогръцки език

В) служи за образец на по-късните литератури

Г) се изгражда предимно върху основата на митове

1 т.

3. Митът е:

А) народно предание за исторически събития и герои

Б) свещен разказ със символично значение за произхода на света, боговете и

хората

В) приказен разказ за богове и герои

Г) литературен текст, който е създаден по действително събитие

1 т.

4. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за Прометей?

А) Прометей помага на хората, като им дава различни блага.

Б) Титанът Прометей помага на Зевс да се възкачи на Олимп.

В) Прометей доброволно страда в името на добруването на хората.

Г) Прометей е смирен пред Зевс, защото Зевс е новият властник.

1 т.

112

5. С кой от посочените отговори НЕ може да се довърши изречението така,

че твърдението да е вярно?

Образът на Прометей се е утвърдил в световната култура като символ на

________ .

А) прогреса

Б) бунтарството

В) доброволното страдание

Г) деспотизма

1 т.

6. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за мита за Едип?

А) Митът за Едип разказва за родово проклятие.

Б) Едип решава гатанката на Сфинкса и спасява Тива.

В) Едип е ослепен от Креон заради престъпленията си.

Г) Според мита за Едип цар Лай е убит от сина си Едип.

1 т.

7. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за „Илиада“ като епическа

поема?

А) „Илиада“ е разказ за миналото като идеал за настоящето.

Б) Стилът на „Илиада“ се отличава с повторения и разгърнати сравнения.

В) Героите в „Илиада“ са смели, славолюбиви и честолюбиви.

Г) Светът в „Илиада“ е представен като бързо променящ се свят.

2 т.

8. Попълнете празните места в изречението, за да е вярно твърдението.

Сюжетът на „Илиада“ е взет от _____________ и действието в нея се развива в продължение на _____________ .

А) действително историческо събитие; една година

Б) Троянския митологичен цикъл; десет години

В) Троянския митологичен цикъл; близо два месеца

Г) действително историческо събитие; близо два месеца

2 т.

9. Основната разлика между героите и боговете се състои в това, че:

А) боговете не зависят от Съдбата, а героите зависят

Б) героите са смъртни, а боговете са безсмъртни

В) героите имат човешки чувства, а боговете – не

Г) героите участват в битки, а боговете само наблюдават

1 т.

113

10. Кое от следните твърдения е вярно за Съдбата в света на древните елини?

А) Съдбата е висша сила, която определя живота на хората.

Б) Ако човек не следва пътя на Съдбата, може да е щастлив.

В) Безсмъртните богове стоят над Съдбата и не са ù подвластни.

Г) Съдбата е милостива към тези, които ù се противопоставят.

1 т.

11. Кое от изброените твърдения за героя в „Илиада“ е вярно?

А) Героят в „Илиада“ не е идеал, към който човекът се стреми.

Б) Героят в „Илиада“ никога не е показван в моменти на слабост.

В) Героите в „Илиада“ приличат на богове, само че са смъртни.

Г) Героите в „Илиада“ са решителни и никога не се колебаят.

1 т.

12. Основната разлика между Ахил и Хектор в „Илиада“ се състои в това,

че:

А) Ахил е смел, славолюбив и честолюбив, а Хектор не е

Б) Ахил няма човешко лице, а Хектор е разкрит и като човек

В) Ахил е по-първичен, а Хектор е по-цивилизован

Г) Ахил не е загрижен за своите другари, а Хектор е съпричастен

1 т.

13. Представата на древните елини за единство между вътрешна и външна

красота се назовава с думата:

А) катарзис

Б) изключителност

В) калокагатия

Г) избраност

1 т.

14. За лириката в Древна Елада НЕ е вярно следното:

А) Изразява съкровени преживявания и чувства на човека.

Б) Представлява единство от текст и музика.

В) Осигурява единството на полисния живот.

Г) Може да бъде хорова и солова.

1 т.

15. Стиховете:

Студена пот челото оросява, // нозете ми се подкосяват, ставам // по-бледна

от изсъхнала трева, // свяст ми се вие, сякаш че умирам.

са думи на:

А) Антигона от едноименната трагедия на Софокъл

Б) Исмена от трагедията „Антигона“ на Софокъл

В) Андромаха от поемата „Илиада“ на Омир

Г) Сафо от стихотворението „Любов“

1 т.

114

16. Цел на античната трагедия е:

А) зрителят да преживее състрадание и страх

Б) преживявайки състрадание и страх, зрителят да се очисти от тях

В) зрителят да напусне театъра с чувство на страх и състрадание

Г) преживявайки състрадание, зрителят да изпита страх за себе си

1 т.

17. Антигона е трагическа героиня, защото:

А) не може да наложи позицията си на Креон

Б) се противопоставя на заповедта на Креон

В) понася последствията от непреклонността си

Г) се противопоставя на сестра си Исмена

1 т.

18. Трагическата вина на Креон се състои в:

А) желанието да спаси Тива от беди

Б) желанието да отмъсти на враговете на Тива

В) заслепението, в което изпада

Г) противопоставянето на прорицателя Тирезий

1 т.

19. Конфликтът между Антигона и Креон е трагически конфликт, защото:

А) и двамата са напълно прави в позициите си

Б) се решава със смърт и разруха на човешкия живот

В) Антигона не успява да отстои позицията си

Г) Креон осъжда племенницата си Антигона

1 т.

20. Лириката и драмата като литературни родове са свързани с възникването и развитието на полиса в Древна Елада, защото:

А) допринасят за развитието на личността, на гражданина

Б) поставят проблеми, свързани предимно с личността

В) допринасят за общностния живот в полиса

Г) И трите посочени твърдения са верни.

1 т.

Прочетете текста и отговорете на въпросите към него.

Софокъл високо цени свободата на човека и вярва в силата на човешката

природа. Неговият идеализъм се проявява особено в стремежа да показва хората такива, каквито трябва да бъдат (…). Но Софокъл има съзнание и за ограничеността на човешките възможности. Голямата тема на неговата трагедия

е изменчивостта и непостоянството на човешката съдба, трагедията на героя,

когато достига до знанието за тази сила, по-висока от човека. „Няма на света

щастливи“ – това е лайтмотивът на Софокловата трагика.

Но Софокъл не представя нещастието като чиста игра на боговете и случая.

Съществува определена връзка между човешката природа, съдбата и страдани-

115

ето. Причината за нещастието е в надменността на човека, в пренебрегването

на божествените закони, в прекалената активност и неумерената свобода.

 Богдан Богданов, „Антигона“ на Софокъл (…)

21. Според текста човекът в трагедиите на Софокъл:

А) е винаги такъв, какъвто трябва да бъде

Б) е нещастен заради играта на боговете

В) страда заради надменността си

Г) винаги живее според божествените закони

1 т.

22. С кой от посочените изрази НЕ може да се замени подчертаната дума в

текста?

А) основният мотив

Б) водещият мотив

В) второстепенен мотив

Г) най-важният мотив

1 т.

23. Дайте три примера от текста за причините, които довеждат човека до

нещастие.

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

3 т.

24. Тълкувайте с 2 – 3 изречения смисълa на стиха от „Антигона“ Няма на

света щастливи хора.

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………

3 т.

Отговори:

1. В; 2. В; 3. Б; 4. Г; 5. Г; 6. В; 7. Г; 8. В; 9. Б; 10. А; 11. В; 12. В; 13. В; 14. В;

15. Г; 16. Б; 17. В; 18. В; 19. Б; 20. Г; 21. В; 22. В

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар