НИКОЛА БЕНИН
1. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за старогръцката литература?
А) Създава се предимно писмено, но се разпространява устно.
Б) Свързана е преди всичко с древногръцките празници.
В) Има широка читателска и слушателска аудитория.
Г) Изгражда образа на света на древните елини.
1 т.
2. Старогръцката литература се определя като класическа, защото:
А) е първата възникнала в света литература
Б) е създадена на старогръцки език
В) служи за образец на по-късните литератури
Г) се изгражда предимно върху основата на митове
1 т.
3. Митът е:
А) народно предание за исторически събития и герои
Б) свещен разказ със символично значение за произхода на света, боговете и
хората
В) приказен разказ за богове и герои
Г) литературен текст, който е създаден по действително събитие
1 т.
4. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за Прометей?
А) Прометей помага на хората, като им дава различни блага.
Б) Титанът Прометей помага на Зевс да се възкачи на Олимп.
В) Прометей доброволно страда в името на добруването на хората.
Г) Прометей е смирен пред Зевс, защото Зевс е новият властник.
1 т.
112
5. С кой от посочените отговори НЕ може да се довърши изречението така,
че твърдението да е вярно?
Образът на Прометей се е утвърдил в световната култура като символ на
________ .
А) прогреса
Б) бунтарството
В) доброволното страдание
Г) деспотизма
1 т.
6. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за мита за Едип?
А) Митът за Едип разказва за родово проклятие.
Б) Едип решава гатанката на Сфинкса и спасява Тива.
В) Едип е ослепен от Креон заради престъпленията си.
Г) Според мита за Едип цар Лай е убит от сина си Едип.
1 т.
7. Кое от изброените твърдения НЕ е вярно за „Илиада“ като епическа
поема?
А) „Илиада“ е разказ за миналото като идеал за настоящето.
Б) Стилът на „Илиада“ се отличава с повторения и разгърнати сравнения.
В) Героите в „Илиада“ са смели, славолюбиви и честолюбиви.
Г) Светът в „Илиада“ е представен като бързо променящ се свят.
2 т.
8. Попълнете празните места в изречението, за да е вярно твърдението.
Сюжетът на „Илиада“ е взет от _____________ и действието в нея се развива в продължение на _____________ .
А) действително историческо събитие; една година
Б) Троянския митологичен цикъл; десет години
В) Троянския митологичен цикъл; близо два месеца
Г) действително историческо събитие; близо два месеца
2 т.
9. Основната разлика между героите и боговете се състои в това, че:
А) боговете не зависят от Съдбата, а героите зависят
Б) героите са смъртни, а боговете са безсмъртни
В) героите имат човешки чувства, а боговете – не
Г) героите участват в битки, а боговете само наблюдават
1 т.
113
10. Кое от следните твърдения е вярно за Съдбата в света на древните елини?
А) Съдбата е висша сила, която определя живота на хората.
Б) Ако човек не следва пътя на Съдбата, може да е щастлив.
В) Безсмъртните богове стоят над Съдбата и не са ù подвластни.
Г) Съдбата е милостива към тези, които ù се противопоставят.
1 т.
11. Кое от изброените твърдения за героя в „Илиада“ е вярно?
А) Героят в „Илиада“ не е идеал, към който човекът се стреми.
Б) Героят в „Илиада“ никога не е показван в моменти на слабост.
В) Героите в „Илиада“ приличат на богове, само че са смъртни.
Г) Героите в „Илиада“ са решителни и никога не се колебаят.
1 т.
12. Основната разлика между Ахил и Хектор в „Илиада“ се състои в това,
че:
А) Ахил е смел, славолюбив и честолюбив, а Хектор не е
Б) Ахил няма човешко лице, а Хектор е разкрит и като човек
В) Ахил е по-първичен, а Хектор е по-цивилизован
Г) Ахил не е загрижен за своите другари, а Хектор е съпричастен
1 т.
13. Представата на древните елини за единство между вътрешна и външна
красота се назовава с думата:
А) катарзис
Б) изключителност
В) калокагатия
Г) избраност
1 т.
14. За лириката в Древна Елада НЕ е вярно следното:
А) Изразява съкровени преживявания и чувства на човека.
Б) Представлява единство от текст и музика.
В) Осигурява единството на полисния живот.
Г) Може да бъде хорова и солова.
1 т.
15. Стиховете:
Студена пот челото оросява, // нозете ми се подкосяват, ставам // по-бледна
от изсъхнала трева, // свяст ми се вие, сякаш че умирам.
са думи на:
А) Антигона от едноименната трагедия на Софокъл
Б) Исмена от трагедията „Антигона“ на Софокъл
В) Андромаха от поемата „Илиада“ на Омир
Г) Сафо от стихотворението „Любов“
1 т.
114
16. Цел на античната трагедия е:
А) зрителят да преживее състрадание и страх
Б) преживявайки състрадание и страх, зрителят да се очисти от тях
В) зрителят да напусне театъра с чувство на страх и състрадание
Г) преживявайки състрадание, зрителят да изпита страх за себе си
1 т.
17. Антигона е трагическа героиня, защото:
А) не може да наложи позицията си на Креон
Б) се противопоставя на заповедта на Креон
В) понася последствията от непреклонността си
Г) се противопоставя на сестра си Исмена
1 т.
18. Трагическата вина на Креон се състои в:
А) желанието да спаси Тива от беди
Б) желанието да отмъсти на враговете на Тива
В) заслепението, в което изпада
Г) противопоставянето на прорицателя Тирезий
1 т.
19. Конфликтът между Антигона и Креон е трагически конфликт, защото:
А) и двамата са напълно прави в позициите си
Б) се решава със смърт и разруха на човешкия живот
В) Антигона не успява да отстои позицията си
Г) Креон осъжда племенницата си Антигона
1 т.
20. Лириката и драмата като литературни родове са свързани с възникването и развитието на полиса в Древна Елада, защото:
А) допринасят за развитието на личността, на гражданина
Б) поставят проблеми, свързани предимно с личността
В) допринасят за общностния живот в полиса
Г) И трите посочени твърдения са верни.
1 т.
Прочетете текста и отговорете на въпросите към него.
Софокъл високо цени свободата на човека и вярва в силата на човешката
природа. Неговият идеализъм се проявява особено в стремежа да показва хората такива, каквито трябва да бъдат (…). Но Софокъл има съзнание и за ограничеността на човешките възможности. Голямата тема на неговата трагедия
е изменчивостта и непостоянството на човешката съдба, трагедията на героя,
когато достига до знанието за тази сила, по-висока от човека. „Няма на света
щастливи“ – това е лайтмотивът на Софокловата трагика.
Но Софокъл не представя нещастието като чиста игра на боговете и случая.
Съществува определена връзка между човешката природа, съдбата и страдани-
115
ето. Причината за нещастието е в надменността на човека, в пренебрегването
на божествените закони, в прекалената активност и неумерената свобода.
Богдан Богданов, „Антигона“ на Софокъл (…)
21. Според текста човекът в трагедиите на Софокъл:
А) е винаги такъв, какъвто трябва да бъде
Б) е нещастен заради играта на боговете
В) страда заради надменността си
Г) винаги живее според божествените закони
1 т.
22. С кой от посочените изрази НЕ може да се замени подчертаната дума в
текста?
А) основният мотив
Б) водещият мотив
В) второстепенен мотив
Г) най-важният мотив
1 т.
23. Дайте три примера от текста за причините, които довеждат човека до
нещастие.
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
3 т.
24. Тълкувайте с 2 – 3 изречения смисълa на стиха от „Антигона“ Няма на
света щастливи хора.
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………
3 т.
Отговори:
1. В; 2. В; 3. Б; 4. Г; 5. Г; 6. В; 7. Г; 8. В; 9. Б; 10. А; 11. В; 12. В; 13. В; 14. В;
15. Г; 16. Б; 17. В; 18. В; 19. Б; 20. Г; 21. В; 22. В
Няма коментари:
Публикуване на коментар