сряда, 19 октомври 2022 г.

Първа песен на „Илиада” – свадата между Ахил и Агамемнон

 Магдалина Бенина, Илияна Бенина, Никола Бенин





 Развиване на уменията за анализ и интерпретиране на художествен текст. В рамките на учебния час учениците ще актуализират старите си знания и умения за анализ на текста, ще усвоят нови понятия от учебната програма като социална йерархия, колективно благо, херос.

Цели:

1.Запознаване със съдържанието на Първа песен, анализ на композиционните особености

на откъса, интерпретиране на мотива за гнева.

2.Извеждане на качествата на основните епически герои Ахил и Агамемнон.

3.Докосване до спецификата на героическия епос и епическото двупланово изображение

на света на боговете и хората.

Задачи:

1. Да се усвоят знания и умения за възприемане на античната словесност.

2.Да се осмисли понятието геройска етика.

3.Да се актуализират старите знания за изграждане на характеристика на епически герой.

4. Да се подготвят учениците за въвеждането на следващите главни персонажи в

„Илиада”.

В хода на работата се с ледват принципите нагледност, научност, трайност на

знанията. Очаквани резултати са усвояване на знания за билатералната композиция,

сюжета и епическото изображение в „Илиада”. Методи и техники, които се използват, са

дискусия, беседа, интерактивни таблици

; основно дидактическо средство е текстът на

Първа песен.

Методически акценти:

В началото на часа се актуализират знанията за ролята на Първа песен в

структурата на творбата. Чрез въпроси към учениците се изяснява ролята на встъплението.

Въпрос: Защо „Илиада” започва с призоваване на божество?

Предполагаеми отговори:

Първите 7 стиха на „Илиада” представят призоваването на божество. Според

старогръцката митология Музите са 9 и са дъщери на Зевс и Мнемозина. Обръщението

„Музо, възпей

...” насочва към представата, че източникът на знание за миналото и на

поетическото вдъхновение е богинята, а поетът е само неин посредник. Епическата

дистанцираност се постига с това, че публиката не научава нищо за самия поет.

Встъплението показва черти на композиционната техника на класическия героически епос заявява се централната тема гневът на Ахила Пелеев. Същевременно косвено поетът

ни насочва към дълбинната проблематика на човешкото съществуване въобще страданията и преходността в човешката участ и зависимостта на хората от божествените сили.

След това учениците се разделят на малки групи, всяка от които трябва да

наблюдава образите на главните герои

Ахил и Агамемнон, и да изведе положителните и

отрицателните черти на персонажите. На дъската представители от

различните екипи

изписват в таблици качествата, които са открили и наблюдавали в текста.

Агамемнон

Положителни

черти

Властен, способен да ръководи, авторитетен, уважаван, смел,

непоколебим, готов да брани достойнството и ранга си

Отрицателни черти

Егоистичен, незачитащ другите, алчен, груб, брутален,

склонен към нарушаване на правила, отмъстителен,

надменен, нагъл, безочлив, господарско самочувствие,

упражнява властта със сила

Ахил

Положителни

черти

Красив, смел, силен мъж, пример за подражание,

непримиримост към неправдата, чувство за собствено

достойнство, уважава възрастните заради мъдростта им,

способен е да разбере чуждата болка, има добро сърце,

загрижен е за хората след мора, изпратен от Аполон, има

право на възмездие

Отрицателни черти

В

битките е жесток, леснораним е, достойнството е

свръхценност за него, воинската чест и силното его са на

първо място в ценностната му система, има стихиен

характер

Урокът продължава с дискусия върху поведението на Ахил.

По какъв начин в епоса се набеляз

ват „психологически” щрихи? Наблюдавайте как са

представени душевните състояния на Ахил:

Разгневяването (ст. 148, 223

-

4)

Вътрешния му конфликт в колебанието дали да убие Агамемнон (ст. 188 и сл.)

Чувството на обида и унижение след предаването на Бризеида (

ст. 349)

След наблюденията върху поведението на Ахил и Агамемнон посочете какви качества

притежава епическият герой.

Учениците обобщават своите наблюдения, а учителят допълва, ако е необходимо

отговорите.

Как в Първа песен функционира темата за гнева?

Оча

квани отговори

: Епическият герой брани своя дял от плячката; той притежава

чувство за чест и достойнство, има право на трофей от битката, славата и престижът са

върховни човешки постижения; гневът е манифестация на геройския му статус; гневът

обаче е и сля

па стихия


Няма коментари:

Публикуване на коментар