Магдалина Бенина, Илияна Бенина, Никола Бенин
Цели на урока (образователни, възпитателни, развиващи):
А) Възпитателни:
Да се формират социокултурни компетентности чрез:
• обосноваване на самостоятелна позиция по отношение на
интерпретираните в „За
буквите“ ценности и норми, проблеми и конфликти, характерни
за Средновековието
• разпознаване на специфичните начини на въздействие в
творбата „За буквите“
• съпоставяне на светогледните идеи на човека от
Средновековието със светогледа на човека от настоящето, както и със собствения
личен опит
Б) Образователни:
Да се формират литературни компетентности чрез:
• затвърждаване и надграждане на знанията и уменията за
разпознаване на спецификите на жанровата система на средновековната литература
• разпознаване на жанровите характеристики на полемичното
слово и на апологията, проявени в „За буквите“.
• затвърждаване и надраждане на знанията и уменията за
интерпретация на
творбата „За буквите“ съобразно жанровите ѝ характеристики
• затвърждаване и надграждане на знанията и уменията за
тълкуване на творбата „За буквите“ съобразно културноисторическите ѝ
характеристики.
В) Развиващи:
Да се формират литературни и социокултурни компетентности
чрез:
• развиване на читателския опит
• развиване на критичното мислене, включващо:
– самостоятелна работа с текста
– извличане на информация от текста
– разбиране, осмисляне и тълкуване на извлечената информация
– самостоятелна оценъчна позиция по отношение на значимостта
на Черноризец
Храбър и неговата творба „За буквите“ за духовното ни
развитие.
Вид на урока – урок за упражнение
Методи, дидактически средства и похвати:
Метод на интерпретацията; беседа, самостоятелна работа с
текста; работа по
групи, интерактивни методи и техники.
Учебни ресурси:
1. Учебник по литература за осми клас, ИК „Анубис“, С.,
2017.
2. Методика на литературното образование, Румяна Йовева, Ш.,
2008.
49
Ход на урока:
1. Въвеждаща учебна ситуация (5 – 10 мин.):
Актуализация на опорни знания:
Репродуцират се знанията за делото на Св. Св. Кирил и
Методий и техните
последователи; за жанровата система на средновековната
литература и нейните
специфики. Постепенно вниманието се насочва към централната
идея на предстоящата за изучаване творба – създаването, развитието и правото на
съществуване
на славянската писменост. Учителят поставя въпроси и задачи
от типа: Защо старобългарските книжовници твърдят, че народите без книги са
голи? А чия е заслугата българският народ да има свое самостойно културно и
литературно развитие?
Какви творби от старобългарската литература познавате? Към
кои жанрове ги отнасяме? Защо звученето на „За буквите“ на Черноризец Храбър е
по-различно от
изучаваните досега средновековни текстове?
2. Учебни ситуации за разкриване на учебното съдържание (20
– 25 мин.):
Те се разгръщат в съответствие с конципираните рубрики Как
съм чел?, Време
за работа, Ателие за майстори.
Рубриката Как съм чел? предпоставя беседа, включваща система
от въпроси и
отговори, с които се проверява усвоеният общообразователен
минимум.
• Учител: Кой е Черноризец Храбър?
• Предполагаем отговор: Старобългарски писател от края на IX
или началото
на X век, чиято самоличност и до днес предизвиква спорове
сред учените. Една от
най-популярните, макар и недоказани хипотези, дори го
идентифицира с младия
княз Симеон. Всъщност наличните данни не ни дават ясен
отговор на въпроса
„Кой е Черноризец Храбър?“. Името му не се споменава никъде
от останалите
старобългарски писатели. И все пак, неговата широка култура
и филологическа
компетентност доказва, че това е книжовник от дворцовия
кръг, получил блестящо
образование, най-вероятно в престижните византийски висши
училища.
• Учител: По кое време е създадено произведението „За
буквите“, каква е историческата и обществено-политическата обстановка тогава?
• Предполагаем отговор: Според вече утвърдените научни
схващания, творбата
най-вероятно е възникнала в новата столица Преслав около
времето, когато там се
провежда важният с взетите решения Преславски събор (893).
• Учител: С какво творбата се отличава от изучаваните досега
средновековни
текстове?
• Предполагаем отговор: Творбата се отличава от изучаваните
досега средновековни текстове както със своя относително кратък обем и богато
съдържание, така
и с неизучаваната досега жанрова форма.
• Учител: Какво разбирате под полемична апология?
• Предполагаем отговор: Произходът на този жанр се свързва с
античното риторично изкуство, чиито практически правила за изграждане на
ораторската реч са
великолепно усвоени във византийската християнска традиция.
Предназначението
на апологията – да защитава някакъв възглед, подложен на
критика, намира приложение в защитата на християнското учение от нападките на
философите-езичници,
а в по-късната епоха – от ересите. Разбира се, апологията
най-често се съчетавала
50
с полемика – сложно изградена система за водене на публични
спорове, при която
възгледите на противниците били излагани последователно и
подлагани на критика, за да бъдат отхвърлени. Начинът, по който най-резултатно
и убедително се
излагат аргументите „за“ и „против“, се усвоявал в рамките
на обучението по риторика, задължително включено в системата на византийското
висше образование.
• Учител: Какво възхвалява/защитава Черноризец Храбър?
• Предполагаем отговор: Черноризец Храбър възхвалява
светостта на славянското писмо, защитавайки правото на славяните да имат азбука
и книжовност на
своя роден език.
• Учител: А с кого полемизира?
• Предполагаем отговор: Полемизира с притивниците на
славянската писменост, не признаващи достойнствата ѝ.
• Учител: На колко композиционни части се дели творбата и
какво отразява всяка от тях?
• Предполагаем отговор: Творбата се състои от две основни
части. Първата – историческата, започва с кратък обзор на историята на
славянското писмо,
обосновавайки необходимостта азбуката да отразява
фонетичното богатство на
славянския език. Проследявайки нататък историята на писмото
– както гръцкото
и латинското, така и славянското, Черноризец Храбър подрежда
етапите в развитието му възходящо, за да стигне до кулминацията: „След това
човеколюбецът
Бог, който урежда всичко и който не оставя човешкия род без
разум... смили се над
човешкия род, изпрати му свети Константин Философа, наречен
Кирил, праведен
и истинолюбив мъж, и той им състави 38 букви“. Още тук
авторът формулира
най-важното си твърдение: славянските букви са дар от Бога,
а създателят им е
светец, затова те са по-ценни от чуждите. Втората част на
словото е полемичната.
В нея се излагат и оборват твърденията на противниците на
славянските букви.
• Учител: Защо и днес „За буквите“ има своето актуално
звучене?
• Предполагаем отговор: Свещените букви на Константин-Кирил
и сега са
заплашени от вътрешни и чужди противници (а и ние самите
често ги пренебрегваме, за да изглеждаме „по-модерни“ или „по-лесно съвместими
с големия
свят на идеите“). Затова заветът, който ни оставя Черноризец
Храбър – че „славянските букви са по-свети и по за почит, защото свят мъж ги е
създал“, има
своята актуалност и днес.
Рубриката Време за работа включва въпроси, които изискват
задълбочени познания върху съдържанието на текста и формирани умения за
извличане, осмисляне и тълкуване на информацията в него.
• Учител: Как си обяснявате авторовото име/псевдоним
Черноризец Храбър –
как така хем е „книжовник“ (с черно расо, „черноризец“), хем
е „Храбър“? С какви
ли свои качества и постъпки е заслужил подобно име?
• Предполагаем отговор 1: Авторът се идентифицира с
псевдонима Черноризец
Храбър вероятно защото е монах, който обаче преди да се
замонаши е участвал в
исторически битки и се е отличил със своята храброст.
• Предполагаем отговор 2: Авторът се идентифицира с
псевдонима Черноризец
Храбър вероятно защото според богословските норми се бори
храбро със злото/
с дявола.
• Учител: Защо въпреки оскъдните сведения за личността на
Черноризец Хра-
51
бър, той оставя впечатлението на ерудиран и талантлив
книжовник? Потърсете
пасажи от текста, илюстриращи:
а) високата култура (познаване на културната ни история) на
авторовата личност
б) познаването на действителността
в) риторическото майсторство на автора
г) демократичните и хуманистични възгледи на Черноризец
Храбър
• Предполагаемият отговор се аргументира с подходящ подбор
на цитати от текста, разсъжденията върху които илюстрират уменията на ученика
за самостоятелна работа с текста; за извличане на информация от текста; за
разбиране и осмисляне на извлечената информация.
• Учител: Защо изследователите определят „За буквите“ като
полифункционална в жанрово отношение творба?
• Предполагаемите отговори насочват към затвърждаване и
надграждане на
знанията за разпознаване на жанровите специфики на
произведениято. Примерно:
Познанията и концентрираният изказ на автора превръщат
творбата в образец на
риторическото майсторство, който, от една страна, носи
жанровите характериситики на полемичното слово, а от друга – на апологията
(жанрове на античната
риторика).
• Учител: Потърсете отговор на следните въпроси, поставени в
„За буквите“:
А) Защо историята на славяните сочи, че трябва да имат книги
на своя език?
Б) Защо броят на буквите в славянската азбука е 38
(направената съпоставка с
гръцката азбука)?
В) Защо е безумно твърдението, че само еврейските, римските
и елинските книги са изконни, изначално създадени и са от Бога приети?
Г) Как е създадена гръцката азбука и кой е превел Книгите от
еврейски на гръцки език?
Д) А кой и как е създал славянските Книги и буквите?
Е) Защо е естествено и нормално според Черноризец Храбър те
да бъдат поправяни все още, а според триезичниците – не?
Ж) На кого напомня в този момент Черноризец Храбър, кой друг
старобългарски деятел води беседа/диспут с триезичниците?
З) Защо славянските букви не само имат право на
съществуване, но са и свещени, кой ги създава за славянските народи?
И) А какъв е народът, чийто разум е дарен от Бога?
• Предполагаемите отговори насочват към интерпретация на
текста, затвърждаваща и надграждаща знанията и уменията за тълкуване на
творбата „За буквите“
съобразно културноисторическите ѝ характеристики.
Същевременно поставените
въпроси дават възможност да се откроят композиционните
особености на класическата риторическа схема – теза, антитеза, синтез.
Отговорите до подточка „Д“
излагат тезата на противниците за несъвършенствата на
славянската азбука; отговорите до подточка „З“ извеждат контратезите на
старобългарския книжовник,
основаващи се на логиката и на историческите факти;
отговорът на подточка „И“
синтезира идеята за свещеното право на славянския народ да
има свое собствено
писмо – народ, чийто разум е даден/ вдъхновен от Бога.
• Учител: В кой момент твърденията на автора достигат своята
кулминация?
• Предполагаемият отговор насочва уменията на ученика за
осмисляне и тълку-
52
ване на извлечената информация към едно от възможните
равнища на интерпретация на прозаически текст (сюжетно-композиционни
особености) и подготвя за
следващия въпрос.
• Учител: В кой момент чувствата преливат в ирония и
сарказъм и защо текстът
позволява подобни емоции?
• Предполагаемият отговор се аргументира с цитат от текста и
изисква от една
страна разсъждения върху ерудицията на Черноризец Храбър –
отличното познаване на Светото писание и на конкретната проблематика позволяват
на българския
книжовник да застане в позицията на знаещ, който иронично
отхвърля твърденията на тези „окаяници и безумци“; а от друга – разпознаване на
жанровите характеристики на ораторската проза.
• Учител: Считате ли, че Черноризец Храбър е продължител на
Кирило-Методиевото дело? Защо?
• Предполагаемият отговор изисква познания за
Кирило-Методиевото дело и
разсъждения, обобщаващи /извеждащи цялостна оценка на
личността и делото на
старобългарския книжовник Черноризец Храбър.
Решението на поставените задачи в рубриката Ателие за
майстори изисква
приложението на различни интерактивни методи и техники:
1. Работа по групи:
Посочете пасажи от текста, които разкриват значението на
творбата „За буквите“ в следните три аспекта:
А) исторически
Б) религиозен
В) идеологически.
2. Дискусия:
Актуален ли е и днес светогледът на Черноризец Храбър?
3. Напишете текст (по произволно избрана тема), който носи
жанровите специфики на полемичната апология.
Овъзможностяването на груповата самостоятелна работа;
провеждането на дискусия; стимулирането на творческата активност на ученика
развиват формираните
литературни и социокултурни компетентности1
.
Очаквани резултати:
1. Разпознава жанрови характеристики на полемичното слово и
на апологията,
проявени в „За буквите“.
2. Тълкува „За буквите“ съобразно жанровите характеристики
на творбата.
3. Тълкува „За буквите“ съобразно културноисторическите
характеристики на
творбата.
4. Съпоставя с личния си опит интерпретирани в „За буквите“
ценности и норми,
проблеми и конфликти, характерни за Средновековието, и
обосновава позиция по
тях. 5. Идентифицира и оценява специфични начини на
въздействие в „За буквите“.
1 Напомняме, че това е модел на планиране на урок, в който
задачите в отделните
рубрики (а и самите рубрики) се поставят по преценка на
учителя.
Няма коментари:
Публикуване на коментар