сряда, 26 октомври 2022 г.

Композиционни особености на Първа песен на "Илиада" от Омир

 Никола Бенин

 


 

Паралелна ( огледална) композиция

 

 

Концентрична композиция

 

Молба на Хриз

Свада между Ахил и Агамемнон

Опит за помиряване от страна на Нестор

 

Молба на Тетида

Свада между Зевс и Хера

Опит за помиряване от страна на Хефест

 

 

Свада между Ахил и Агамемнон

Разговор между Ахил и Тетида

Разговор между Зевс и Хера

Свада между Зевс и Хера

 

            За да бъде пълна представата за съвършеното композиране на текста, е желателно да се направят и наблюдения върху хората и боговете и начините за тяхното представяне.

Въпрос: Как са представени  светът на хората и светът на боговете? Отговорите могат да бъдат вписани в таблица, за да се систематизират и запомнят по-лесно литературните факти.

Социален статус

 

Герои

 

Социални качества

 

Индивиду-ални качества

 

Постоянни епитети

 

Сравнения

 

 

 

 

 

 

 

 

Х

 

О

 

Р

 

А

 

 

 

 

 

 

 

Агамемнон

 

 

 

 

Цар, ненаситен за победи и плячки, винаги очаква награда и трофей от боя, иска войската да бъде спасена, а не да загине

 

 

 

 

Властолюбив, не търпи да бъде ощетяван, изпълнява волята на Аполон, властен и жесток

 

 

 

 

 

„користолюбецо алчен”, „цар тунеядец страхливец”

„злобен в сърцето си мрачно, обхванат от ярост голяма, искри в очите му святкаха, както от огън разпален”

 

 

 

 

 

 

Ахил

 

 

 

 

 

Получовек, син на богинята Тетида, подчинява се на установения в обществото ред и отстъпва Бризеида

Оттегля се от боевете, но не отплава за родината си, стреми се към славата, приема отнемането на пленницата като лична обида, плаче на морския бряг и иска помощ от майка си

 

 

 

 

 

„бързоног”, „божествен”, „богонравен”, „син на Пелея”

 

 

 

 

 

Нестор

 

 

 

Мъдрец, изразител на общественото мнение

Припомня, че някога се е бил с герои като Тезей Егеев, приканва Ахил да се помири с Агамемнон, защото никой няма полза от свадата им

 

 

„оратор прославен със глас благозвучен”

 

 

„думи по-сладки от мед из устата му плавно течаха”

 

 

 

 

 

Калхас

 

 

 

 

 

Потомък на Тестор, отличен птицегадател

Има дарба от Аполон да гадае бъдещето, страхува се да каже каква е волята на боговете, страхува се от гнева на Агамемнон и моли Ахил да го брани

 

 

 

 

 

„пророк почитан”

 

 

 

Б

 

О

 

Г

 

О

 

В

 

Е

 

 

 

 

Зевс

 

 

 

 

Бог на боговете и хората,

Подкрепя Тетида и влиза в спор със съпругата си Хера, ръководи събитията в света на хората

„тъмнооблачен”„гръмовержец”, „всевиждащ” „Кронид всесилен”, „облакосборецът”

 

 

 

 

Хера

 

 

 

Съпруга на Зевс

Опитва се да защити ахейците и да се противопостави на съпруга си Зевс

 

„волоока властница”, „белоръка Хера”, „златотронната Хера”

 

 

 

Феб Аполон

„Богът, потомък на Лета и Зевса”, праща мор в стана на ахейците, защото са отнели дъщерята на жреца му Хриз

 

Защитава троянците, грижи се за Хриз

„далнострелец”, „стреловержец”, „Сребролъки”

„както разсърден вървеше, подобен на нощ непрогледна”

 

Атина

Дъщеря на Зевс и Хера, покровителства Ахил, видима е само за него

Съветва Ахил да се въздържи и да не посяга на Агамемнон

„дъще на егидодържеца Зевс”, „сивоока богиня Атина”

 

 

            След изпълнението на задачата се правят изводи за блестящата геометрична композиция на Първа песен и се припомнят най-важните моменти от характеристиките на Ахил и Агамемнон.  В края на часа се задава домашна работа. Учениците се разделят на две групи. Първата група трябва да напише характеристика на епическия герой  Ахил, а втората група – на Агамемнон. Целта на този тип задача е да се актуализират знанията за изграждане на образ на художествен персонаж, както и затвърждаване на знанията за Първа песен. Учителят може да предложи показателите за характеристиките предварително, за да може всеки ученик  да следва определен алгоритъм на работа:

·         Обществено – исторически момент (епоха и възпитание, интереси и занимания, обществено положение, възгледи за живота – идейни, морални, политически)

·         Художествените задачи на твореца при изграждане на образа

·         Детайли при портретуването ( външен вид, биография – произход, среда, възпитание, дейности, чувства)

·         Повествователят за качествата, интересите и стремежите на героя

·         Връзка на социалните с моралните прояви

·         Обстановка

·         Статичност или динамичност на персонажа

·         Отношение на другите към героя

·         Авторова оценка

·         Мнението на възприемателя

·         Мястото на героя в творбата и връзката му с останалите


Няма коментари:

Публикуване на коментар