Никола Бенин
Паралелна (
огледална) композиция |
Концентрична
композиция |
Молба на Хриз Свада между Ахил
и Агамемнон Опит за
помиряване от страна на Нестор Молба на Тетида Свада между Зевс
и Хера Опит за
помиряване от страна на Хефест |
Свада между Ахил
и Агамемнон Разговор между
Ахил и Тетида Разговор между
Зевс и Хера Свада между Зевс
и Хера |
За
да бъде пълна представата за съвършеното композиране на текста, е желателно да
се направят и наблюдения върху хората и боговете и начините за тяхното
представяне.
Въпрос:
Как
са представени светът на хората и светът
на боговете? Отговорите могат да бъдат вписани в таблица, за да се
систематизират и запомнят по-лесно литературните факти.
Социален статус |
Герои |
Социални
качества |
Индивиду-ални
качества |
Постоянни
епитети |
Сравнения |
Х О Р А |
Агамемнон |
Цар,
ненаситен за победи и плячки, винаги очаква награда и трофей от боя, иска войската
да бъде спасена, а не да загине |
Властолюбив,
не търпи да бъде ощетяван, изпълнява волята на Аполон, властен и жесток |
„користолюбецо
алчен”, „цар тунеядец страхливец” |
„злобен
в сърцето си мрачно, обхванат от ярост голяма, искри в очите му святкаха,
както от огън разпален” |
Ахил |
Получовек,
син на богинята Тетида, подчинява се на установения в обществото ред и
отстъпва Бризеида |
Оттегля
се от боевете, но не отплава за родината си, стреми се към славата, приема
отнемането на пленницата като лична обида, плаче на морския бряг и иска помощ
от майка си |
„бързоног”,
„божествен”, „богонравен”, „син на Пелея” |
|
|
Нестор |
Мъдрец,
изразител на общественото мнение |
Припомня,
че някога се е бил с герои като Тезей Егеев, приканва Ахил да се помири с
Агамемнон, защото никой няма полза от свадата им |
„оратор
прославен със глас благозвучен” |
„думи
по-сладки от мед из устата му плавно течаха” |
|
Калхас |
Потомък на
Тестор, отличен птицегадател |
Има
дарба от Аполон да гадае бъдещето, страхува се да каже каква е волята на
боговете, страхува се от гнева на Агамемнон и моли Ахил да го брани |
„пророк почитан” |
|
|
Б О Г О В Е |
Зевс |
Бог на боговете
и хората, |
Подкрепя Тетида
и влиза в спор със съпругата си Хера, ръководи събитията в света на хората |
„тъмнооблачен”„гръмовержец”,
„всевиждащ” „Кронид всесилен”, „облакосборецът” |
|
Хера |
Съпруга на Зевс |
Опитва се да
защити ахейците и да се противопостави на съпруга си Зевс |
„волоока
властница”, „белоръка Хера”, „златотронната Хера” |
|
|
Феб Аполон |
„Богът, потомък
на Лета и Зевса”, праща мор в стана на ахейците, защото са отнели дъщерята на
жреца му Хриз |
Защитава
троянците, грижи се за Хриз |
„далнострелец”,
„стреловержец”, „Сребролъки” |
„както разсърден
вървеше, подобен на нощ непрогледна” |
|
Атина |
Дъщеря на Зевс и
Хера, покровителства Ахил, видима е само за него |
Съветва Ахил да
се въздържи и да не посяга на Агамемнон |
„дъще на
егидодържеца Зевс”, „сивоока богиня Атина” |
|
След
изпълнението на задачата се правят изводи за блестящата геометрична композиция
на Първа песен и се припомнят най-важните моменти от характеристиките на Ахил и
Агамемнон. В края на часа се задава
домашна работа. Учениците се разделят на две групи. Първата група трябва да
напише характеристика на епическия герой
Ахил, а втората група – на Агамемнон. Целта на този тип задача е да се
актуализират знанията за изграждане на образ на художествен персонаж, както и
затвърждаване на знанията за Първа песен. Учителят може да предложи
показателите за характеристиките предварително, за да може всеки ученик да следва определен алгоритъм на работа:
·
Обществено – исторически момент (епоха и
възпитание, интереси и занимания, обществено положение, възгледи за живота –
идейни, морални, политически)
·
Художествените задачи на твореца при
изграждане на образа
·
Детайли при портретуването ( външен вид,
биография – произход, среда, възпитание, дейности, чувства)
·
Повествователят за качествата, интересите
и стремежите на героя
·
Връзка на социалните с моралните прояви
·
Обстановка
·
Статичност или динамичност на персонажа
·
Отношение на другите към героя
·
Авторова оценка
·
Мнението на възприемателя
·
Мястото на героя в творбата и връзката му
с останалите
Няма коментари:
Публикуване на коментар