петък, 21 октомври 2022 г.

АНТИЧНОСТ: ТЕСТ

 Магдалина Бенина, Илияна Бенина, Никола Бенин




1. Кое от посочените твърдения за епохата на Античността НЕ е вярно:

А) Наименованието Античност идва от гръцки език и означава „стар“, „старинен“, „древен“.

Б) Древна Елада, наречена по-късно от римляните Гърция, и Древен Рим са рождените места на европейската антична цивилизация.

В) Хармонията и красотата, простотата и яснотата, редът и симетрията са водещи принципи за античния свят

Г) През Античността на човека се гледа като на малък космос.

2. Кое от посочените твърдения за митологията и мита НЕ е вярно:

А) Най-силно влияние върху европейската култура имат старогръцката митология, а по-късно и римската митология.

Б) Митологичните схващания за светоустройството са се съхранили във времето чрез митовете.

В) Митът е свещен разказ за богове и герои, в който се излагат най-древните

митологични представи на хората.

Г) Митът е най-късната форма на човешка словесност.

3. В кои от посочените митове е въплътена идеята за човеколюбието:

А) за Прометей Б) за Пандора В) за Едип Г) за Троя

4. В кои от посочените митове е въплътена идеята за последствията от

пристъпването на родовите закони:

А) за Прометей Б) за Пандора В) за Едип Г) за Троя

5. Коя от посочените особености на литературата на Античността НЕ е вярна:

А) устно създаване и разпространение

Б) обособено явление

В) потребява се чрез слушане и в колектив

Г) отличава се със своя празничен и състезателен характер

6. Коя от посочените особености на литературните родове НЕ е вярна:

А) Епосът възниква в края на Геометричната епоха (VIII век пр.Хр.) и разказва

предимно за външния свят (събития, хора, действия и конфликти).

Б) Лириката се появява в епохата на Архаиката (VII век пр.Хр.) и изразява основно вътрешния свят на човека.

В) Драмата, се ражда в Класическия период (V век пр.Хр.) и представя действия

чрез постъпките и думите на героите, които се показват.

Г) Три са основните литературни рода – епос, лирика и драма, като всеки от тях

се проявява чрез еднакви жанрове.

7. Кой от посочените автори е представител на античния епос:

А) Омир Б) Сафо В) Есхил Г) Софокъл

72

8. Кой от посочените автори е представител на античната лирика:

А) Омир Б) Сафо В) Хезиод Г) Еврипид

9. Кой от посочените автори НЕ е представител на античната драма:

А) Есхил Б) Пиндар В) Софокъл Г) Еврипид

10. Посочете митологичната основа на „Илиада“:

А) митът за Троянската война Б) митовете за Прометей

В) митовете за Едип Г) митът за Пандора

11. Кое време от войната при Троя представят събитията в „Илиада“:

А) събитията през всичките години на войната

Б) събитията от първата година на войната

В) събитията от петата година на войната

Г) събитията от последната, десета, година на войната

12. Посочете героя, който според изследователите е „любимото чедо на

Омир“:

А) Ахил Б) Хектор В) Агамемнон Г) Парис

13. В кой от редовете НЯМА постоянен епитет:

А) както орел, нависоко литнал на воля

Б) шлемовеецът, славният Хектор

В) Ахил богоравен

Г) белоръка, добра Андромаха

14. Кое от посочените заглавия НЕ е подходящо за разглежданите песни от

Омировата „Илиада“

А) Първа песен: Свадата на Ахил и Агамемнон

Б) Шеста песен: Сбогуването на Хектор с Андромаха

В) Двадесет и втора песен: Смъртта на Хектор

Г) Двадесет и четвърта песен: Силата на омразата

15. Посочете вярното твърдение за Сафо:

А) създава епически произведения

Б) създава лирически произведения

В) създава трагедии

Г) създава комедии

16. Посочете вярното твърдение за лирическите жанрове:

А) ода – стихотворение, израз на тъга

Б) елегия – стихотворение, израз на възторг

В) лирическа песен – стихотворение, в което се „пее“ за емоционалното състояние на героите

Г) сватбени песни – стихотворения, които не възхвалят качествата на младоженците

73

17. Коя от посочените особености за строфичната организация на „Любов“ НЕ е вярна:

А) Оригиналният текст не съдържа строфи

Б) Достигналият до нас текст съдържа четири строфи

В) Специфичен похват е градирането на чувствата във всяка следваща строфа

Г) Сапфическите строфи се отличават с ритмическа организация, присъща на

творбите на Сафо

18. Кой от посочените герои не присъства в „Любов“:

А) лирическият говорител

Б) епическият воин

В) девойката, представена в първа строфа

Г) човекът, приседнал до момичето и описан като равен на боговете

19. Коя от посочените теми не е характерна за „Любов“:

А) темата за любовта, която буди радост, но носи и страдание

Б) темата за сладката болка от съзерцаването на любим човек

В) темата за гнева и възмездието

Г) темата за споделянето на личните емоции

20. Посочете автора на изучаваната трагедия „Антигона“:

А) Омир Б) Есхил В) Софокъл Г) Еврипид

21. Кой от посочените митологични цикли/ митове е в основата на съдържанието на „Антигона“:

А) Тиванският митологичен цикъл

Б) Троянският митологичен цикъл

В) митовете за Прометей

Г) митът за Пандора

22. Кой от посочените герои НЕ е действащо лице в трагедията „Антигона“:

А) Креон Б) Едип В) Антигона Г) Исмена

23. Посочете вярното твърдение за жанра на „Антигона“:

А) „Антигона“ е комедия. Б) „Антигона“ е лирическа песен.

В) „Антигона“ е трагедия. Г) „Антигона“ е ода.

24. Коментирайте в свободен отговор (в рамките на едно-две изречения)

следната реплика на Антигона в четвърти епизод от трагедията:

Бащин град на тиванската родна земя, и вий, богове на дедите!

Ето, водят ме, няма избава!

Вий, тивански старейшини, виждате как, от кого — последна от царския род,

аз понасям такава беда за това, че изпълних дълга благочестен! (Стражите

извеждат Антигона.)

За какъв дълг става въпрос?

74

Ключ с верните отговори:

Въпрос № Верен отговор Брой точки

1. Г 1

2. Г 1

3. А 1

4. В 1

5. Б 1

6. Г 1

7. А 1

8. Б 1

9. Б 1

10. А 1

11. Г 1

12. Б 1

13. А 1

14. Г 1

15. Б 1

16. В 1

17. А 1

18. Б 1

19. В 1

20. В 1

21. А 1

22. Б 1

23. В 1

Скала за преобразуване

на точките в оценки

Oценка Точки

Слаб 2 до 13 т. вкл.

Среден 3

(3,00 – 3,49)

14 – 15

Добър 4

(3,50 – 4,49)

16 – 19

Много добър

(4,50 – 5,49)

20 – 23

Отличен

(5,50 – 6,00)

24 – 25


Няма коментари:

Публикуване на коментар