Никола Бенин
Период: 1861
г.
Автор: Димитър Молеров
Димитър Т. Молеров, роден 1780 г. в
Банско, син на Тома Вишанов-Молера. Един от най-известните живописци, представител
на банската художествена школа, учи при баща си като се влияе от атонската
живопис. Автор е на стенописите от наоса в
параклиса „Св. Архангели” в Рилския манастир, стенописите в църквата „Успение
Богородично” в метоха „Пчелино”.
През 1840 - 1841 г. заедно със сина си Симеон Молеров изографисва стенописите и
ктиторските портрети в параклисите „Св. Никола” и „Св. Йоан Рилски” в главната
църква в Рилския манастир. Едни от върховите иконописни постижения на Д.
Молеров са иконите: „Свети Николай” – 1816г. от църквата „Св. Архангел Михаил”
в село Лешко, „Христос Всепобеждаващ с ангели и херовими” – 1833г., „Рождество
Христово” и едно „Кръстно Разпятие” от църквата „Свети Пророк Илия” в село
Усеново. По покана на сръбския княз Милош Обренович работи и в Белград. Починал
през 1870 г. в Банско.
Школа: Банска иконописна школа
Размери (см): 80
/ 57 / 3
Местонахождение
Село: Лешко
Църква: Св. Архангел Михаил
Място на създаване
Село: Лешко
Църква: Св. Архангел Михаил
Описание
Свети Архангел Михаил и св. Архангел
Гавраил са представени в традиционните си пози — прави, един до друг, държащи
медальон, в който е изобразен Иисус Христос, благославящ с двете си ръце. Свети
Архангел Михаил е облечен във военни доспехи и дьржи в дясната си ръка меч.
Свети Архангел Гавраил е изобразен с туника и червено наметало, като в лявата
си ръка има копие.
Техника: Темперна
Лаковото покритие е нанесено тънко.
Основа: Дърво
Основата на иконата е от една дьска от
иглолистен материал, с два кошака. Грундьт е гипсов, нанесен тънко, сравнително
здрав, разрушен в областта на лицата (образа на св. Архангел Гавриил) и по
рамката.
Състояние, реставрационни намеси и
коментари
Живописният слой липсва там, където е
наранен грундът. Разрушения на самия живописен слой има в областта на златното
покритие, главно по рамката. Лакът е твърд, под формата на кракелюри, силно
замърсен, потъмнял (замърсяванията, вероятно от олио, са включени във вторично
лаково покритие). Установяват се предишни реставрационни намеси — главно в
тъмните зони. Вероятно иконата е почиствана, при което е отнет част от
живописния слой. В долните ъгли на иконата има ктиторски надпис.
Няма коментари:
Публикуване на коментар