понеделник, 9 юли 2018 г.

Алексей Ржевски (Алексей Андреевич Ржевский) - таен съветник , сенатор, заместник-директор на Академията на науките в Санкт Петербург, поет

д-р Никола Бенин




СОНЕТ
заключающий в себе три мысли: читай весь по порядку, одни первые полустишия и другие полустишия

Вовеки не пленюсь 
Ты ведай, я тобой 
По смерть не пременюсь, 
Век буду с мыслью той, 
 
Не лестна для меня 
Лишь в свете ты одна 
Скажу я не маня: 
Та часть тебе дана, 
 
Быть ввек противной мне 
В сей ты одна стране, 
Мне горесть и беда, 
 
Противен мне тот час, 
Как зрю твоих взор глаз, 
Смущаюся всегда, 
 
 красавицей иной;
 всегда прельщаться стану,
 вовек жар будет мой,
 доколе не увяну.
 
 иная красота;
 мне дух воспламенила.
 свобода отнята,
 о ты, что дух пленила!
 
 измены не брегись,
 со мною век любись.
 я мучуся тоскою,
 
 коль нет тебя со мной;
 минутой счастлив той;
 и весел, коль с тобою.
 
ТРИ СОНЕТА В ЕДИН

Не съм аз запленен 
Повярвай ми от теб 
И тъй непроменен 
Ще бъда занапред 
 
Презирана от мен 
В света едничка ти 
Ще бъда откровен 
И казвам ти, че ти 
 
Бъди проклета вечно 
И стой от мен далеч, но 
Щом приближиш до мен 
 
Намразвам всеки час 
Погледна ли те аз 
И вечно съм смутен 
 

 от друга красота
 навеки съм обсебен
 изгарящ във жарта
 додето не изтлея
 
 красавицата друга
 запали в мен искрата
 на тази страст робувам
 отне ми свободата
 
 о, мисъл за измяна
 сърцето в кръв обляно
 пронизва остър спазъм
 
 когато теб те няма
 и слънцето изгрява
 и радостен безкрай съм
 
РОНДО
И всякий так живет, ты думаешь всечасно;
Но худо извинять порок в себе пристрастно.
Хотя бы утонул в пороках злых весь свет,
Неправ и ты, хотя и всякий так живет.

И всякий так живет, вещаешь ты напрасно;
Тем извинять себя безумию причастно.
Та мысль не облегчит, коль сердце совесть рвет:
Один ли только я?—и всякий так живет.

И всякий так живет, о мнение ужасно!
В объятия твои ввергать себя опасно.
Сия жестока мысль в несчастье приведет,
Как станем рассуждать: и всякий так живет.
(Алексей Ржевский, 1761)
РОНДО
"Живее всеки тъй!" - ти мислиш си всечасно,
но тъй не извинявай порока си пристрастно.
Дори порой пороци света цял да залей -
и ти си крив, макар че живее всеки тъй.

"Живее всеки тъй!" ти казваш си напразно,
така се извиняваш, но то е безобразно.
Не ще те утеши, щом съвестта запей:
Нима съм само аз? — Живее всеки тъй.

"Живее всеки тъй!", о мнение ужасно!
В обятията твои да паднеш е опасно.
И таз жестока мисъл нещастие влече -
започнем ли да мислим: живее всеки тъй.

КЛОП
Я лёг вчерася спать.
Клоп ночью к сонному ко мне влез на кровать
И стал меня кусать
И спать мешать;

Хотя не больно он кусает,
Да очень дурно он воняет.
Вонь часто больше нам и боли докучает.
У нас таких клопов довольно здесь бывает.
(Алексей Ржевский, 1761)
ДЪРВЕНИЦА
Докато вчера спя
при мен да влезе дървеница как успя,
досадно взе с уста,
да хапе тя.

Макар и да не хапе силно
вони противно и обилно.
Воня от болка по- е нетърпима.
У нас такива гниди доста има.

Няма коментари:

Публикуване на коментар