Никола Бенин
Помпей отвъд своята история провокира любопитството на посетителите и със силното еротично присъстви в града. Всъщност градското пространство навсякъде е изпълнено с плътски образи, които днес някои няма да закъснеят с дефинирането като чиста порнография, но които по онова време представляват прост и приятен начин на наслада. Тези стенописи и мозайки са изложени в домове и обществени пространства, без сянка на стеснителност. На улиците са изложени килими с изображения на прегръдки, оргии и фалоси от всякакъв размер. На фалоса е била приписана благоприятна стойност на предпазване срещу зло око. Дори в съблекалнята на крайградските бани можем да станем свидетели на колекция от особено дръзки еротични картини.
Навсякъде се появяват изображения на фалоси с неправомерни размери. Най-известният е този, представен на входа на Casa dei Vettii, изобразяващ тежестта на огромен профилактичен фалос.
В реалния живот обаче отношенията между половете са много сериозен въпрос. По-специално жените се считат за опорната точка на семейството и макар да са изключени от вота при гласуване, активно участват в социалния и професионалния живот. Те посещават хазартните зали и гладиаторските игри, дори ако от благоразумие бяха изведени до най-високите нива на амфитеатъра. Макар разводът да е достатъчно лесен за разрешение, голямото социално значение е придадено на брака и семейството. Самият Август, първият римски император, не се поколеба да заточи на остров Вентотен, единствената му дъщеря Джулия, обвинена в безнравственост, да приложи собствения си закон за прелюбодейците, който има за цел да възстанови обществения морал. Въпреки това в Помпей има 25 бардаци, наречени, лупанари, от думата „тя-вълк“, което на латински означава „проститутка“. Най-големият е този, който посетителите в Помпей днес винаги търсят с голямо любопитство. Лупанарият е на два етажа и се състои от десет стаи - пет на горния етаж, по-големи и по-удобни и още пет на приземния етаж, малки за уединение. Всяка от тях е обзаведена с тухлено легло, върху което са поставяли чували. След това на входа на стаите, има известни еротични стенописи, които привличат посетители и които, изглежда, намекват за любящите пози, обещани от момичетата на къщата. В тази лупанара идват предимно роби и посетители на града, тъй като богатите организират срещите в своите удобни домове или се забавляват (без да харчат дори малкото необходими пари) със своите робини.
Няма коментари:
Публикуване на коментар