петък, 19 юни 2020 г.

Никола Бенин. План за действие в областта на цифровото образование


Изображение

100 милиона студенти, учители и преподаватели са засегнати от Коронавирус. Нека се уверим, че новият DEAP носи приобщаващо и високо стандартно цифрово образование.

СЪОБЩЕНИЕ НА КОМИСИЯТА ДО ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ, СЪВЕТА, ЕВРОПЕЙСКИЯ ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛЕН КОМИТЕТ И КОМИТЕТА НА РЕГИОНИ
относно плана за действие в областта на цифровото образование

1. Въведение
Образованието и обучението са най-добрите инвестиции в бъдещето на Европа. Те играят жизненоважна роля за стимулиране на растежа, иновациите и създаването на работни места. Европейските системи за образование и обучение трябва да дадат на хората перспективни знания, умения и компетенции, от които се нуждаят, за да внесат иновации и да просперират. Те също имат важна роля в създаването на европейска идентичност, надграждайки общи ценности и култури. Образованието трябва да помогне на младите хора да артикулират и ангажират, участват и формират бъдещето на Европа, характеризираща се с демокрация, солидарност и приобщаване. Дигиталните технологии обогатяват обучението по най-различни начини и предлага възможности за обучение, които трябва да бъдат достъпни за всички. Той отваря достъп до богата информация и ресурси.
В Римската декларация от март 2017 г. държавите-членки на ЕС подчертаха своята ангажираност да осигурят на младите хора „най-добро образование и обучение“. Европейският съвет от октомври 2017 г. призова системите за обучение и образование да бъдат „подходящи за дигиталната ера“ 1 . На срещата на върха в Гьотеборг през ноември 2017 г. Парламентът, Съветът и Комисията обявиха Европейския стълб на социалните права, който залага правото на качествено и приобщаващо образование, обучение и учене през целия живот. Съобщението „ Укрепване на европейската идентичност чрез образование и култура 2 , приносът на Комисията към дискусията на дневния ред на лидера на ЕС относно образованието и културата на срещата на върха в Гьотеборг, очертава визия за Европейското образователно пространство и обявява специален план за действие в областта на цифровото образование.
Комисията ще бъде домакин на първата среща на високо равнище по въпросите на образованието през януари 2018 г. с широка тема „Полагане на основите на Европейското образователно пространство: за иновативно, приобщаващо и ценностно образование“. Като част от изпълнението на Програмата за нови умения за Европа 3 , Комисията ще предложи преработена Европейска референтна рамка на ключовите компетенции за учене през целия живот 4, която определя знанията, уменията и нагласите, необходими на хората за живота, включително цифрова компетентност. Този план за действие определя как системите за образование и обучение могат да използват по-добре иновациите и цифровите технологии и да подпомагат развитието на съответните цифрови компетенции  необходими за живот и работа в епоха на бързи цифрови промени. Планът за действие има специфичен акцент върху системите за начално образование и обучение и обхваща училищата, професионалното образование и обучение (ПОО) и висшето образование.
2. Предизвикателства и възможности за дигитална трансформация за образование
Дигиталната трансформация в Европа ще се ускори с бързото навлизане на нови технологии като изкуствен интелект, роботика, облачни изчисления и блокчейн. Подобно на предишните големи технологични постижения, дигитализацията влияе върху начина, по който хората живеят, взаимодействат, учат и работят. Някои работни места ще изчезнат, други ще бъдат заменени, ще бъдат създадени нови работни места, много работни места и индустрии ще се трансформират и ще се появят нови дейности 5 . Това прави инвестирането в нечии цифрови умения през целия живот от изключително значение.
Въпреки че има много възможности, произтичащи от дигиталната трансформация, най-големият риск днес е обществото, недобре подготвено за бъдещето. Ако образованието трябва да бъде гръбнакът на растежа и включването в ЕС, ключова задача е подготовката на гражданите да се възползват максимално от възможностите и да посрещнат предизвикателствата на един бързо развиващ се, глобализиран и взаимосвързан свят.
Усилията за реформи продължават всяка година, но все пак съществува трайно разделение между и в рамките на държавите-членки на ЕС, по-специално по отношение на дигиталната инфраструктура и уменията, всички които пречат на приобщаващия растеж. Уязвимите групи са особено засегнати от тази ситуация. В допълнение, липсата на интерес сред момичетата да продължат проучванията информационни и комуникационни технологии (ИКТ) и наука, технологии, инженерство и математика (STEM) остава ясен проблем. Това води до загубени социални и икономически възможности и рискове за засилване на неравенството между половете.
Образованието може да се възползва от отваряне на класни стаи, опит в реалния живот и проекти, както и от нови учебни инструменти, материали и отворени образователни ресурси. Учениците могат да бъдат овластени чрез онлайн сътрудничество. Достъпът до и използването на цифрови технологии може да помогне за намаляване на разликата в обучението между студенти от висок и нисък социално-икономически произход. Персонализираното преподаване може да доведе до повишена мотивация, като се съсредоточи върху отделните учащи. Въпреки това напредъкът по интегриране на технологиите в образованието остава ограничен.
Повече от 80% от младите хора в Европа използват интернет за социални дейности 6 . Мобилният достъп до интернет значително се увеличи през последните години 7 . Но използването на технологии за образователни цели изостава. Не всички основни и средни училища в ЕС имат широколентова връзка и не всички преподаватели имат компетенции и увереност да използват цифрови инструменти за подпомагане на преподаването си 8 . Скорошно проучване показа, че през 2015 г. приблизително 18% от основните и средните училища в ЕС не са били свързани с широколентова връзка 9 .
Иновациите в образователните системи, разбирани като приемане на нови услуги, технологии, компетенции от образователните организации, могат да помогнат за подобряване на резултатите от обучението, повишаване на справедливостта и подобряване на ефективността 10 . Тя е най-ефективна и устойчива, когато е приета от добре обучени учители и е внедрена в ясни учебни цели. Трябва да се направи повече за това как най-добре да се използват цифрови средства за постигане на образователните цели.
Дигиталният напредък също носи нови предизвикателства за европейските ученици, студенти и преподаватели. Алгоритмите, използвани от сайтовете за социални медии и новинарски портали, могат да бъдат мощни усилватели на пристрастия или фалшиви новини, докато поверителността на данните се превърна в ключов проблем в дигиталното общество. Младите хора, както и възрастните, са уязвими от кибер тормоз и тормоз, хищническо поведение или смущаващо онлайн съдържание. Ежедневното излагане на цифрови данни, задвижвани до голяма степен от непроницаеми алгоритми, създава ясни рискове и изисква повече от всякога критично мислене и способност за позитивно и компетентно участие в дигиталната среда. Сблъскваме се с непрекъснато развиваща се нужда от медийна грамотност и широк микс от дигитални умения и компетенции, включително безопасност, сигурност и неприкосновеност на личния живот, но достигането им до по-широкото население и по-напредналите професии и сектори остава предизвикателство.
3. Ключовата роля на сътрудничеството в целия ЕС за увеличаване на иновациите в системите за образование и обучение на държавите-членки на ЕС
Сътрудничеството в целия ЕС чрез обмен на най-добри практики, партньорско обучение и споделяне на доказателства е доказан начин за подкрепа на системите за образование и обучение на държавите-членки на ЕС. Общите рамки помагат за идентифицирането на ефективни решения, докато споделените инструменти като eTwinning увеличават ефективността и разширяват въздействието. Иновационни практики в образованието, по-специално дигиталните, се провеждат в целия ЕС. Те приемат различни форми и включват публични, частни и неправителствени участници. Иновациите в образователните системи обаче не са самоцел, а начин за подобряване на качеството и приобщаването на образователните системи.
Данните от Европейския институт за иновации и технологии (EIT) показват, че вместо да чакат настъпването на промените, заинтересованите страни активно използват цифрови възможности за подобряване на преподаването и обучението 11 . Иновативният и предприемачески дух в образованието и обучението трябва да се насърчава и подкрепя с ясна политическа воля и усилия, за да накара иновациите да работят за всички. Има нужда от споделяне, обсъждане и популяризиране и, където е възможно, мащабиране на иновативната практика. Концепциите, инструментите, методите, процесите, системното мислене и дизайнерското мислене трябва да бъдат по-достъпни за професионалистите в образованието, които обикновено не са напълно наясно с това, което е изпробвано и тествано другаде, понякога дори в съседство.
Данните и доказателствата на ниво ЕС допринасят за по-добра прозрачност, като същевременно измерват напредъка и учат от връстници от държавите-членки на ЕС. Има много изследвания и проучвания, свързани с използването на технологии в училищата. Повечето от тях обаче са частични или обхващат, да речем, конкретна област като свързаност, или са географски ограничени, обхващащи определена държава. Основните източници на сравнителен анализ на глобално ниво са проучванията на Европейската комисия, включително проучването за ИКТ в образованието за 2013 г. и годишното проучване за използването на ИКТ от домакинства и хора, и програмата на ОИСР за международна оценка на студентите (PISA) и проучване на уменията за възрастни (PIAAC ) проучвания. Необходими са повече доказателства и последователен подход за събиране на данни.
Заинтересованите страни в областта на образованието и обучението са ключовите участници в превръщането на иновациите в основни. Неотдавнашните обществени консултации подчертаха необходимостта от по-посветени действия на ЕС в подкрепа на възприемането на иновативни подходи и цифрови технологии в образованието и развитието на цифрови компетенции, включително цифрова медийна грамотност и цифрова безопасност и благополучие 12 . 68% от анкетираните в обществената консултация по Еразъм + признаха, че иновациите са „изключително уместни“ за задоволяване нуждите на образователния сектор. Съществува и ясна необходимост от: i) засилване на предприемаческите компетенции и нагласата на предприемаческия дух; и (ii) подпомагане на цифровото предприемачество, което обхваща нови начинания и трансформацията на съществуващите предприятия чрез нови и нововъзникващи цифрови технологии.  
Планът за действие в областта на цифровото образование се основава на двете съобщения, приети през май 2017 г.: Обновена Програма на ЕС за висше образование и развитие на училищата и отлично преподаване за чудесен старт в живота 13 . Той подкрепя работата по единния цифров пазар 14 и Програмата за нови умения за Европа .    
Планът за действие включва още призива на Документа за размисъл относно използването на глобализацията за обществото да стане „все по-мобилен и дигитален, както и […] предоставяща подходяща комбинация от„ меки умения “, както и здрави цифрови умения“. Той призовава образованието да помогне за засилване на устойчивостта във времена на бързи технологични промени и глобализация. Планът за действие е съгласуван с Декларацията на министрите за цифровата икономика на Г-20 през 2017 г., която показва глобално признание, че „всички форми на образование и учене през целия живот може да се наложи да се адаптират, за да се възползват новите цифрови технологии“.
Тези документи очертават редица подходящи политически цели, които остават по-валидни от всякога. Те включват:
·подкрепа за висококачествено образование;
·подобряване на неговата значимост;
·развиване на цифровите умения на европейците и правенето им по-видими; 
·засилване на иновациите и цифровите компетенции във всички образователни институции;
·отваряне на образователни системи.
4. Приоритети за действие
Планът за действие се фокусира върху прилагането и необходимостта от стимулиране, подкрепа и мащабиране на целенасочено използване на цифрови и иновативни образователни практики. В него ще бъдат включени широк кръг участници в образованието и обучението, включително бизнес, научни изследвания, неправителствени организации, както и неформално образование, когато е уместно. Тя има три приоритета :
·1: По-добро използване на цифровите технологии за преподаване и учене
·2: Развитие на съответните цифрови компетенции и умения за дигиталната трансформация
·3: Подобряване на образованието чрез по-добър анализ на данните и прогнозиране
За всеки приоритет Планът за действие определя мерките за подпомагане на държавите-членки на ЕС да се справят с предизвикателствата. Те включват: (i) предоставяне на инструменти за подпомагане на преподавателите и обучаващите да използват по-добре технологиите, включително по-добрата интернет връзка; (ii) целенасочени действия за развитие на съответните цифрови компетенции (iii) засилени и нови усилия за подобряване на образованието чрез по-добри доказателства и анализ. Планът за действие не засяга предстоящото предложение на Комисията относно новата многогодишна финансова рамка и бъдещите програми за финансиране.
4.1. Приоритет 1: По-добро използване на цифровите технологии за преподаване и учене
Нашето общество и икономика са все по-често проникнати от цифровите технологии. Технологиите в различните й форми са голяма част от нашата работна среда и нашия начин на живот. Има обаче разлика между използването на цифрови технологии в ежедневието и в образованието. Дигиталните технологии имат огромен, до голяма степен неизползван потенциал за подобряване на образованието.
Ключова част от дигиталното образование е осигуряването на справедливост и качество на достъпа и инфраструктурата Дигиталното разделение има много измерения, но подобряването на достъпа до технологии и свързаност за всички деца в образованието трябва да бъде отправна точка за намаляване на неравенството и изключването. Ние също трябва да се справим с различното качество на достъп и инфраструктура, тъй като високото качество предлага по-иновативно и пълноценно обучение.
Иновациите в образованието и обучението в голяма степен зависят от овластяването и свързването на преподавателите. Еразъм + постига това чрез партньорско обучение. Новите семинари за обучения и практици, ръководени от експерти, както за създателите на политики, така и за преподавателите, включително Платформата на европейските асоциации на доставчиците на ПОО, ще засилят още повече свързаността чрез разработване на специфично съдържание на няколко езика и чрез използване на ключови платформи на ЕС, като School Education Gateway и Teacher Academy. Смесената мобилност ще бъде допълнително насърчавана с нови възможности в Еразъм + за подкрепа както на онлайн, така и на лицево лице в лице с учене и обмен на ученици в различни страни.
Дигиталната готовност в образованието изисква ноу-хау и включва адаптация и промяна. Училищата и учебните институции в Европа са разнообразни, като оборудването, уменията на учителите и подходите към използването на технологиите варират значително. В областта на дигиталното образование има джобове в цяла Европа. И все пак иновативните политики и практики се нуждаят от подкрепа, за да бъдат увеличени.
За да внесат иновации и технологии в класната стая, преподавателите се нуждаят от подходяща среда, инфраструктура, устройства и лидерска подкрепа. Осъществяването на полза от дигиталните технологии за студентите и служителите изисква подход, който съчетава обучение на учители, учебни програми и учебни материали, които са подходящи за цифрово поддържани модели на преподаване. Този подход в цялата организация за прилагане на цифрови технологии за преподаване и обучение се отразява в инструмента за самооценяване на SELFIE, който бе пилотиран в училища в 14 държави.
Мобилността е важна част от образованието, а дигиталните технологии са ключови за по-нататъшното й подобряване. Проектите по програма Еразъм + като Европейската студентска картичка и Еразъм без документи ще бъдат мащабирани и интегрирани с работата по удостоверяване в проекти по Механизма за свързване на Европа 15 . Целите са:
·да даде възможност на учениците да се идентифицират по надежден начин, в съответствие с единствения принцип 16 ;
·цифрово свързване на информационните системи на висшите училища;
·позволяват сигурен обмен и проверка на данните на студентите и академичните записи;
·намаляване на административните процедури;
·дават достъп до услуги, на които студентите имат право, когато пристигнат в страната домакин.
Инициативата на EU Student eCard има за цел да подобри качеството на мобилността на студентите в Европа. До 2025 г. всички студенти в мобилността по програма Еразъм + трябва да имат възможност да признаят автоматично своята национална идентичност и студентски статус в държавите-членки на ЕС, включително достъп до услугите на кампуса при пристигане в чужбина (напр. Учебни материали, услуги за записване, библиотеки) 20 000 ученици и 4 000 учители ще получат подкрепа за училищния обмен, който да се допълва и надгражда върху текущата работа и сътрудничество в областта на цифровите проекти.
Пътят напред:
1.Преодоляване на различията в свързаността между държавите-членки на ЕС по отношение на използването на широколентов широколентов достъп във всички европейски училища чрез: i) повишаване на осведомеността за ползите за училищата и наличните възможности за финансиране 17 ; (ii) поддържане на свързаност, т.е. чрез ваучерна схема, фокусирана върху районите в неравностойно положение и осигуряване на пълно прилагане на инструментариума за селските райони 18 ; (iii) публикуване на данни за напредъка.
2.Подпомагане на дигиталната готовност както на общообразователните, така и на професионалните училища чрез укрепване на техния цифров капацитет и чрез осигуряване на средствата за самооценка на SELFIE до края на 2019 г. във всички държави-членки на ЕС и в Западните Балкани; насърчаване на схема за наставничество на национално / регионално ниво, подкрепена от платформа за повишаване на осведомеността на ниво ЕС.
3.Осигурете рамка за издаване на цифрово сертифицирани квалификации и валидиране на цифрово придобитите умения, които са надеждни, многоезични и могат да се съхраняват в професионални профили (CV) , като Europass Рамката ще бъде напълно приведена в съответствие с Европейската, квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР) и Европейската класификация на уменията, компетентностите, квалификациите и професиите (ESCO). 


4.2. Приоритет 2: Развитие на съответните цифрови умения и компетенции за дигиталната трансформация
За да функционират и да процъфтяват в дигиталното общество и да преодолеят цифровите рискове, гражданите се нуждаят от компетенции, които им помагат да посрещнат предизвикателствата и да се възползват от възможностите на дигиталната трансформация. Дигиталните умения са основно умение наред с грамотността и грамотността, необходими във всички сфери на живота, но твърде много граждани имат ограничени или остарели цифрови компетенции. Необходимо е да се стигне до "широко", тъй като всички граждани трябва да имат разбиране на различните нива на различните аспекти на дигиталната компетентност и има нужда да се "задълбочи" за по-специализирани умения в областта на информатиката, изисквани в ИКТ професия.
Дигиталната компетентност е част от ревизираната Европейска референтна рамка на ключовите компетенции за учене през целия живот, която всички граждани трябва да имат. Цифровата компетентност означава увереното и критично използване на цифровите технологии и обхваща знанията, уменията и нагласите, от които се нуждаят всички граждани в бързо развиващото се цифрово общество. В Европейска референтна рамка за Дигитална компетентност за гражданите 19 описва дигитална компетентност в пет области: информационни и грамотност на данни; комуникация и сътрудничество; дигитално съдържание и създаване; безопасност и благополучие; и решаване на проблеми. Наскоро публикуваната Европейска рамка за цифрова компетентност за преподаватели 20   предлага на учителите насоки при разработването на цифрови модели на компетентност. Взети заедно, тези рамки предлагат задълбочен и използваем референтен модел за систематично насърчаване на цифровите умения.
Дигиталната революция ще продължи драстично да промени начина, по който европейците живеят, работят и учат. Въпреки че това предлага огромни възможности, съществуват и значителни рискове, ако цифровите компетенции не бъдат развити. Като част от Програмата за умения, инициативата Upskilling Pathways препоръчва на държавите-членки да въведат последователна разпоредба за подобряване на цифровите умения (и грамотността и числеността) на многото милиони нискоквалифицирани или нискоквалифицирани възрастни - групата при най-неотложна нужда. Освен това, приблизително 90% от работните места в днешно време изискват някакво ниво на цифрови умения 21 и една значителна заплаха е, че Европа ще загуби най-конкурентното си предимство - висококвалифицирана и образована работна сила - ако не успеем да научим цифрови умения на европейци от всички възрасти ,
Придобиването на цифрови умения трябва да започне в ранна възраст и да продължи през целия живот Това може да се случи като част от учебните програми или чрез часовете след училище. Младите европейци са запалени потребители в мрежата, приложенията и игрите, но те също трябва да научат за основните структури и основни алгоритми и да станат дигитални създатели и лидери. Пример за успешно движение на местно ниво е инициативата на ЕС codeweek.eu, която през 2016 г. достигна близо милион души по света. Въз основа на този опит инициативата ще бъде увеличена, за да се насърчат всички училища в Европа да участват в Седмицата на кода на ЕС. чрез сътрудничество с властите в държавите-членки на ЕС, посланиците на Code Week, мрежата eTwinning, Коалицията за цифрови умения и работни места 22 и свързани действия.
Трябва да се постави по-голям акцент върху ефективното справяне с предизвикателствата, които дигиталната трансформация създава за онлайн безопасност и кибер хигиена. Трябва да засилим критичното мислене на децата и младите хора и медийната грамотност за да могат те да преценят и преодолеят непрекъснато съществуващите заплахи от фалшиви новини, кибер тормоз, радикализация, заплахи за киберсигурност и измами. Дори най-малките деца са в ежедневен контакт с цифрови технологии, но все още не разбират рисковете, а родителите се притесняват от неподходящо съдържание и рискове, но не знаят как да се справят с тях. Успоредно с това Европол отчита нарастващ процент на кибератаки, нарушения на данни и други незаконни онлайн дейности. В своето съобщение от септември относно киберсигурността 23  Комисията призова държавите-членки на ЕС да поемат обещание за включване на киберсигурността в учебните програми за академично и професионално обучение.
Преодоляването на разликата между половете чрез цифрово и предприемаческо образование е жизненоважно, за да може Европа да се възползва изцяло от предимствата на цифровата революция. Въпреки че както момичетата, така и момчетата имат сходни нива на интерес и компетентност към цифровите технологии, все по-малко момичета продължават да развиват този интерес в обучението си или в кариерата си. Момичетата и младите жени се нуждаят от положителни примери, модели за подражание и подкрепа за преодоляване на стереотипите и осъзнават, че и те могат да се впуснат в успешна и успешна кариера в областта на ИКТ и STEM. Увеличаването на участието на жените в тези кариери ще помогне да се разгърне цифровият потенциал на Европа и да се гарантира, че жените заемат равностойно място във формирането на дигиталния свят 24 . В ЕС по-малко от един от всеки пет специалисти по ИКТ са жени на 25 години .
Развитието на висококвалифицирани ИКТ специалисти е от решаващо значение за конкурентоспособността 26 . Усъвършенстваните цифрови умения са важни за подкрепа на следващото поколение анализатори, изследователи и новатори. Дълбоката дигитална експертиза е необходима за много професии, а не само за тези, които работят в ИКТ. Например, лекарите, анализиращи тенденциите в разпространението на заболявания, се нуждаят както от медицински опит, така и от широк спектър от усъвършенствани цифрови компетенции. По-общо, днес трима от четиримата изследователи нямат обучение по отворен достъп или управление на отворени данни. Изследванията и иновациите, ориентирани към гражданите, фокусирани върху решаването на обществени предизвикателства, трябва да използват повече отворени данни и съвместни инструменти и методи за цифрови технологии.  


Пътят напред:
4.Създайте общоевропейска платформа за цифрово висше образование и засилено сътрудничество. Новата платформа, подкрепена от Erasmus +, ще служи като едно гише и предлага: онлайн обучение, смесена мобилност, виртуални кампуси и обмен на най-добри практики между висшите учебни заведения на всички нива (студенти, изследователи, преподаватели).
5.Укрепване на откритата наука и гражданската наука в Европа чрез пилотно специализирано обучение, включително курсове за непрекъснато професионално развитие по отворена наука във висшите учебни заведения на всички нива (студенти, изследователи, преподаватели).
6.Предаване на класове по кодиране във всички училища в Европа, включително чрез увеличаване на участието на училищата в EU Code Week.
7.Справяне с предизвикателствата на дигиталната трансформация чрез стартиране на: i) кампания за повишаване на осведомеността в целия ЕС, насочена към учители, родители и учащи се да насърчават онлайн безопасността, кибер хигиената и медийната грамотност; и (ii) инициатива за преподаване на киберсигурност, изграждаща се върху рамката за цифрова компетентност за гражданите, за да се даде възможност на хората да използват уверено и отговорно технологиите.
8.Мерки за подкрепа за по-нататъшно намаляване на разликата между половете в технологичния и предприемаческия сектор чрез насърчаване на цифровите и предприемаческите компетенции сред момичетата мобилизират заинтересованите страни (компании, НПО), за да оборудват момичетата с цифрови умения и вдъхновяващи модели, надграждайки Рамката за цифрова компетентност за гражданите и Рамката за компетентност на предприемачеството.
4.3. Приоритет 3: Подобряване на образователните системи чрез по-добър анализ на данните и прогнозиране
Данните са от жизненоважно значение за образованието и обучението. Използването на технологията създава данни, които могат да бъдат експлоатирани. Предизвикателството е как да използваме тези данни, за да развием по-добра представа и предвидливост, която може да подобри образователните системи или да реши настоящите образователни предизвикателства. Тъй като технологичните тенденции като изкуствения интелект, автоматизацията и роботиката са глобални, сътрудничеството на равнище ЕС може да даде полезни насоки за всички държави-членки на ЕС и да помогне за започване на сътрудничество и обмен на възможни отговори на възникващи предизвикателства, които преминават границите. Събирането на данни чрез проучвания и проучвания относно дигитализацията в институциите за образование и обучение и цифровите технологии в обучението са жизненоважни принос за разработването на политика. Съпоставимите изчерпателни данни за разпространението на технологиите в образователните системи често са оскъдни, частични или не са актуални. Това изисква по-ефикасно и ефективно събиране на данни и координация на равнище ЕС и на международно ниво (ОИСР).
Данните също така помагат да се идентифицират и адресират нуждите от необходимите политически мерки, основани на доказателства, но сравнителните данни особено рядко се използват. Инициативите за дигитално образование рядко се сравняват с други инициативи и налични данни, така че малко се знае кои практики работят като цяло или могат да се възползват от специфични обществени и образователни системи. Големите данни и аналитиката за обучение предлагат нови възможности за улавяне, анализ и използване на данни за подобряване на образованието. Има много инициативи в различни държави-членки на ЕС да се премине от подход за преподаване „един-единствен за всички“ по предмети като математика към по-персонализирано обучение с възможност за приспособяване на съдържанието към нуждите на отделните ученици 27 . Анализът на обучението може да подобри персонализираното обучение 28 , например чрез идентифициране на рискови студенти и може да оцени въздействието на различните стратегии за преподаване. Въпреки това, тъй като обучението в областта на аналитиката все още е в начален стадий в Европа, имаме нужда от повече пилотни схеми за изследване и експерименти в тази област 29 .
Потребителските иновации са от ключово значение за ранното приемане на иновационни решения, които се справят с образователните предизвикателства Данните и тенденциите в образованието обикновено се събират отгоре надолу, ръководени от международни организации и правителства. Перспективата на потребителя често не е достатъчно обмислена, което би могло да ограничи възможните решения при нужда. Това е особено вярно в епохата на иновации, ръководени от потребителите, когато хората разработват решения за проблеми, с които се сблъскват. В този контекст Комисията ще проучи начините за насърчаване на ангажираността на гражданите и ръководените от потребителите иновации чрез ежегоден хактатон за образование в целия ЕС за разработване на иновационни решения за ключови предизвикателства в областта на образованието и обучението.
Прогноза: от изоставане до очакване на промяна. Институциите за образование и обучение се опитват да настигнат технологичното развитие. Прогнозата за образование и обучение може да обърне тази тенденция и да ангажира преподавателите (от политиците до практикуващите) да ръководят предстоящите промени. 
Пътят напред:
9.Изграждане на доказателства за усвояването на ИКТ и цифрови умения в училищата чрез публикуване на референтно проучване за оценка на напредъка в интегрирането на ИКТ в образованието. Той ще обхваща наличието и използването на ИКТ инфраструктурата и цифровите инструменти и нивата на цифровите умения. Заедно със следващия кръг от проучването на PIAAC, резултатите могат да се включат в актуализация на Рамката за цифрова компетентност 30 . Комисията също така ще работи с ОИСР за разработването на нов модул в PISA относно използването на технологии в образованието, както и ще проучи уместността и осъществимостта на предлагането на нови показатели на Съвета за цифрови компетенции и предприемачество.
10.Да стартираме пилоти на изкуствен интелект и аналитични знания в областта на образованието от 2018 г., за да използват по-добре огромното количество налични данни и по този начин да помогнат за справяне с конкретни проблеми и да подобрят прилагането и мониторинга на образователната политика; разработване на подходящ инструментариум и насоки за държавите-членки.
11.Да започне стратегическо прогнозиране на ключови тенденции, произтичащи от дигиталната трансформация за бъдещето на образователните системи, в тясно сътрудничество с експерти от държавите-членки и използване на съществуващите 31 и бъдещи канали за сътрудничество в рамките на ЕС в областта на образованието и обучението. 
5. Заключения и прогнози
Планът за действие очертава европейските инициативи, които Комисията в партньорство с държавите-членки, заинтересованите страни и обществото ще осъществи до края на 2020 г. Той представлява част от по-широката амбиция на Комисията към Европейско образователно пространство, допълвайки препоръките за общи ценности и ключови компетенции. Планът за действие ще бъде приложен като част от процеса на европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението (ET2020). Той също така ще подкрепи европейския семестър, който е ключов двигател за реформи чрез препоръките, свързани с образованието и обучението, специфични за отделните страни.
Комисията ще започне диалог със съответните заинтересовани страни относно начина на изпълнение на предложените действия. При проследяване на прилагането Комисията ще работи с групата ET2020 за цифрови умения и компетенции. Комисията също ще извлече поуки от политиката от това как се изпълняват действията. Това ще допринесе за възникващата дискусия относно бъдещото европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението.
(1)
EUCO 14/17: Заключения на Европейския съвет от 19 октомври 2017 г.
(2)
  COM (2017) 673: Укрепване на европейската идентичност чрез образование и култура.
(3)
COM (2016) 381: Нова програма за умения за Европа.
(4)
COM (2018) 24: Предложение за препоръка на Съвета относно ключовите компетенции за учене през целия живот.
(5)
Европейска комисия (2017): Концептуален документ за цифровизацията, работоспособността и приобщаването. Ролята на Европа, http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=44515 .
(6)
 Евростат (2015): Да бъдеш млад в Европа днес - дигитален свят, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Being_young_in_Europe_today_-_digital_world .
(7)
  Анализ на Ендерс (2017): Променливите видео навици и последици за децата за пазара на съдържание.
(8)
 Европейска комисия (2013): Проучване на училищата: ИКТ в образованието Бенчмаркиране на достъпа, използването и отношението към технологиите в европейските училища, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/survey-schools-ict -education
(9)
 Европейската комисия (2017 г.) Satellite широколентов достъп за училищата Предпроектно проучване http://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=46134 .      
(10)
 OECD (2016): Иновативно образование и образование за иновации. Силата на цифровите технологии и умения.
(11)
  Европейска комисия (2017) 351: Работен документ на служителите на Комисията относно междинната оценка на Европейския институт за иновации и технологии.
(12)
  Публични консултации за преглед на ключовите компетенции за учене през целия живот и обновената програма на ЕС за модернизация на висшето образование.
(13)
 COM (2017) 248: Училищно развитие и отлично преподаване за чудесен старт в живота и COM (2017) 247: Обновена стратегия за висше образование.
(14)
COM (2015) 192: Стратегия за единния цифров пазар за Европа.
(15)
Механизъм за свързване на Европа, https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/CEF+Digital+Home .
(16)
Европейска комисия (2017), общоевропейски цифров принцип за еднократна употреба, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/eu-wide-digital-once-only-principle-citizens-and -бизнес-политика-варианти-и-техните въздействия .
(17)
Включително чрез наскоро създадената мрежа на ЕС от офиси за широколентова компетентност.
(18)
Европейска комисия (2017): Европейската комисия обединява усилията си, за да допринесе за по-широколентов достъп в селските райони, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/european-commission-joins-forces-help-bringing -още широколентови-селски райони .
(19)
Европейска комисия (2016): Рамка за цифрова компетентност за гражданите, https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework .
(20)
Европейска комисия (2017): Рамка за цифрова компетентност за преподаватели https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu .
(21)
Европейска комисия (2016): ИКТ за работа: Дигитални умения на работното място, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/ict-work-digital-skills-workplace .
(22)
(23)
ПРИСЪЕДИНЕТЕ се 2017 (450): Съвместно съобщение на Европейската комисия и Европейската служба за външни действия: Устойчивост, възпиране и отбрана: Изграждане на силна киберсигурност за ЕС.
(24)
Вижте SWD, точка 2.3.
(25)
 83,9% от заетите ИКТ специалисти са мъже, 16,1% жени (Евростат, 2015).
(26)
 В Европейския електронна компетенция рамка (е-CF) е европейски стандарт и справка за компетенциите, изисквани от професионалисти в областта на ИКТ. Той е разработен и поддържан от Европейския комитет по стандартизация (CEN).
(27)
В Люксембург, например, Министерството на националното образование, деца и младежи в подкрепа на стратегията „ Digital Lëtzebuerg “ стартира националния проект за дигитална трансформация MathemaTIC, който има за цел да даде възможност на студентите да взаимодействат с подкрепяни от научните изследвания и ангажиращи ресурси в математиката. които са съобразени с конкретните нужди на учениците и са съобразени с резултатите от обучението в учебната програма.
(28)
COM (2013) 654: Отваряне на образование: Иновативно преподаване и обучение за всички чрез нови технологии и отворени образователни ресурси.
(29)
Ferguson, R., Brasher, A., Clow, D., Cooper, A., Hillaire, G., Mittelmeier, J., Rienties, B., Ullmann, T., Vuorikari, R. (2016). Доказателства за изследване на използването на анализи за обучение - последствия за образователната политика В: R. Vuorikari, J. Castaño Muñoz (ред.). Съвместен изследователски център „Доклад за науката за политиката“; 28294 EUR EN.
(30)
(31)
Такива като работните групи ET 2020 и нуждите и тенденциите в областта на уменията за данни са част от рамката на Europass

Няма коментари:

Публикуване на коментар