Илияна Бенина, Магдалина Бенина, Никола Бенин
В композицията на „Илиада" XXII песен има важна роля — тя съдържа
кулминация в развитието на драматичното действие. В нея се открояват ярко
образите на двамата главни герои — „лъчезарния Хектор" и „богоравния
Ахил". Сблъсъкът между тях е сблъсък между две стихии. И двамата са смели
и храбри, и за двамата честта е по-скъпа от живота. Затова двубоят между
титаните на двата враждуващи лагера е кулминация в сблъсъка между ахейци и
троянци, а резултатът от двубоя е развръзка на този конфликт.
Хектор съчетава красотата със смелостта и доблестта, които подчинява на
чувствата си за дълг към народа и родината. Ахил също е красив и с чувство за
доблест, но е в плен на стихийни страсти и поведението му е мотивирано от ярост
и жажда за отмъщение.
Приам и Хекуба напразно увещават свидния си син да се прибере от бойното
поле в града, за да не бъде убит от Ахил, но за Хектор по-важно е чувството за
чест — срамно би било пред троянци и „дългополи троянки" да се скрие зад стените
на града. Той избира жребия — да убие Ахил или да падне сам убит.
Омир описва подробно чувствата на Хектор по време на двубоя. За миг у
троянския вожд се явява залъгващата го мисъл да се предаде на Ахил и да помоли
за мир — изход, който би донесъл край на кръвопролитната война — спасение за
него и за троянците. Той знае обаче, че Ахил не би приел такова предложение.
Когато „богоравният" се явява пред него с цялото свое бойно снаряжение
като бог Арес, Хектор се стресва и уплашен започва да бяга. С разширено
сравнение, характерно за Омировия стил, авторът оприличава Ахил на „планински
ястреб, който стръвно се спуска към плахата гургулица". Съпоставката на
двамата герои се допълва и от използваните глаголи в описанието на гонитбата —
Ахил „лети" след своята „плячка", а Хектор „тича" пред него с
нозете си „вихробежни". Силата е на страната на Ахил, Хектор е обреченият.
Зевс определя техния жребий — Хектор трябва да бъде победен — да загине от
ръката на Ахил.
Преди двубоя Хектор прави чисто човешко предложение — да не се осквернява
тялото на победения и да бъде предадено на близките му. В митологическите
общества съществува древната практика тялото на убития воин да бъде разчленено,
за да му се отнеме силата. Обладан от жажда за мъст и омраза заради смъртта на
своя приятел Патрокъл, Ахил надменно отхвърля молбата на Хектор, отвръщайки, че
никога не може да има условия между лъва и човека.
Молбата на Хектор подчертава нравствената му извисеност. Предложението му
за хуманно отнасяне след смъртта го издига над варварството, над първичната
стихия на гнева, заслепила Ахил. Той е герой на един по-цивилизован ред.
Носител е на идеята за помирение, която вълнува Омир и на която се подичнява
Ахил в края на поемата.
Действието върви към трагичния си край. Разбирайки каква е съдбата му и
нежелаейки да падне страхливо и безславно в борбата, Хектор иска да извърши
„подвиг за приказ на бъдни потомства". Желае да умре с достойнството на
обречения, запазил честта и гордостта си. Втурва се към Ахил дързостен и
устремен, „както орелът се спуща, алчен за нежното агне или пък за плахия
заек". Ахил избира място в „снагата му дивна" за смъртоносния удар.
Още веднъж Хектор отправя молба — Ахил да не оставя тялото му на псета и птици,
но „богоравният" със злоба отхвърля молбата. Хектор осъзнава — не е било
нужно да се моли на този, у когото бие „сърце от желязо". Жестоката
постъпка на Ахил, който завързва за двуколка убития и оставя главата му да се
влачи в праха, всява ужас и потрес у близките му и у всички троянци. Плачат и
жени, и мъже. Народът на Троя страда, сполетян от трагичната участ да изгуби
своя бранител и да бъде свидетел на гаврата с неговото тяло.
Омир е привързан към Хектор и това е един от редките случаи, в които
авторът разкрива своето пристрастие. То се проявява чрез епитетите, с които
обсипва Хектор — „велик", „лъчезарен", „дивен" и пр., както и
във възхищението му от прекрасната глава с черни къдри на троянския вожд. Дори
враговете — ахейци се дивят на красотата на убития Хектор: „Гледаха и се дивяха
на ръста и образа хубав." Възхищението на автора е породено от хуманните
чувства и нравствените пориви на героя. Моментът, в който го напуска смелостта
пред Ахил, не намалява обаянието на неговия образ, а го прави по-близък до
нашето съзнание, защото е представен като обикновен човек с нормални човешки
преживявания и реакции. Доминиращото у него е нравственото обаяние, което се
поражда от осъзнатото му чувство за обществен дълг. Това чувство се проявява
при прощаването му с Андромаха и сина му Астианакс (VII песен), когато, въпреки
голямата си обич към тях, не може да изпълни молбата на съпругата си да не
влиза в открит бой с Ахил, както и в цялата XXIV песен — верен на желанието си
да брани с чест и достойнство своето име и своя народ. Той се бори в името на
справедливата кауза, отбранявайки родния си град от завоевателите ахейци.
Неговият патриотизъм е активен — грижи се троянските жени да се помолят на
богинята Атина за благото на народа, дава кураж на своите воини в моменти на
униние. Чувството за дълг у Хектор прераства в патриотично самосъзнание. Той
вижда всичко през призмата на участта на отечеството. Ето защо с право е
определен като първия патриот в древната елинска литература. Това издига в още
по-голяма степен неговото нравствено надмощие над Ахил. Победеният и убит Хектор
всъщност е нравственият победител в борбата с физически победилия го Ахил, а
нравствената победа е по-ценна от физическата, защото извисява човешкото у
човека.
Няма коментари:
Публикуване на коментар