понеделник, 7 ноември 2022 г.

Нов завет и речев акт - тест

 Никола Бенин




Прочетете текст 1 и отговорете на въпроси от 1. до 9. включително.

Бог обича еднакво всички човеци. Той помага на праведните да постоянстват в доброто, а грешните призовава към покаяние. За всяка обърната

човешка душа към Бога на небето се радват повече, отколкото за стотици

праведници. (Лука 15:7)

Трогателен пример за това, че Бог опрощава греховете и на най-големите грешници, когато те се покаят, е притчата за блудния син. Тази притча, както и всички останали в Евангелието, е разказал Сам Господ Иисус

Христос.

Един богат човек имал двама синове. Един ден по-младият от тях рекъл

на баща си:

– Татко, дай ми дела, който ми се пада от имота!

Сърцето на добрия баща се свило от болка при тези думи. Надеждите

му за сговорен живот на синовете му рухнали... Но нямало що да стори и

разделил имота.

Не след много дни бащата трябвало да изтърпи и втори удар.

Непокорният му син събрал всичкото си наследено имущество и заминал за далечна страна Там той се отдал на разпътен живот и бързо прахосал целия си имот. За зла участ, в страната, където пребивавал, настъпила

страшна мизерия и глад. Неразумният момък се видял принуден да постъпи на работа като слуга у един богат човек, който го пратил да му пасе

свинете.

Довчера бляскаво пируващият блуден син сега бил доволен да сподели

храната на свинете, но и нея никой не му давал. Изпаднал в такава велика

беда, момъкът си спомнил бащиния дом, дошъл на себе си и рекъл:

– Колко много работници у баща ми имат в изобилие хляб, а аз от глад

умирам! Ще стана и ще отида при баща си и ще му река: „Татко, съгреших

против небето (пред Бога) и пред тебе! Не съм вече достоен да се нарека

твой син. Моля те, направи ме поне като един от работниците си!“

Прекрасно решение, благословени думи! Разкаялият се син веднага потеглил обратно за бащиния си дом. Само жалки дрипи били останали от

скъпоценните му дрехи, бил бос и целият наранен...

А неговият баща не престанал да го очаква от деня на раздялата. Още

синът му бил далеч, немощният старец безпогрешно разпознал фигурата

на любимото си дете. Домиляло му и бързо се затекъл към него, хвърлил

се на шията му и го обсипал с горещи целувки. Но синът се чувствал виновен. Треперейки от вълнение, той едва промълвил:

– Татко, съгреших против небето и пред тебе и не съм вече достоен да

се нарека твой син!

Бащата бил извън себе си от радост и жал. Като видял окаяния вид на

сина син – по-жалък от вида на неговите слуги – той веднага се разпоредил:

– Изнесете най-хубавата премяна и го облечете! Сложете пръстен на

ръката му и обуща на нозете! След това заколете угоеното теле, за да ядем

и пием, защото този мой син мъртъв беше и оживя, изгубен беше и се намери!

Започнало небивало увеселение. Всички се радвали и празнували като

на царска сватба. Привечер си дошъл от нива по-старият син. Чул отдалеч

песните и веселата глъч на празнуващите. Изпълнен с недоумение, повикал един от слугите и го попитал:

– Какво става тук?

Слугата отговорил:

– Брат ти си дойде и баща ти закла угоеното теле, защото го прие здрав.

Вместо да се зарадва заради брат си, по-старият син се разсърдил и не

искал да влезе. Баща му излязъл и взел настойчиво да го кани. Но този

останал непреклонен и с негодувание се развикал:

– Ето, аз толкова години ти служа и ни веднъж твоя заповед не престъпих, а до този ден не си ми дал и едно козле, за да се повеселя с приятелите

си. А сега, като дойде този твой син, който прахоса имота ти, за него закла

угоеното теле!

Тогава неговият баща кротко възразил:

– Чедо, ти си винаги с мене и всичко мое е твое! А сега нека да се зарадваме за това, че брат ти мъртъв беше и оживя, изгубен беше и се намери!

(Иван Николов, „Православно вероучение“)

1. Кой е предметът на текста?

2. Кой е адресатът в текста?

3. Кое от твърденията НЕ е вярно за комуникативната ситуация в текста?

А) Участници в комуникативния акт са Исус Христос и хората, на които

той разказва своята притча.

Б) Общуването между адресат и адресант в този текст е неофициално и

устно.

В) Целите на адресата са да предизвика емоции и действия от страна на адресанта.

Г) Между участниците в общуването липсва общ код и затова те не се разбират.

4. С коя от думите може да се замени думата блудния в посоченото изречение, без да се промени смисълът му?

Трогателен пример за това, че Бог опрощава греховете и на най-големите грешници, когато те се покаят, е притчата за блудния син.

А) непокорния Б) разкаялия се

В) първородния Г) най-малкия

5. Каква е поуката, която може да се извлече от текста?

6. Какво е значението на подчертания фразеологичен израз, използван в изречението:

Бащата бил извън себе си от радост и жал.

7. С кой от изразите НЕ може да се замени подчертаният израз в посоченото

изречение, без да се промени смисълът?

Изпаднал в такава велика беда, момъкът си спомнил бащиниядом и дошъл

на себе си .

А) опомнил се Б) разбрал грешката си

В) дошъл в съзнание Г) осъзнал заблудите си

8. В рамките на 3 – 4 изречения коментирайте ду мите на бащата от притчата:

А сега нека да се зарадваме за това, че брат ти мъртъв беше и оживя,

изгубен беше и се намери!

9. Като използвате знанията си за Новия завет от часовете по литература,

разтълкувайте притчата от текста и свържете елементите от разказа с това, което те символизират:

А) бащата

Б) блудния син

В) напускането на бащиния дом

Г) заминаването в далечна, чужда страна

1. Всички хора

2. Скъсването на връзката с Бог

3. Бог

4. Потъването в греха и порока

Прочетете текст 2 и отговорете на въпроси от 10. до 15. включително.

„Завръщането на блудния син“ е картина на Рембранд, нарисувана през

1669 г. и изложена в Ермитажа (Санкт Петербург). Вдъхновена е от притчата за милостивия отец и молещия прошка завърнал се блуден син, описана в Новия завет – Евангелието от Лука.

Основните два персонажа в картината се тези на бащата и блудния син.

Двата образа са на преден план, осветлени са и контрастират с тъмния фон

наоколо. Бащата – старец с посивели коси и брада, радостно и някак кротко – с извънмерна доброта и тъга, е приклонил глава надолу към своя син.

Върху немощната му фигура е нарисуван червен плащ, а под него се виждат ръкавите на дрехата – жълтокафяви на цвят. Особено значим е фактът,

че едната ръка на бащата върху раменете на сина изглежда мъжка, а другата – женска, сякаш, за да покаже, че прошката е на Отца, но тя преминава

през служението на Църквата.

Вторият по важност персонаж в картината е блудният син – човек с неопределена възраст поради изключително окаяния си вид – коленичил и

буквално скрил лице в скута на своя баща. Главата му е с окапала напълно

коса, дрехите – висящи и безцветни дрипи, от които се подават стъпала –

изранени и също така окаяни на вид. Лявото ходило е изцяло босо, а дясното – с полуизута обувка с протрита и полускъсана подметка. Цялата поза

на този несретник сякаш говори за състоянието му на пълно съкрушение.

Третият персонаж в картината, който е леко на заден план и чието лице

е само осветено, по моя лична преценка и предположение е големият син.

Той също е облечен в червена пелерина, кръстосал е ръцете си и леко е

наклонил главата си надолу. Най-изразителен е сведеният му поглед – в

тази привидна кротост той сякаш чака обяснение и отговор на сцената пред

очите си...

Между тези основни фигури и леко на заден план има още две – фигурите на мъж и жена. Интересното при тях е, че те са потънали в мрак!

Въпреки това с внимание наблюдават какво се случва и играят ролята на

нещо като публика. Мнозина считат, че Рембранд е искал да покаже изключителната важност на събитието именно чрез вмъкването и внимателното

присъствие на тези хора.

(http://bemyguide.org/zavrashtaneto-na-bludniya-sin/)

10. Кое твърдение е вярно за текста?

А) Текстът принадлежи на битовата сфера.

Б) Функцията на текста е информативна.

В) Информацията е недостъпна заради употребените термини.

Г) Текстът подбужда към действия.

11. Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

А) Лицето на третия персонаж в картината се откроява ясно.

Б) Картината на Рембранд е нарисувана през XVII век.

В) В картината има два основни персонажа – на бащата и на блудния син.

Г) Фигурата на сина създава усещане за разкаяние.

12. Кое твърдение е вярно според текста?

А) Сведеният поглед на третия персонаж показва кротост и смирение.

Б) Две от фигурите на картината са облечени в червена пелерина.

В) На картината се открояват шест фигури.

Г) Блудният син е обут в обувки с окъсани подметки.

13. Какво символизира червеният плащ, с който е наметнат бащата?

14. Коя от думите НЕ е синоним на думата окаян, използвана в текста?

А) жалък Б) плачевен В) мизерен Г) окалян

15. Каква емоция НЕ внушава фигурата на бащата?

А) гняв Б) кротост В) тъга Г) доброта

16. В кое от изреченията е допусната правописна грешка?

А) Директорът обясни, че особените случаи ще се разглеждат от комисия.

Б) Добрата християнка не подминава човек, изпаднал в беда.

В) Погледнах го в очите, за да разбера дали е искрен.

Г) Ударих лакъта си по време на тренировка и не участвах в състезанието.

17. В кое от изреченията НЕ е допусната пунктуационна грешка?

А) Кофеинът понижава апетита, ускорява метаболитните процеси и спомага за изразходването на калории.

Б) Да се пътува в такова време през прохода с товарен автомобил без вериги е безотговорно.

В) Когато избирате място за почивка, първо се убедете, че там, където отивате е напълно безопасно.

Г) Учените все още нямат логично обяснение, защо гъбите светят, но имат

две теории за това.

18. В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

Тази година в нашето училище работихме по два проекта (А). Тридесет

ученика (Б) с двама учители (В) посетиха пет европейски града (Г), спечелиха нови приятели и незабравими спомени.

19. Кои фразеологични словосъчетания са антоними?

А) имам широки пръсти – цепя косъма на две

Б) развявам си байрака – разигравам си коня

В) на един хвърляй място – на една ръка разстояние

Г) губя ума и дума – губя почва под краката си

20. Препишете текста, като поставите пропуснатите ПЕТ пунктуационни знака.

Арх. Румяна Тихолова в свое интервю заяви Сградата на минералната баня

в Банкя е доста разрушена. Аз и моят екип изготвихме проект по обществена поръчка възложена от общината. Покривът е пропаднал прозорците

са счупени и са със стара ръждясала дограма така че има спешна нужда от

действия, които да спрат по-нататъшното и рушене.


Отговори:

1. прошката

2. Исус Христос

3. Г

4. Б

5. Ако човек осъзнае грешките си и се покае, ще му бъде простено

6. преставам да се владея, изпадам в силна емоция

7. В

8. грях, покаяние прошка, радост, поука

9. А - 3, Б -1, В -2, Г- 4

10. Б

11. А

12. Б

13. богатство и благороден произход

14. Г

15. А

16 Г

17. А

18 Б

19. А


Няма коментари:

Публикуване на коментар