Никола Бенин
1. Какви НЕ са измеренията на родното в Алековия фейлетон Бай Ганьо журналист? А)
Идеализираните представи за родното са подложени на иронична преоценка. Б)
Високата възрожденска представа за печатното слово е заменена с байганьовското
разбиране, че вестникът е инструмент за изразяване на раболепие пред силните и
обругаване на беззащитните. В) Представата за знанието
като свръхценност е иронично преобърната в идеята как да се извлече печалба с
непочтени средства. Г) Идеята за духовно водачество е карикатурно изопачена
в образа на Бай Ганьо, който се хвали, че ако иска, може да направи и едно
магаре депутат.
2. Във фейлетона Бай Ганьо журналист е показано отношението
към чуждото през погледа на разказвачите и от гледна точка на Бай Ганьо
и компания. Попълнете таблицата, като определите как е изразено това отношение.
Представители на чуждото |
Отношение и оценка
от страна на разказвачите |
Отношение и оценка
от страна на Бай Ганьо и компания |
Турското време |
положителна оценка (турското време
се свързва и с борбата за свобода) |
положителна оценка (Данко
Харсъзина копнее да стане наследник на своя събрат от турско време
Саръ-Чизмели Мемедаа) |
Русия |
сложни отношения – срещу агресивната
руска имперска политика, но Русия се ползва с безрезервната народна любов |
Русия – или освободителка, или
завоевателка, според ситуацията и келепира |
Западна Европа |
синоним на модерна култура, която
те искат да видят и у нас |
Европа е коварен враг, който
трябва да бъде надхитрен. |
3. Какъв НЕ е образът на родното в Балкански синдром
на Станислав Стратиев?
А) Образът на българското,
който извежда на преден план срамното, опакото, абсурдното, е критичен. Б)
Станислав Стратиев разчупва и опозициите,
в които обикновено се представя родното – като сблъсък между материално и
духовно, между извисените личности и инертността на масите.
В) Образът на българското,
представен в Балкански синдром, е исторически и социално обусловен. Г) Балкански
синдром представя Театъра като единствено място, където словото
облагородява човека.
4. Защо нашата логика се сблъсква с нормалната
житейска логика? Посочете
НЕВЯРНОТО твърдение.
А) Сблъсъкът
произлиза от нежеланието на българите да възприемат европейската цивилизация. Б) Интелигенцията, която трябва да е
духовен водач на нацията, се е отдала на нищоправене. В) Двойният стандарт, характерен за
българския модел, вече не съществува. Г)
Срещата между българския модел и чуждата цивилизация показва цялата
абсурдност на нашия живот.
5. Прочетете двата текста и посочете какво социално
явление е изобразено сатирично в Балкански синдром. Текст
1
Същество:
Месарят получава банани, защото дава на продавача в Плод и зеленчук
месо. Нали? Директор: Да. Същество:
Продаваш в магазина телевизор, срещу което ти поправят колата в сервиза. Нали? Директор:
Точно така. Същество:
Място в жилищна кооперация получаваш срещу място в университета? Директор: Не разбирам какво
неясно има тука?
Текст 2
Жестоката истина е, че без връзки в съвременна България вие сте
обречената жертва на всекиго… Хиляди великолепни ученици не могат да стигнат до
университета поради липса на връзки, защото ония, с връзките, вече са ги изместили.
Зная за конкурсни изпити, където изпитните работи се подменят с безупречно
подготвени работи, за да осигурят формалното предимство на протежетата, познавам
завишаване на бележки или просто вулгарно пререждане без обяснения…
Георги Марков, Задочни
репортажи за България
Парадоксите на българското битие,
един от които е връзкарството. Проблемът не е, че такъв живот е неправилен, а
че хората са свикнали с него и го приемат за нещо нормално.
6. Разтълкувайте внушенията на заглавието. Как терминът синдром
в заглавието на комедията изразява особеностите на балканското и родното? А)
Думата синдром означава, от една страна, съвкупност от симптоми,
характерни за дадено заболяване. По този начин балканското се представя
като отклонение от нормата (европейското). Б) От друга страна, синдром в
преносен смисъл означава група признаци, присъщи на даден тип поведение.
Така балканският манталитет се възприема като нещо екзотично, необичайно. В)
Определението балкански в заглавието звучи негативно – като нещо неевропейско,
некултурно, нецивилизовано. Г) В значението и внушението на заглавието се
преплитат и преките, и преносните значения на думата синдром. А балкански
внася добавъчни значения, като вмества родното в по-широк ареал, възприема го
чрез етническите и културните специфики на Балканския полуостров.
7. Сходни моменти в
изображението на родното, на балканските нрави има в: А) Железният
светилник и Бай Ганьо журналист
Б) Бай
Ганьо журналист и Балкански синдром В) Балкански синдром и При
Рилския манастир Г) При
Рилския манастир и Новото гробище над Сливница.
8. Според Ст. Стратиев големият проблем на обществото
от втората половина на 80-те години е у самите хора → в тяхната невъзможност да
се откъснат от байганьовското у себе си. Кои са измеренията на байганьовското
у българите тогава? А днес?
Нежеланието на българите да възприемат
европейската цивилизация. Българинът мисли за егоистичните си интереси, а
интелигентите са се отдали на нищоправене.
9. Защо нашето е правилно според героите от
трите произведения?
Железният
светилник Нашето е показано като по-добро, защото така
се утвърждават достойнството и качествата на българската нация, с които тя се
нарежда сред другите европейски народи. |
Бай Ганьо
журналист Убеждението на Бай Ганьо и компания,
че нашето е най-важно, се диктува от егоистичния интерес. |
Балкански синдром Героите са убедени, че ние сме
по-висши същества. Това убеждение е породено от затвореността на
тоталитарното общество, което не е виждало друго и затова не може да оцени
кое е добро и кое – не. |
10. Каква НЕ е ролята на разказвачите в Бай Ганьо журналист? А) Разказвачите
в Бай Ганьо журналист са преки свидетели на поведението на Бай Ганьо. Б) Разказвачите в Бай Ганьо
журналист са много по-индивидуализирани. В) Разказвачът в Бай
Ганьо журналист е отдалечен от конкретната случка. Г) След
края на разказа се включва самият авторски глас.
11. Кои характеристики на жанра комедия откривате в Балкански синдром?
Балкански синдром е комедия, защото изобразява деформациите на човешкото
през смеха; защото съзнателно разрушава театралната илюзия.
12. Каква НЕ е функцията на иронията в Бай Ганьо журналист? А)
Чрез иронията се отрича, осмива и
отхвърля явлението Бай Ганьо. Б)
Обект на ирония е и безгрижието и нищоправенето на разказвачите. В) Чрез
язвителна ирония, преминаваща в сарказъм, се изобличава идеологическото и политическото присъствие на
Бай Ганьо. Г)
В Бай Ганьо Журналист са показани и положителни черти на героя, които не
са иронизирани.
13. Каква е функцията на иронията в Балкански синдром?
- Иронията е начин да се поднесат горчиви размисли, без те да действат потискащо. - Иронизиране на родното – изграждане на
критичен образ на родното, който извежда на преден план абсурдното, срамното,
опакото. - Иронизиране на словото
институция.
14. Кои реплики на Бай Ганьо и другарите му в Бай Ганьо журналист“ подсказват фалшивия им патриотизъм? Посочете
НЕВЯРНОТО твърдение. А) У тях
все се съхраняваха възпоминания от друго време и от турско време, когато печатното
слово все пак мътеше водата им, но не изригваше тая лава от адски хули и проклятия. Б)
Трябва и ние да клъвнем по нещо … току-тъй на сухо патриотизъм – бошлаф.
В) Българският народ е дал хиляди
доказателства, че когато се коснат до правата му, всички до един стават на крак…
и … таквозинака … със сълзи на очите … и тъй нататък. Г) Ваше
Царско Височество, народа ликува коленопреклонно и едногласно моли Всевишния…
прочее, наблъскайте там, каквото ви дойде на ума.
15. Коментирайте репликите на Бай Ганьо. Проследете развитието на героя.
Съгласни ли сте с определението на Пенчо Славейков, че във втората част на
книгата Бай Ганьо представя типа на обществения мазник?
1. И едните, и другите са маскари!... Ама какво да сториш? Не
се рита срещу ръжен!... Не си ли с тях – спукана ти е работата! Па
и мене нали ми се иска – я депутат да ме изберат, я кмет. Келепир има в тия
работи.
Бай Ганьо у Иречека
2. Сега ний, като не знаем още как вятър вее, да турим и тъй, и тъй, па те
нека го тълкуват, както им уйдиса. Да турим така… „И да се прегърнем
братски хем с русите, хем с немците…“.
Бай Ганьо се върна от Европа
3. Аз мисля сега-засега да я караме с правителството… Па сетне, като
подушим, че им се разклатят краката, да им ритнем едно текме и с новите пак на
власт…
Бай Ганьо журналист
В Европа
(първата част на книгата) Бай Ганьо проявява алчността, нахалството,
простащината си. В разговора с Иречек Бай Ганьо не само показва политическата
си хамелеонщина, но и начертава бъдещата си кариера в България.
В България
Бай Ганьо става страшен. Бай Ганьо няма политически пристрастия, той никога не
е в опозиция. Героят се стреми единствено към власт, която би му донесла изгода,
келепир. Дали ще е активист на каквато и да е партия, дали ще е депутат,
избран след безчестни избори, дали ще е основател на вестник и журналист, за
него няма значение. Защото току-тъй на сухо патриотизъм – бошлаф.
16. Сравнете
образите на Сватанака, бай Цончо и Кума с този на Бай Ганьо. Посочете НЕВЯРНОТО
твърдение. А) Също като Бай Ганьо героите на Стратиев са
напористи и безогледни, агресивно налагащи своя манталитет в обществените
отношения. Б)
За Бай-Ганьовите двойници нито една цел не е недостижима, колкото и безумна да изглежда.
В)
На типа, олицетворяван от Сватанака, бай Цончо и Кума, е присъщо притворство,
умение да се придава благовидност на егоистичните цели. Г) Народопсихологическият тип Бай Ганьо няма
двойници.
17. Коя фраза от Балкански синдром НЕ е
пример за смислов парадокс? А) И на мене ми се иска да направя нещо, което е
забранено от закона. За да мога да гледам децата си в очите. Б) Какво е Кореком? … Магазин…
там продават това, което го няма… как го продават, като го няма? В) Обаче много
интересна работа – всичко се хвърля на короната. Г) Секат гори, за да правят
хартия, на която пишат: „Не сечете горите!“
18. Докажете, че Бай Ганьо журналист
представя 90-те години на 19 век като смислово-езиков Вавилон. Попълнете
таблицата, като посочите какви езикови стилове са използвани в съответните
цитати.
А) Па сетне, като подушим, че им се разклатят краката, да им ритнем едно текме
и с новите пак на власт… |
Невероятна смесица от разговорни
изрази с турски думи. |
Б) Пишете там: Ваше Царско Височество, народа ликува коленопреклонно…
и прочие; наблъскайте там, каквото ви дойде на ума. |
Приповдигнатият публицистичен стил се
сблъсква със стилово снизеният изказ. |
В) А бе че ти – как? |
Недовършени изречения |
Г) …латински, ако можеш, тури нещо, колкото за адет… Да му теглим едно Tempora mutantur…? |
Простонародният разговорен израз стои
до учената латинска сентенция, което поражда комичен ефект. |
19. Посочете функцията на персонажите при осъществяването на българския
модел.
А) Йовчо |
Предприемчивият селянин,
облагодетелстващ се от царящия навсякъде дефицит |
Б) баба Кера |
Живата памет на българския модел,
в който няма установени ценности, а само конюнктурни разпореждания |
В) Цонка и Георги |
Хора с мечти и чувства в ситуация, превърнала
ги в жертви |
Г) Извънземното |
Ролята на външния поглед, изразители
на другото, което може да разкрие абсурда на българския модел |
20. Прочетете
откъсите от Иванко, убиецът на Асеня на Васил Друмев и от Балкански
синдром на Станислав Стратиев и напишете теза за интерпретативно съчинение
на тема Синдромът властолюбие.
Властолюбието е такъв демон, щото накарва
човека да потъпква и най-светото нещо. И обич, и признателност, и честност, и всички
други подобни глупости, които човеците кръстили с име
високи и благородни чувства - всичко това е нищо за този демон… Властолюбието
все повече и повече го обгръща и той наздраво мисли за царската корона.
Иванко, убиецът на Асеня
Обаче много интересна
работа – всичко се хвърля на короната. Иначе всеки пише: Произхождам от
бедно, но прогресивно семейство, и прочие… Ама да беше ги видял, ще се
избият за пустата му корона… Накрая, за да има мир, я взех аз.
Балкански синдром
Насоки:
Властолюбието като синдром, проявяващ се в различни исторически
моменти. Липсата на морал и принципи или ниската култура, съчетаващи се с
домогването до властта и нагаждачеството. Властолюбието като черта на
посредствения човек, свързващ властта със социалния престиж и материалното благополучие,
но не и с отговорността пред обществото. Обществено опасно явление.
Няма коментари:
Публикуване на коментар