неделя, 18 октомври 2020 г.

Никола Бенин. Проектно-ориентирано обучение

 

Никола Бенин


Технологията на ученето, базирано на проекти, е важна част в системата на личностно ориентираното образование и допринася за развитието на такива личностни качества на учениците като независимост, инициативност, способност за креативност, позволява да се разпознаят жизнените им интереси и нужди и е технология, предназначена за последователно изпълнение на образователни проекти. Понятието "проект" в широк смисъл е всичко, което е замислено или планирано. В превод от латински „проект“ означава „хвърлен напред, концепция под формата на прообраз на обекти.

При внедряване на технологията на проекта се създава специфичен продукт, който често е резултат от съвместна работа и размисъл на учениците, което им носи удовлетворение, поради факта, че в резултат на работата по проекта учениците са постигнали  успех и са осъществили самореализация. Технологията на дизайна, придобивайки чертите на културно-исторически феномен, създава условия за ценностно преосмисляне, диалог усвояването на съдържанието на училищното образование, прилагане и придобиване на нови знания и методи на действие.

Тази технология, използвана в училище и в университета, не е принципно нова в световната педагогика. Възникна през 20-те години на миналия век, XX век, в САЩ. Технологията за проектиране е била наречена метод на проблемите, метод на проекти и е била свързана с идеите на хуманистичното направление в образованието. Основните идеи на тази технология са разработени от Джон Дюи (J. Dewey).Той вярва, че преподаването трябва да бъде насочено към целенасочените дейности на учениците в съответствие с личните им интереси. Основната дидактическа единица на образователния процес, според него, е проблем, взет от реалния живот и лично важен за учениците. Те трябва да го решат самостоятелно или съвместно в група, прилагайки необходимия опит, понякога от различни области на науката, и да получат наистина осезаем резултат. В този смисъл всеки проблем и пътят за неговото решаване придобива контури на проектна деятелност.

Целта на технологията за проектиране е независимото „разбиране“ на различни проблеми от учениците, които имат жизненоважно значение за тях. Тази технология предполага, че учениците „живеят“ в определен период от време в образователния процес, както и приобщаването  към им във фрагмент от формирането на научно разбиране за света около тях, изграждането на материал или други обекти. В образователния проект се постига дизайн на продукт, който е резултат от детайлно решение на проблем, самостоятелно възприет от учениците. В един проект, заедно с научната (когнитивна) страна на решението, винаги има емоционално-ценностна (лична) и творческа страна. Емоционално-ценностна и креативните компоненти на съдържанието определят колко важен е проектът за учениците при неговото самостойно осъществяване.

 

Основният тезис на съвременното разбиране на технологията на проектноориентираното може да бъде изразен така: ВСИЧКО, КОЕТО АЗ УСВОЯВАМ, ПОЗНАВАМ, АЗ ЗНАЯ ЗА КАКВО ТО МИ Е НУЖНО И КЪДЕ И КАК АЗ МОГА ТОВА СЪДЪРЖАНИЕ ДА ИЗПОЛЗВАМ

 

Както беше подчертано по-горе, тази технология винаги е фокусирана върху самостоятелната дейност на учениците - индивидуална или групова, която учениците изпълняват за определен период от време, и предполага набор от проблемни методи на обучение, които имат творчески характер. Тази технология е изградена, като се вземат предвид принципите на хуманизация, комуникация, индивидуализация, активност, ценностни подходи, фокусирани не само върху формирането на знания и умения у учениците, но и върху самореализацията на личността им

 

ОСОБЕНОСТИ НА ТЕХНОЛОГИЯ НА ПОРЕКТНОТО ОБУЧЕНИЕ

 

Най-съществените характеристики на обучението, основано на проекти, са неговият диалогичен характер, проблематичен, интегративен, контекстуален характер.

Диалогът позволява на учениците в хода на проекта да влязат в диалог както със собственото си Аз, така и с другите. Именно в диалога се осъществява „свободно разкриване на личността“ (М. М. Бахтин). Диалогът в технологиите за дизайн изпълнява функцията на специфична социокултурна среда, която създава условие за учениците да придобият нов опит, да преосмислят стари значения и знания, в резултат на което получената информация става лично значима.

 

Проблемността възникват при разрешаването на проблемна ситуация, която обуславя начало на активна мисловна дейност, проявление на самостоятелност у учениците, вследствие на което те откриват противоречие между съдържанието, което познават, и невъзможността да се обяснят нови факти и явления. Решаването на проблем често води до оригинални, нестандартни методи на дейност и резултати. Може да се подчертае, че най-важни за учениците са реалните (житейски) проблеми, реализирани в проекта (екологични; социално-икономически, политически, младежки).

Контекстът в технологията за проектиране ви позволява да създавате проекти, които са близки до естествения живот на учениците, да разбирате мястото на науката, която изучават в общата система на човешкото битие.

В контекста на каква обща човешка културна дейност трябва да се осъществяват образователните проекти на учениците? Основните сфери на човешката дейност, разработени от Каган, са: практико-преобразуваща, научно-познавателна, ценностно-ориентираща, комуникативна, художествена и естетическа. Образователните проекти в контекста на практическата преобразуваща дейност могат да бъдат моделиране, да имат техническо-приложен, експериментално-измервателен характер и др. Такива проекти са най-характерни за предметите по физика, химия, математика, технологии. Образователните проекти, които имитират научни и познавателни дейности, се основават на реален и умствен експеримент и позволяват на учениците да си представят процеса на изследователски дейности по всеки училищен предмет.

Образователните проекти с елементи на ценностно ориентирана дейност са свързани с основните ценности на човечеството: проблеми за опазване на околната среда, проблеми, свързани с демографски проблеми, енергийни проблеми, проблеми с осигуряването на храна на населението и се разглеждат в уроците по география, история, биология и социални науки.

Образователните проблеми, свързани с комуникационните нужди на човек, включват проблемите на комуникацията, информатиката, преноса на енергия и информация и се разглеждат в уроците по информатика, физика и др.

 









Няма коментари:

Публикуване на коментар