Технологията на ученето, базирано на
проекти, е важна част в системата на личностно ориентираното образование и
допринася за развитието на такива личностни качества на учениците като
независимост, инициативност, способност за креативност, позволява да се
разпознаят жизнените им интереси и нужди и е технология, предназначена за
последователно изпълнение на образователни проекти. Понятието
"проект" в широк смисъл е всичко, което е замислено или планирано. В
превод от латински „проект“ означава „хвърлен напред, концепция под формата на прообраз на обекти.
При внедряване на технологията на
проекта се създава специфичен продукт, който често е резултат от съвместна
работа и размисъл на учениците, което им носи удовлетворение, поради факта, че
в резултат на работата по проекта учениците са постигнали успех и са осъществили самореализация. Технологията
на дизайна, придобивайки чертите на културно-исторически феномен, създава условия
за ценностно преосмисляне, диалог усвояването на съдържанието на училищното
образование, прилагане и придобиване на нови знания и методи на действие.
Тази технология, използвана в училище и в
университета, не е принципно нова в световната педагогика. Възникна през
20-те години на миналия век, XX век, в САЩ. Технологията за
проектиране е била наречена метод на проблемите, метод на проекти и е била
свързана с идеите на хуманистичното направление в образованието. Основните
идеи на тази технология са разработени от Джон Дюи (J. Dewey).Той вярва, че
преподаването трябва да бъде насочено към целенасочените дейности на учениците
в съответствие с личните им интереси. Основната дидактическа единица на образователния
процес, според него, е проблем, взет от реалния живот и лично важен за
учениците. Те трябва да го решат самостоятелно или съвместно в група,
прилагайки необходимия опит, понякога от различни области на науката, и да получат
наистина осезаем резултат. В този смисъл всеки проблем и пътят за неговото
решаване придобива контури на проектна деятелност.
Целта на технологията за проектиране е
независимото „разбиране“ на различни проблеми от учениците, които имат жизненоважно
значение за тях. Тази технология предполага, че учениците „живеят“ в
определен период от време в образователния процес, както и приобщаването към им във фрагмент от формирането на научно
разбиране за света около тях, изграждането на материал или други обекти. В
образователния проект се постига дизайн на продукт, който е резултат от
детайлно решение на проблем, самостоятелно възприет от учениците. В един проект,
заедно с научната (когнитивна) страна на решението, винаги има
емоционално-ценностна (лична) и творческа страна. Емоционално-ценностна и
креативните компоненти на съдържанието определят колко важен е проектът за учениците
при неговото самостойно осъществяване.
Основният
тезис на съвременното разбиране на технологията на проектноориентираното може
да бъде изразен така: ВСИЧКО, КОЕТО АЗ УСВОЯВАМ, ПОЗНАВАМ, АЗ ЗНАЯ ЗА КАКВО ТО
МИ Е НУЖНО И КЪДЕ И КАК АЗ МОГА ТОВА СЪДЪРЖАНИЕ ДА ИЗПОЛЗВАМ
Както беше подчертано по-горе, тази технология винаги е
фокусирана върху самостоятелната дейност на учениците - индивидуална или
групова, която учениците изпълняват за определен период от време, и предполага
набор от проблемни методи на обучение, които имат творчески характер. Тази
технология е изградена, като се вземат предвид принципите на хуманизация,
комуникация, индивидуализация, активност, ценностни подходи, фокусирани не само
върху формирането на знания и умения у учениците, но и върху самореализацията
на личността им
ОСОБЕНОСТИ НА ТЕХНОЛОГИЯ НА ПОРЕКТНОТО ОБУЧЕНИЕ
Най-съществените характеристики на обучението, основано на
проекти, са неговият диалогичен характер, проблематичен, интегративен,
контекстуален характер.
Диалогът позволява на учениците в хода на проекта да влязат в
диалог както със собственото си Аз, така и с другите. Именно в диалога се
осъществява „свободно разкриване на личността“ (М. М. Бахтин). Диалогът в
технологиите за дизайн изпълнява функцията на специфична социокултурна среда,
която създава условие за учениците да придобият нов опит, да преосмислят стари
значения и знания, в резултат на което получената информация става лично
значима.
Проблемността възникват при разрешаването на проблемна ситуация,
която обуславя начало на активна мисловна дейност, проявление на
самостоятелност у учениците, вследствие на което те откриват противоречие между
съдържанието, което познават, и невъзможността да се обяснят нови факти и
явления. Решаването на проблем често води до оригинални, нестандартни
методи на дейност и резултати. Може да се подчертае, че най-важни за
учениците са реалните (житейски) проблеми, реализирани в проекта (екологични;
социално-икономически, политически, младежки).
Контекстът в технологията за проектиране ви позволява да
създавате проекти, които са близки до естествения живот на учениците, да
разбирате мястото на науката, която изучават в общата система на човешкото
битие.
В контекста на каква обща човешка
културна дейност трябва да се осъществяват образователните проекти на
учениците? Основните сфери на човешката дейност, разработени от Каган,
са: практико-преобразуваща, научно-познавателна, ценностно-ориентираща,
комуникативна, художествена и естетическа. Образователните проекти в
контекста на практическата преобразуваща дейност могат да бъдат моделиране, да
имат техническо-приложен, експериментално-измервателен характер и др. Такива
проекти са най-характерни за предметите по физика, химия, математика, технологии. Образователните
проекти, които имитират научни и познавателни дейности, се основават на реален
и умствен експеримент и позволяват на учениците да си представят процеса на
изследователски дейности по всеки училищен предмет.
Образователните проекти с елементи на ценностно ориентирана
дейност са свързани с основните ценности на човечеството: проблеми за опазване
на околната среда, проблеми, свързани с демографски проблеми, енергийни проблеми,
проблеми с осигуряването на храна на населението и се разглеждат в уроците по
география, история, биология и социални науки.
Образователните проблеми, свързани с комуникационните нужди на човек, включват проблемите на комуникацията, информатиката, преноса на енергия и информация и се разглеждат в уроците по информатика, физика и др.
Няма коментари:
Публикуване на коментар