Никола Бенин
- АВТОРЪТ
а/ Представител на „лявото” работническо изкуство от 30-те и 40-те години на 20 век;
б/ Социалнореволюционната му поезия отразява повишената конфликтност в България и Европа в навечерието и по време на Втората световна война;
в/ Поетът огняроинтелигент , поетът работник, един от „всички без покрив и хлеб”, участник в гигантския двубой на „ епоха на дива жестокост…пред прага на новия свет, създател на новата социална романтика на моторите и машините, разказвач на приказки и за миналото, което трябва да се помни, и за бъдещето, което трябва да се строи;
г/ През 1940 година издава единствената си сб. „Моторни песни”, която включва циклите „ Песни за човека”, „ Песни за родината”, „ Песни”, „Песни за една страна”, а в посмъртните издания е добавен и цикълът „ Антология” със стихотворенията до разстрела на Вапцаров през 1942 година;
д/ Диалогичните и автобиографичните му текстове разказват за „Човекът във новото време” и различните роли, които то му отрежда и изисква от него : да бъде жертва на живота „изпечен развратник”, да избере жертвоготовната борба, „ безмилостно жестока…епична”, да стане създател и творец на „ един живот желан и нужен, и то какъв живот”, „по-хубав от песен, по-хубав от пролетен ден”.
- „ИСТОРИЯ”
а/ Жанр - Полемична изповед на анонимния за историята, обикновен човек, който с живота си борба движи историческото колело; дръзко, настъпателно обръщение на „Ние” множеството към официалната хроника на времето;
б/ Анализ на заглавието - Назовава научно паметта на времето, която записва, съхранява и препраща миналото в бъдещето;
в/ Основна тема – Общата житейска биография на всички „ неизвестни хора от фабрики и канцеларии,…селяни, които миришеха на лук и вкиснало”, която попълва празните места в историята и нейното преднамерено мълчание за „простата човешка драма”; Основателният иск на едно цяло поколение да впише драматичния си живот в избирателните и несправедливи исторически писания;
г/ Основна идея - Най-важните страници на историята се пишат от незнайните хора, които изтъкават плътта й и имат самочувствие, „че те нахранихме с събития и те напоихме богато с кръвта на хиляди убити”, превръщат я от мъртва памет в жива действителност; Човешките маси създават, движат историята и оправдано негодуват срещу нейната непризнателност, защото тя помни големите имена и оставя извън летописите си безименните общности, които са в правото си да изискват справедлива оценка и незабрава от нея;
д/ Сюжет и композиция – в комуникативна форма откроява твърдите аргументи на човешката себезащита от пренебрежението на историята:
- Пряко иронично обръщение към старата куртизанка на времето,която цени пълководците, а високомерно подминава неизвестните войни;
- Откровен разказ за реалния живот на социално незначителните, който „мирише” и „горчи като отрова”, по вина на който „като мухи сме мрели есен” и в който в сблъсък между поколенията покълват борческите надежди „ за нещо хубаво и светло”
- Основателен ултиматум на борещия се човек към историята да предаде цялото минало на бъдещето, да разказва за всеки човешки принос в нейното осъществяване;
е/ Лирически герой – Обобщен образ на работника, който заема полюса на социално онеправданите и ограбените в България преди ВСВ ; При него го няма мащаба на Вазовите епопейни герои, които поименно са включени в паметта на времето; Той не е изключителен, не е водач, няма апостолска мисия, не може да бъде представен патетично, митологизирано, не му е присъща възвишената героика, а с житейското си страдание и с честната си борба придава смисъл на едно безпощадно време, за което трябва да научат потомците;
ж/ Лирическа поанта/ финал на стихотворението/ - „Но разкажи със думи прости на тях, на бъдещите хора, които ще поемат поста ни, че ние храбро сме се борили!” ; Историята е длъжна на всеки човек, участвал в събитията й , тя трябва да бъде пазител на всеобщата памет, да я завещава на идните поколения и мълчанието й ще бъде осъдено; Всяко знайно и незнайно лице на миналото е щрих към бъдещето ;
Няма коментари:
Публикуване на коментар