Никола Бенин
Позволете ми също да започна, като ви благодаря, Антонио, за невероятно успешно председателство. И благодаря много за цялата работа, която сте свършили, вие и вашият екип - това е невероятно. Но също и вие лично, колко умело сте насочили целия процес.
Със сигурност ще опишете много, много области, в които сте постигнали много. Но искам само да подчертая, в рамките на тази пандемия, три теми, които не биха били толкова успешни, колкото са без вас и вашето председателство. И това е, от една страна, стратегията за ваксините. Много добре си спомням, че на 27 декември казахте: „Трябва да започнем заедно“. И ние го направихме. Преминахме заедно през всички трудности. Тук виждате дали има екип или не, когато преминете през трудностите. И сега можем да съберем успеха заедно.
Втората точка е сертификатът на ЕС - рекордно време, в което е бил готов. Сега досега са свързани 26 държави-членки и тя е готова за 1 юли. И разбира се тогава, икономическото възстановяване, NextGenerationEU. И тук запишете времето за решението за собствените ресурси да бъде ратифицирано след пет месеца. Обикновено, ако се обърнете към другите решения за собствени ресурси, които трябва да бъдат ратифицирани, отнема средно около две години. Така че го направихте за пет месеца. Обригада.
Позволете ми да обясня или да коментирам малко това, което обсъждаме. Всъщност започнахме с COVID-19 и както обикновено състоянието на доставките на ваксини и ваксинацията. Почти сме в края на тримесечието 2. До края на седмицата ще доставим над 424 милиона дози; като по този начин надхвърляме целите си за доставка за тримесечие 2. И ще имаме до края на седмицата почти 60% от възрастните в Европейския съюз, които са получили поне една доза. И ще имаме почти 40%, които ще бъдат напълно ваксинирани.
Това е голяма крачка напред, но също така е необходимо, защото се притесняваме от варианта Delta. Ако погледнете Великобритания, там вариантът Delta вече е доминиращ. 90% от инфекциите са вариант Delta. Той бързо напредва, като също се ускорява тук. Добрата новина в това е, че виждаме, че ваксинацията предпазва, двойната ваксинация предпазва много ефективно срещу варианта Delta, а единичната ваксинация или единичен изстрел в началото дава поне намаляване на тежките заболявания. Но с този вариант на Delta трябва да останем бдителни, трябва да останем много координирани по отношение на ограничителните мерки. Типичните неща като маски и дистанция трябва да останат на място. И ние трябва да ваксинираме, ваксинираме, ваксинираме. Това е най-добрата стратегия срещу тези варианти.
Разгледахме научените уроци и няма да разглеждам подробно, защото целият доклад е налице, но лидерите подкрепиха много предложенията на Комисията. Така че сега ще приложим това, което сме разглеждали като слабости или къде трябва да пристъпим заедно в здравния сектор. Позволете ми да взема темата за днес точно тук, защото ние разгледахме уроците, извлечени от пандемията, и там видяхме - тъй като никога досега не сме имали пандемия - нямахме налични инструменти; нямахме изградени структури; всичко беше ad hoc.
Това беше различно в икономическата област. Имахме опита, лошия опит от финансовата криза преди десетилетие. И тук имахме налични инструменти, които използвахме бързо и бързо. Това е, в началото, ликвидност за парализираната икономика чрез блокиране; общата клауза за бягство; гъвкавостта на европейските фондове; държавната помощ - беше предложена почти 3 трилиона евро ликвидност.
Тогава имахме свързващата част от 550 милиарда евро, една част от нея е елементът SURE със 100 милиарда евро, а сега възстановяването със 750 милиарда евро NextGenerationEU. Тук разглеждаме днес националните планове. Сега имаме представени 24 национални планове, 12 от тях са одобрени. И там искам да ти благодаря, Антонио, защото настояваш силно, че сме бързи. Разбира се, това е необходимо в нашите икономики и, да, до края на месеца, до края на вашето председателство, вие ще сте постигнали целта си, че има одобрена голяма част от плановете, готови за работа.
Ако разгледаме плановете, всички те включват значителна част от специфични за страната препоръки: това са реформи и много инвестиции. Ако разгледаме нашите цели, всички планове отговарят или надхвърлят целта за инвестиране на 20% в дигиталното. Същото важи и за зеленото, 37% - поне те го изпълняват, ако не много от тях го надхвърлят и това е добре. Така че ще имаме инвестиция от поне 200 милиарда евро в екологични мерки - само за да назовем няколко теми.
Но има и силна инвестиция в социалното измерение, така че младежката заетост, грижи за деца, висше образование, здравеопазване - само за да назовем няколко теми. Сега Съветът трябва да приеме плановете или одобрените през следващите четири седмици. И тогава сме готови да изплатим средства, защото стартирахме програмата за издаване на облигации още миналата седмица. Беше много успешен, набрахме 20 милиарда евро с падеж от десет години и беше седем пъти презаписан, което показва доверието и доверието на пазарите в NextGenerationEU и в Европейския съюз.
Нека да премина към втората тема, Турция. Като цяло отношенията с Турция напоследък се подобриха. В Източното Средиземноморие има деескалация; има преговори между Турция и Гърция и това е добра отправна точка. Но от друга страна все още виждаме малко, ако не и напредък, постигнат по Кипър и това остава разочароващо. От март се ангажирахме с Турция, по-специално по отношение на търговията и темата за сирийските бежанци.
Първо по отношение на търговията, Турция предприе стъпки за справяне с някои дразнители, като например сертификатите за произход. И насърчаваме Турция да направи повече. От наша страна нещата също се раздвижиха. Дискусиите относно мандата за преговори по модернизацията на Митническия съюз започнаха отново в Съвета, но има още много работа.
По темата за сирийските бежанци в региона вече ясно посочихме, че ще продължим да подкрепяме Турция и други партньори в региона, като Йордания или Ливан, които са домакини на милиони сирийски бежанци. Сега настъпват десет години от конфликта в Сирия и регионът все още носи лъвския дял от тежестта. И в наш колективен европейски интерес е да защитим бежанците и да подкрепим техния домакин, главно в тези трудни времена с COVID-19 и много трудни икономически времена.
Следователно ние винаги показваме, че сме подкрепяли в миналото и планираме да подкрепяме в бъдеще. Планираме да отделим допълнителни 3 милиарда евро за подкрепа на бежанци в Турция до 2024 г. Тези пари ще дойдат изцяло от бюджета на ЕС и ще се фокусират повече върху социално-икономическата подкрепа за бежанците. По-малко от обикновената, чиста спешна помощ, защото тези бежанци живеят от години в региона и се нуждаят от перспектива за следващите години. И освен това ще подкрепим Турция да управлява миграцията на източната й граница.
В същото време Комисията ще осигури 2,2 милиарда евро до 2024 г. за подкрепа на сирийски бежанци в Йордания и в Ливан. И ние поканихме държавите-членки да допринесат с допълнително финансиране. Лидерите подкрепиха този стратегически пакет. Сега ние като Комисия ще работим по правно предложение и ще го поставим на масата.
Третата тема беше Русия. Всъщност, ние се съгласихме на един обединен дългосрочен и стратегически европейски подход, основан на доклада, представен миналата седмица. Тъй като докладът се уточнява, в момента сме в отрицателна спирала и трябва да се подготвим за по-нататъшен спад. Така че се съгласихме да отстъпим, когато Русия е насочена към Европейския съюз и за какво се застъпваме, когато нарушава правата на човека; да ограничим Русия, когато тя се опитва да подкопае нашите интереси. И ще ангажираме Русия, когато е в наш интерес да го постигнем, за да постигнем целите си - например ако говорим за климатични промени или ако говорим за обществено здраве.
Имаме позиция на сила. Защото, ако погледнете икономическите отношения, ще видите, че Русия представлява по-малко от 5% от стоките, които се внасят в Европейския съюз. Но ако погледнете обратния внос, Европейският съюз е най-големият търговски партньор на Русия и ние съставляваме повече от 37% от вноса в Русия. И този дисбаланс вероятно ще нарасне, тъй като руската икономика е изградена върху нефт и газ, той е 25% от нейния БВП, но светът се отдалечава от изкопаемите горива. И Русия ще трябва да адаптира своята икономика, докато в Европейския съюз, с Европейския зелен договор, ние засилваме нашата устойчивост, като навлизаме все повече и повече във възобновяемите енергийни източници.
Не на последно място, както каза Чарлз, проведохме интензивна и много откровена дискусия за ценностите. Тази дискусия беше необходима. Това беше фактическа дискусия и беше много лична и емоционална дискусия едновременно. И това беше лична и емоционална дискусия, защото става дума за живота на хората и за тяхното достойнство и чувства, и тяхната идентичност, а също и за това, в което вярваме, в нашия Европейски съюз. Нашите договори са много ясни за нашите ценности. Те са залегнали в член 2 от нашия Европейски договор. Това е зачитането на правата на човека, равенството, човешкото достойнство, свобода, недискриминация и други. Това са нашата основа. И ние ще отговаряме на тези ценности.
Миналата седмица вече изразих притесненията си относно унгарския закон. Вчера повечето от нас бяха много ясни, че новият унгарски закон противоречи на нашите ценности. И следователно, в Комисията, ние подробно оценихме този закон, писахме до унгарските власти, унгарското правителство, подробно излагайки нашите правни проблеми. Сега те трябва да отговорят.
В стаята имаше огромна подкрепа, че ще защитаваме нашите ценности, защото Европа е преди всичко Съюз на ценностите. Това е и Съюз на единен пазар, той е и Съюз на единната валута, но преди всичко е Съюз на ценностите, защитата на малцинствата и недискриминацията. А културата на толерантност и приемане е фундамент срещу дискриминацията. Ще защитим всички граждани, където и да живеят в нашия Съюз и когото обичат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар