сряда, 23 декември 2020 г.

Никола Бенин. Сър Петър Пол Рубенс "Данаил се моли в леговището на лъвовете"

 Никола Бенин


Данаил 6:16-22 VBG

Тогава царят заповяда и доведоха Даниил и го хвърлиха в рова на лъвовете. А царят проговори и каза на Даниил: Твоят Бог, на когото ти служиш непрестанно, Той нека те спаси! И донесоха един камък и го поставиха на отвора на рова; и царят го запечата с печата си и с печата на големците си, за да не се промени намерението за Даниил. Тогава царят отиде в двореца си и пренощува, постейки, не поиска да донесат пред него забавления и сънят побягна от него. После царят стана много рано сутринта и побърза да отиде при рова на лъвовете. И когато се приближи до рова, извика с плачевен глас към Даниил. Царят проговори и каза на Даниил: Данииле, служителю на живия Бог, твоят Бог, на когото служиш непрестанно, можа ли да те спаси от лъвовете? Тогава Даниил проговори на царя: Царю, да си жив до века! Моят Бог изпрати Ангела Си и затвори устата на лъвовете и те не ме повредиха, защото се намерих невинен пред Него; също и пред теб, царю, не съм извършил никакво престъпление.

По време на Реформацията, борейки се да се противопостави на нарастващия прилив на протестантизма, католическата църква празнува ролята на ранните християнски мъченици като средство за възбуждане на вярващите до съпоставим дух на религиозен плам. Само като е преминал през подобни дълбочини на отчаяние, човек може наистина да оцени степента на страданието на Христос. Даниил даде положителен пример за мъченик, който е оцелял след тежко преследване чрез лична вяра, сила, постоянство и издръжливост.

Питър Пол Рубенс, един от най-големите майстори на 17 век и благочестив католик, майсторски съчетава реализма и театралността, за да предизвика силна емоционална реакция. Няколко лъва, например, се взират в нас директно, внушавайки ни да споделяме тяхното пространство и подобно на Даниел да изпитаме същата заплаха. Изобразявайки ги близо до естествения размер с убедителен реализъм, Рубенс засилва тази непосредственост. Реалното движение на лъвовете и тяхната превъзходна козина са резултат от прякото наблюдение и скици на Рубенс, направени от него в кралската менажерия в Брюксел. Драматичното осветление и пресилената емоционалност на молитвената поза на Даниел допринасят за достоверността. Този велик, мощен, жив образ е безспорно един от характерните за Рубенс.

Около 1600 г. Рубенс, който е бил обучен в класически идеали и философия, е пътувал от Антверпен до Италия, за да изживее в действителност своите художествени традиции, не само онези, идващи от античността и Ренесанса, включително работата на Рафаел и Микеланджело, но и тези, които са създаден от съвременни художници като Караваджо. Вдъхновението, което той получи от тази многостранна експозиция, повлия дълбоко на собствения му стил на рисуване и се превърна в основата за бъдещата му работа. Например, докато реалистичният характер на лъвовете отразява личното наблюдение на Рубенс върху тези благородни животни, той също основава позите им върху древни скулптури, които е виждал в Италия. С драматични и смело изпълнени платна като Даниел в лъвовата рова , Рубенс оказа дълготрайно въздействие върху художници в цяла Европа.

Няма коментари:

Публикуване на коментар