събота, 4 май 2024 г.

Афродита от Книдос (Aphrodite of Knidos)

 Никола Бенин




The over life size statue of the goddess caught unawares emerging from her bath is based on the first large scale, freestanding sculpture of a female deity in the nude: the Aphrodite of Knidos, carved by the Greek sculptor Praxiteles in the fourth century BC. Displayed in a circular shrine on the island of Knidos, where she could be viewed from all sides, Praxiteles’s masterpiece was an immediate sensation. Upon seeing it, Aphrodite herself supposedly exclaimed, “Where did Praxiteles see me naked?” (Greek Anthology VI.160). 
The Roman author Pliny the Elder tells us that Praxiteles sculpted two statues of Aphrodite, one naked and one clothed. The island of Kos bought the draped figure because they thought the depiction of the goddess naked was obscene. The Knidians, however, bought the nude statue, which according to Pliny was not only the finest work by Praxiteles but in the whole world (Pliny NH 36.4.20-21). 
The Knidian statue inspired numerous variations by Roman artists centuries later, including the Hamilton Aphrodite created in the first or second century AD, as well as so many subsequent representations of the female nude, such as Botticelli’s evocative painting, The Birth of Venus.

Голямата статуя на богинята, уловена неочаквано излизаща от банята си, се основава на първата широкомащабна, свободностояща скулптура на женско божество в голо тяло: Афродита от Книдос, издълбана от гръцкия скулптор Праксител през четвърти век пр.н.е. Изложен в кръгло светилище на остров Книдос, където тя можеше да се види от всички страни, шедьовърът на Праксител беше незабавна сензация. След като го видяла, самата Афродита възкликнала: „Къде Праксител ме е видял гола?“ (Гръцка антология VI.160).
Римският автор Плиний Стари ни казва, че Праксител е изваял две статуи на Афродита, една гола и една облечена. Остров Кос купи драпираната фигура, защото смяташе, че изображението на богинята гола е неприлично. Книдианците обаче купили голата статуя, която според Плиний била не само най-добрата творба на Праксител, но и в целия свят (Плиний NH 36.4.20-21).
Книдската статуя е вдъхновила многобройни вариации от римски художници векове по-късно, включително Афродита Хамилтън, създадена през първи или втори век сл. н. е., както и толкова много последващи представяния на женско голо тяло, като емоционалната картина на Ботичели, Раждането на Венера.
Голямата статуя на богинята, уловена неочаквано излизаща от банята си, се основава на първата широкомащабна, свободностояща скулптура на женско божество в голямо тяло: Афродита от Книдос, издълбана от гръцкия скулптор Праксител през четвърти век пр.н.е. Изложено в кръглото светилище на остров Книдос, където тя може да се види от всички страни, шедьовърът на Праксител е незабавна сензация. След като го видяла, самата Афродита възкликнала: „Къде Праксител ме е видял гола?“ (Гръцка антология VI.160).
Римският автор Плиний Стари ни казва, че Праксител е изваял две статуи на Афродита, една гола и една облечена. Остров Кос купи драпираната фигура, защото смяташе, че изображението на богинята гола е неприлично. Книдианците обаче купили голата статуя, според която Плиний не е била най-добрата творба на Праксител, но и в целия свят (Плиний NH 36.4.20-21).
Книдската статуя е вдъхновила многобройни вариации от римски художници векове по-късно, включително Афродита Хамилтън, създадена през първи или втори век сл. н. е., както и толкова много следващи представяния на женско голо тяло, като емоционалната картина на Ботичели, Раждането на Венера.



Няма коментари:

Публикуване на коментар