понеделник, 20 май 2024 г.

ПРОЯВЛЕНИЯТА НА ПЕСЕНТА В ПОЕЗИЯТА НА ХРИСТО БОТЕВ

 Никола Бенин



Ботевото творчество е малко по обем, но е необхватно по отношение на размислите, които провокира у толкова поколения българи. Многопосочна и многопластова е поезията на Ботев. Затова всяко поколение изживява тази поезия.

 

Не са много ключовите думи в лириката на поета. Сред тях е песента. За Ботев това е многозначно понятие, което побира в себе си песента-плач, песента-любов, юнашката песен на гората, песента-родова памет и завещание към поколенията, както и песента-път от смъртта към безсмъртието.

 

Проследяването на двадесетината стихотворения на поета, писани между годините 1867-1875, ни разкрива многозначността на песента в Ботевата лирика. Родината за този поет-бунтовник не е само  “бащино огнище” , а мястото, където ще се води битката за “свобода или смърт юнашка”.  Защото робът е решил да отстоява личната и националната си свобода. Тежко и дълго е било робското тегло. То е родило песента-плач. Плаче майката:  “ти ли си, мале, тъй жално пела”/”Майце си”/, плаче с песен жетварката  “нейде в полето” /”Хаджи Димитър”/, пеят тъжните робини: “Жътва е сега!…Пейте, робини, тез тъжни песни!” /”Хаджи Димитър”/. Песента-плач е намерила своето място и в духовното пространство на Ботевия лирически герой:  “…а сам аз за тегло да пея,/ за тегло, дядо, сюрмашко…”/”Хайдути”/. Превзела робските души, тази песен е разширила своите измерения и е обхванала природата: “Зимата пее свойта зла песен…” /”Обесването на Васил Левски”/.  И както жестокото робско минало и настояще, така и липсата на бъдеще за роба ражда песента-плач: “…приказки за стари времена и песни за нови теглила” /”До моето първо либе”/.

 

Песента-плач е тъжна, в нея се оглеждат страданията на робските души. Но до всяко страдание върви надеждата. Тази надежда ще открием в юнашката песен. Народното творчество, което е най-стойностният учител на Ботев, му е завещало много образци в това отношение. Като се започне от хиперболизирания от народа образ на Крали Марко и се стигне до юначния Индже, за когото плаче гората и “на гората листата”. Образът на Балкана, който пее “хайдушка песен” , се е превърнал за Ботев в символ на жаждата за свобода на роба. Тази песен повдига духа на народа по сборове и по седенки:

 

 

Я надуй, дядо, кавала,

 

след теб да викна – запея

 

песни юна’ки, хайдушки,

 

песни за вехти войводи /”Хайдути”/

Либето ще чуе тази песен: “…но чуйш ли как пее гората?”/”До моето първо либе”/  и ще разбере, че дългът и любовта трудно могат да съжителстват в едно единствено човешко сърце, дори и ако то е “сърце мъжко, юнашко”.  Майката ще чуе юнашката песен за своя син и трябва да преглътне сълзите си:

 

 

Ти излез, майко, послушай

 

със моите братя невръстни

 

моята песен юнашка –

 

защо и как съм загинал. /”На прощаване”/

Песента-любов в стихотворението “До моето първо либе” е видяна през призмата на една разкъсана от вътрешни противоречия душевност. Дългът фокусира всички любови на Ботевия лирически герой и отразявайки ги, той очертава неговия път. Затова либето трябва да остави “тая песен любовна”,  да не влива “в сърце отрова”.  Защото за Ботев либето, майката и бащата са част от родината, а поетът е подчинил любовта към най-близките си същества на дълга към отечеството.

 

Към бъдните поколения Ботев отправя своята песен-памет:

 

песента ще се понесе

 

по гори и по долища –

 

горите ще я поемат,

 

долища ще я повторят /”Хахдути”/

Природата, идващите поколения ще поемат посланието на поета, който съзря личната си свобода в саможертвата за отечеството и превърна песента в път от смъртта към безсмъртието:

 

Тоз, който падне в бой за свобода,

 

Той не умира, него жалеят

 

Земя и небе, звяр и природа,

 

И певци песни за него пеят. /”Хаджи Димитър”/


Няма коментари:

Публикуване на коментар