четвъртък, 29 декември 2022 г.

Тест: ЛЕКСИКАЛНИ ОСОБЕНОСТИ НА ДУМИТЕ В ТЕКСТА

 Никола Бенин




1. В кой от примерите е нарушена граматичната съчетаемост на думите?

А) двама рожденика

Б) културен аташе

В) десетки томове

Г) велики откриватели

2. В кой от примерите е нарушена лексикалната съчетаемост на думите?

А) приветлив дом

Б) стандартен план

В) икономичен ефект

Г) признателен клиент

3. В коя двойка е нарушено съотношението „родово понятие – видово понятие“?

А) направление – реализъм

Б) автомобил – велосипед

В) напитка – капучино

Г) лекар – педиатър

4. В коя от двойките думи лексикалната съчетаемост е по признака „сходство“?

А) натурален – нотариален

Б) стойностен – цѐнен

В) пренасям – понасям

Г) злободневен – злонамерен

5. В коя от двойките думи лексикалната съчетаемост НЕ е по признака „причина –

следствие“?

А) финансова криза – фалит

Б) обучение – сертификат

В) инфекция – температура

Г) земетресение – бедствие

6. В кое от изреченията НЯМА грешка при лексикалното съчетаване на думите?

А) Родителите му са инвестирали много надежди в него.

Б) Пред урните за гласуване има избираеми списъци.

В) Той има космополитен характер и обича да пътува.

Г) Правихме класната работа на карирани листа.

7. В кое изречение има грешка при лексикалното и граматичното съчетаване на

думите?

А) Усмивката и добрата дума правят чудеса.

Б) Той престъпи закона и сега е в затвора.

В) Изниза се през вратата, стъпвайки на пръсти.

Г) Синият, както и зеленият цвят ти отива.

8. В кое изречение има смислово отношение между подчертаните думи по признака

„цяло – част“?

А) Когато най-накрая небето се изчисти от облаците, слънцето огря земята.

Б) Остави книгата на масата, като пъхна книгоразделителя между страниците.

В) Участниците в семинара направиха почивка, след което започна вторият модул.

Г) Плажната ивица беше широка, равна и златиста, а в морето нямаше никакви вълни.

9. В кое изречение НЕ е допусната логическа грешка в лексикалната съчетаемост на

думите?

А) Сутринта излязох и напазарувах хранителни продукти, брашно, олио, захар и мляко.

Б) Обичам животните в тяхната естествена среда и затова имам много домашни любимци.

В) Лирическият герой в разказа на Вазов е сляп, но жадува да „види“ свободна България.

Г) В читалищния клуб можете да танцувате хоро, сиртаки, белиденс, салса и бачата.

10. С какво НЕ може да се изразят причинно-следствени отношения в изречението?

А) с предлог или изрази от типа „поради“, „в резултат на“

Б) със съчинителни съюзи и еднородни части

В) с глаголи за причинно-следствени отношения

Г) с подчинено изречение за причина или следствие

11. Във всяко от изреченията открийте грешката и я редактирайте.

• Но и след допира пръстите ѝ оставаха отпуснати и хладки.

……………………………………………………………………………………………….

• Сълзите я задавяха и тя смъркаше тихичко, за да не я чуят другите.

…………………………………………………………………………………………………

• Книгите и стихосбирките отделих от останалите вещи, приготвени за изхвърляне.

………………………………………………………………………………………………..

12. Образувайте правилно словосъчетание, като подчертаете подходящата дума в

скобите.

А) дипломатическа (сесия, мисия, професия)

Б) съкрушителен (поглед, модел, характер)

В) високопоставена (книга, лампа, особа)

13. Допълнете всяко от изреченията с подходяща дума.

• Аспирин се отнася към лекарство, както ……………………….. към време.

• …………………. се отнася към стая, както облак към небе.

14. Дайте пример за две изразни средства от художествената литература, които

съчетават по необичаен начин думите с цел постигане на експресивност на изказа

 

 


Няма коментари:

Публикуване на коментар