Никола Бенин
1. В кой от примерите е нарушена граматичната съчетаемост на
думите?
А) двама рожденика
Б) културен аташе
В) десетки томове
Г) велики откриватели
2. В кой от примерите е нарушена лексикалната съчетаемост на
думите?
А) приветлив дом
Б) стандартен план
В) икономичен ефект
Г) признателен клиент
3. В коя двойка е нарушено съотношението „родово понятие –
видово понятие“?
А) направление – реализъм
Б) автомобил – велосипед
В) напитка – капучино
Г) лекар – педиатър
4. В коя от двойките думи лексикалната съчетаемост е по
признака „сходство“?
А) натурален – нотариален
Б) стойностен – цѐнен
В) пренасям – понасям
Г) злободневен – злонамерен
5. В коя от двойките думи лексикалната съчетаемост НЕ е по
признака „причина –
следствие“?
А) финансова криза – фалит
Б) обучение – сертификат
В) инфекция – температура
Г) земетресение – бедствие
6. В кое от изреченията НЯМА грешка при лексикалното
съчетаване на думите?
А) Родителите му са инвестирали много надежди в него.
Б) Пред урните за гласуване има избираеми списъци.
В) Той има космополитен характер и обича да пътува.
Г) Правихме класната работа на карирани листа.
7. В кое изречение има грешка при лексикалното и
граматичното съчетаване на
думите?
А) Усмивката и добрата дума правят чудеса.
Б) Той престъпи закона и сега е в затвора.
В) Изниза се през вратата, стъпвайки на пръсти.
Г) Синият, както и зеленият цвят ти отива.
8. В кое изречение има смислово отношение между подчертаните
думи по признака
„цяло – част“?
А) Когато най-накрая небето се изчисти от облаците, слънцето
огря земята.
Б) Остави книгата на масата, като пъхна книгоразделителя
между страниците.
В) Участниците в семинара направиха почивка, след което
започна вторият модул.
Г) Плажната ивица беше широка, равна и златиста, а в морето
нямаше никакви вълни.
9. В кое изречение НЕ е допусната логическа грешка в
лексикалната съчетаемост на
думите?
А) Сутринта излязох и напазарувах хранителни продукти,
брашно, олио, захар и мляко.
Б) Обичам животните в тяхната естествена среда и затова имам
много домашни любимци.
В) Лирическият герой в разказа на Вазов е сляп, но жадува да
„види“ свободна България.
Г) В читалищния клуб можете да танцувате хоро, сиртаки,
белиденс, салса и бачата.
10. С какво НЕ може да се изразят причинно-следствени
отношения в изречението?
А) с предлог или изрази от типа „поради“, „в резултат на“
Б) със съчинителни съюзи и еднородни части
В) с глаголи за причинно-следствени отношения
Г) с подчинено изречение за причина или следствие
11. Във всяко от изреченията открийте грешката и я редактирайте.
• Но и след допира пръстите ѝ оставаха отпуснати и хладки.
……………………………………………………………………………………………….
• Сълзите я задавяха и тя смъркаше тихичко, за да не я чуят
другите.
…………………………………………………………………………………………………
• Книгите и стихосбирките отделих от останалите вещи,
приготвени за изхвърляне.
………………………………………………………………………………………………..
12. Образувайте правилно словосъчетание, като подчертаете
подходящата дума в
скобите.
А) дипломатическа (сесия, мисия, професия)
Б) съкрушителен (поглед, модел, характер)
В) високопоставена (книга, лампа, особа)
13. Допълнете всяко от изреченията с подходяща дума.
• Аспирин се отнася към лекарство, както ……………………….. към
време.
• …………………. се отнася към стая, както облак към небе.
14. Дайте пример за две изразни средства от художествената
литература, които
съчетават по необичаен начин думите с цел постигане на
експресивност на изказа
Няма коментари:
Публикуване на коментар