четвъртък, 29 декември 2022 г.

ЛЮБОВТА, ВЯРАТА И НАДЕЖДАТА: ТЕСТОВИ ЗАДАЧИ ПО ФОРМАТ ДЗИ 12.КЛАС

 Никола Бенин



1. В кой ред думата е изписана правилно?

А) официялен Б) оцелвам В) странност Г) превилегия

2. В кое изречение е допусната правописна грешка?

А) Ще кандидатствам в Националната спортна академия.

Б) Срещата с капитана на отбора беше вълнуваща.

В) Гола на Килиан Мбапе беше като лъвина..

Г) Милиони зрители гледаха решаващата среща между отборите.

3. В кое изречение НЕ е допусната правописна грешка?

А)Седемкратният носител на „Златната топка“ има шанс да затвърди статута си в

Катар.

Б)Основна заслуга за спечеленото отличие има старши треньора на отбора.

В)Преди две седмици 35 годишният голмайстор даде интервю по телевизията.

Г) Отборът с светло сините екипи е победител.

4. В кое изречение НЕ е допусната граматична грешка?

А)Младите футболисти получиха девет медали.

Б)За треньор на отбора избраха брат му – най-добрия футболист в областта.

В)Младият футболист стана най-награждаваният голмайстор.

Г)Вчера 21-годишния Енцо Фернандес получи награда за най-добър млад футболист.

5. В кое изречение е допусната граматична грешка?

А)Мбапе е футболистът, чийто хеттрик ще се помни дълго време.

Б)Министерство на младежта и спорта връчи награди на победителите.

В)В надпреварата взеха участие аржентинският и френският голмайстор.

Г)Господин Стоичков, Вие бяхте ли известен за събитието?


6. В кое изречение е допусната пунктуационна грешка?

А) По бреговата линия на Катар има каменни отровни риби, включващи защитния си

механизъм при настъпване.

Б)Предпочитам да се разхождам по крайбрежната алея, а не по пясъчната ивица.

В)Разглеждайки внушителните религиозни, строителни и военни обекти туристите

получиха забрана от катарските власти за снимки.

Г) Пожелавам Ви, уважаеми зрители, вълнуващи минути с финалната среща .

7. В кое изречение НЕ е допусната пунктуационна грешка?

А) Никой в Катар обаче не знаеше нито откъде беше дошъл голмайсторът, нито какво

е истинското му име.

Б) Въпреки, че слънцето печеше все по-силно, туристът реши да не спира, а да

продължи да обикаля града.

В)Искам да посетя Катар не само, защото виждам нови места, но и защото така


опознавам различни култури.

Г) Наблюдавайки хората около себе си, той се убеди напълно, че, за да получи

титлата, трябва да продължи да играе.

8. Запишете правилната форма на думата, поставена в скоби.

Мбапе получи отличие за най-много (асистенция) по време на финалната среща.

................................................................................................................

9. Запишете правилно САМО думата, в която е допусната правописна грешка.

Седемкратният носител на „Златната топка“ успя да сбъдне най-голямата си мечта

през месец Декември.

................................................................................................................

10. Запишете правилната за изречението форма на думата, поставена в скоби.

Финалният мач в Катар е бил посетен от 88 966 (зрител).

................................................................................................................

11. Запишете правилната форма САМО на думата, в която е допусната граматична

грешка.

Нетърпеливи сме да видиме каква ще бъде реакцията на Кристиано Роналдо.

................................................................................................................

12. Запишете правилната форма САМО на думата, в която е допусната граматична

грешка.

Наградиха момчето, защото той се класира на първо място в състезанието.

................................................................................................................

13. В текста са пропуснати САМО ПЕТ препинателни знака. Препишете ЦЕЛИЯ

текст, като поставите пропуснатите знаци.

Лионел Андрес Меси е роден на 24 юни 1987г. в Росарио Аржентина. Започва да

тренира в местния клуб Абандерадо, където е обучаван от баща си. Лекарите му

откриват рядък хормонален дисбаланс затрудняващ физическото му развитие но след

редица изпитания здравето на бъдещата звезда укрепва. Левичар бърз и техничен

Меси става световноизвестен футболист.

...............................................................................................................

...............................................................................................................

...............................................................................................................

...............................................................................................................

...............................................................................................................


...............................................................................................................

...............................................................................................................

Прочетете текста, разгледайте диаграмата и изпълнете задачите към тях (от 14.

до 21. включително)

ТЕКСТ

Физическата активност обхваща широк кръг дейности - от организирани спортове до

активно придвижване до училище или местоработата или такива, извършвани в и извън

дома. Усилията на държавните институции са насочени към предприемане на

проактивни стъпки, за да предизвикат обрат в спада в равнищата на физическа активност

през последните десетилетия.

„По данни на Eurobarometer като ниво на физическата активност на гражданите

България се нарежда на последно място сред страните от ЕС с едва 3 % редовно

практикуващи спорт и 58 % никога неучастващи в спортни дейности. Четиридесет и

шест на сто заявяват, че по местоживеене не им се предоставят достатъчно възможности

за спорт и физическа активност. По този показател България се нарежда също на

последно място сред страните – членки на ЕС. Наблюдава се тенденция за увеличаване

броя на хората с наднормено тегло. Почти половината от българите са с наднормено

тегло (49,5 %)...подрастващото поколение – 51,0 % от общата популация са силно

обездвижени. Нивото на физическото развитие и физическата дееспособност на децата и

учениците в сравнение с предишните поколения техни връстници е значително снижено.

Данните красноречиво говорят за болестно състояние, при което най-често се

наблюдава комбинация от прекомерен прием на енергия от храната и липса на физическа


активност. Затлъстяването е преобладаващо в по-голяма степен сред хората от по-

слабите социално-икономически групи, като това показва необходимост от специално


внимание, насочено към социалното измерение на проблема.

Много учени в тази област смятат, че това е един от най-сериозните проблеми за

общественото здраве в 21 век. Затлъстяването се заклеймява сред голяма част от

модерното общество. Това състояние на организма, известно като “болестта на века” е

обратимо и преди всичко се влияе от системни занимания с физически упражнения,

спорт и туризъм. Не напразно се изтъква значимостта на двигателната активност, а в тази

връзка още в древността Аристотел е казал, че “нищо така не изтощава и не разрушава

организма на човека, както продължителното физическо бездействие!”


Из „Дейности за повишаване физическата активност на нацията“,

Б. Илиева, В. Василева

(адаптиран откъс)


ДИАГРАМА


Източник: Проучване на социологическа агенция „Тренд“, ноември 2022г.


14. Защо според Текста усилията на държавните институции имат проактивна

насоченост?

А) Защото целят да намалят физическата активност на българите.

Б) Така ще се даде възможност на младите да спортуват в Европа.

В) Защото основен проблем е намалената физическа активност сред българите.

Г) Защото 58 % от българските граждани участват в спортни дейности.

15. Коя от посочените позиции защитава Текстът?

А) Двигателната активност създава „болестта на века“.

Б) Затлъстяването не е отричано от новото поколение.

В) Децата и учениците на 21 век са по-активни в сравнение с предишните поколения.

Г) Активният начин на живот е нужен за всеки българин.

16. Какъв извод за физическата активност може да се направи въз основа на Текста?

А) Физическата активност не е държавен приоритет.

Б) Физическата активност е болестно състояние.

В) Физическата активност поражда пасивност.

Г) Физическата активност е основа за здраво тяло и дух .


ДВИГАТ ЕЛ НА АКТ ИВНОС Т И СПОРТН И НАВИЦИ НА


БЪ ЛГАРИ ТЕ


100%

90%

80%

70%

60%

50%

40%

30%

20%

10%

0%

88%


76% 74%


51%

40%


23%


19%

5% 7% 9% 7%


1%


17. Каква е връзката между физическата активност на българите и резултатите

според диаграмата?

А) За българина спортът е важен, но физическата му активност е понижена.

Б) Физическата активност няма нужда от спешни държавни мерки.

В) Българинът се храни нездравословно и има висока физическа активност.

Г) Българинът има изградени спортни навици, но не консумира здравословни храни.

18. Като имате предвид информацията от Текста, запишете ЕДИН факт в подкрепа

на твърдението, че „затлъстяването е обратимо“.

..............................................................................................................

..............................................................................................................

19. Като имате предвид информацията от Текста и от диаграмата, запишете СЪС

СВОИ ДУМИ ЕДИН аргумент в подкрепа на твърдението, че спортът е здраве.

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................

20. Запишете ДВЕ отрицателни последици от липсата на физическа активност според

Текста.

1...............................................................................................................

.................................................................................................................

2...............................................................................................................

................................................................................................................

21. Като имате предвид данните от диаграмата, коментирайте в текст до 5 изречения

следното:

- Разтълкувайте близките резултати за мястото на спорта и на държавата за подобряване

на физическата активност на българина.

- Какви комплексни дейности са нужни на българина, за да подобри физическата си

активност? Аргументирайте отговора си.

.................................................................................................................

.................................................................................................................

.................................................................................................................

..................................................................................................................


Решете задачите от 22. до 40. включително


22. Запишете САМО паронима, с който да поправите лексикалната грешка в

изречението.

Счупих проектора на телефона си, докато гледах грандиозния сблъсък между

отборите.

................................................................................................................

23. За всяко празно място изберете УМЕСТНАТА дума и я запишете срещу

съответната буква.

Спортът в ранна възраст е от ........................................значение. Физическата активност

при децата ........................... редица предимства като намаляване на риска от

затлъстяване, подобрена ......................................... , по-добър сън и социални умения.

А) изключително, изконно, извънредно

Б) сключва, включва, изключва

В) координация, конкуренция, класификация

А)....................... Б)......................... В).......................

24. Кой конфликт е заложен в интерпретацията на темата за любовта в

„Посвещение“?

А) мечта – реалност

Б) старост – младост

В) ангел – демон

Г) лично щастие – дълг към общността

25. Коя тема е интерпретирана в откъса от „...Но е ужасно да не те загубя. “ на Христо

Фотев?

...Но е ужасно да не те загубя.

И аз те губя - губя те по улици

и влакове със някакво неистово,

прекрасно разточителство. По влакове

и улици... Сеячът аз на твоите

сълзи съм... Ще умра от изумление.

Какво да съхраня?

Несъхранимото?

Косите ти, ръцете ти и погледа

/със сребърните ключове на дъното/?

А) природата В) любовта

Б) вярата и надеждата Г) родното и чуждото


26. Кой от мотивите е интерпретиран в „Посвещение“ на Петя Дубарова?

А) за невъзможното щастие в любовта

Б) за преобразяващата сила на любовта

В) за неизбежната раздяла в любовта

Г) за красотата като извор на любовта

27. С коя от идеите се свързва заглавието „Спасова могила“ в контекста на творбата?

А) за високото пространство на спасителния подвиг

Б) за почитта към чудотвореца – лечител и спасител

В) за спасението от самотата и отчуждението на човека

Г) за надеждата за спасение от житейските страдания

28. Какъв е смисълът на думите на дядо Захари от разказа „Спасова могила“?

То целият свят е болен, синко. Едни от това, други от онова. Няма здрав човек на

света. Гледаш, тялото желязно, а душата – гнила

.

А) Подчертават всеобщата болка и страдалчески живот на всеки човек.

Б) Подчертават всеобщата вяра за спасение от страдалческия живот.

В) Изразяват разбирането, че героят търси спасение от страданията си.

Г) Внушават оценката на героя за физическите страдания на всички.

29. Кое от твърденията за описанието от „Спасова могила“ е НЕВЯРНО?

Слънцето вече захожда. Наоколо из миризливите ливади, из зелените нивя, из

храсталаците и тъмните кории, които се простират надалеч, тайнствено и с

въздържано дихание дебне нощта.

А) Внушава тайнствено и тревожно настроение у читателя.

Б) Разкрива критичната позиция на разказвача към надеждата.

В) Създава смислови връзки между природното и човешкото.

Г) Подсказва бъдещата трагична съдба на героите.

30. В коя творба любовта е извор на възхищение от любимата?

А) „Вяра“

Б) „Колко си хубава!“

В) „Посвещение“

Г) „Молитва“

31. Молитвата като път към другите е интерпретирана в творбата:

А) „Вяра“

Б) „Колко си хубава!“

В) „Посвещение“

Г) „Молитва“

32. Кое от твърденията е вярно?

А) За разлика от „Спасова могила“ в „Молитва“ спасението е възможно само в смъртта.

Б) Както в „Спасова могила“, така и в „Молитва“ животът на героите е подчинен на

нетрадиционните норми.


В) За разлика от „Спасова могила“ в „Молитва“ детството не е израз на невинност и

чистота.

Г) Както в „Спасова могила“, така и в „Молитва“ животът е обвързан с мотива за вярата.

33. В коя творба присъства опозицията сложност-простота?

А) „Вяра“

Б) „Посвещение“

В) „Молитва“

Г) „Спасова могила“

34. В кои две творби вярата се утвърждава като ценност?

А) „Крадецът на праскови“ и „До моето първо либе“

Б) „Железният светилник“ и „Паисий“

В) „Посвещение“ и „Аз искам да те помня все така“

Г) „Спасова могила“ и „Молитва“

35. Съпоставете интерпретациите на темата за вярата в „Спасова могила“ и във

„Вяра“ и запишете ЕДНА разлика между тях.

................................................................................................................

................................................................................................................

................................................................................................................

.................................................................................................................

................................................................................................................

36. Разтълкувайте заглавието „Спасова могила“ в контекста на творбата.

................................................................................................................

................................................................................................................

................................................................................................................

.................................................................................................................

................................................................................................................

37. Запишете ЕДНА функция на композиционната рамка в „Посвещение“ за

смисъла на творбата.

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................


38. Запишете ЕДНА характерна черта за жанра на елегията, проявена в „Аз искам

да те помня все така“.

..............................................................................................................

..............................................................................................................

..............................................................................................................

39. Свържете заглавието на всяка от творбите с нейния автор, като срещу

съответната буква запишете номера, под който е записано името на автора.

А) „Вяра“ 1. Атанас Далчев

Б) „Молитва“ 2. Петя Дубарова

В) „Посещение“ 3. Никола Вапцаров

А)............... Б)........... В)...........


40. В текст от 4 – 5 изречения съпоставете интерпретациите на темата за любовта във

„Во стаичката пръска аромат“ на П. П. Славейков и „Аз искам да те помня все

така“ на Д. Дебелянов.

Во стаичката пръска аромат Аз искам да те помня все така:

оставена от тебе китка цвете, бездомна, безнадеждна и унила,

тоз аромат душата ми в мечти в ръка ми вплела пламнала ръка

при теб унася, свидно мое дете. И до сърце ми скръбен лик склонила.

Градът далече тръпне в мътен дим,

И виждам те унесена в мечти край нас, на хълма, тръпнат дървесата

за мен, подпряла чело на ръцете... и любовта ни сякаш по е свята,

Во стаичката пръска аромат защото трябва да се разделим.

От теб оставената китка цвете.


„В зори ще тръгна, ти в зори дойди

и донеси ми своя взор прощален –

да го припомня верен и печален

в часа, когато Тя ще победи!“

– О, Морна, Морна, в буря скършен злак,

укрий молбите, вярвай – пролетта ни

недосънуван сън не ще остане

и ти при мене ще се върнеш пак!

А все по-страшно пада нощ над нас,

чертаят мрежа прилепите в мрака,

утеха сетна твойта немощ чака,

а в свойта вяра сам не вярвам аз.

И ти отпущаш пламнала ръка

и тръгваш, поглед в тъмнината впила,

изгубила дори за сълзи сила. –

Аз искам да те помня все така...


.................................................................................................................

.................................................................................................................


.................................................................................................................

.................................................................................................................

.................................................................................................................

.................................................................................................................

Няма коментари:

Публикуване на коментар