Никола Бенин
Бенвенуто Челини, ′′ Персей с главата на Медуза ′′ (1545-1554), бронзова скулптура, височина (с пиедестал) 519 см. - Loggia dei Lanzi, Флоренция
′′ Персей с главата на Медуза ′′ е бронзова скулптура от Бенвенуто Челини, считана за шедьовър на италианската маниеристична скулптура и е една от най-известните статуи в Пиаца дела Синьория във Флоренция.
Поставена под Loggia dei Lanzi, скулптурата представлява Персей, стоящ върху тялото на Медуза, току-що обезглавена с меч, държан в дясната ръка, докато лявата вдига триумфално главата на чудовището, държано за косата.
Поставен на висок пиедестал, декориран с красив бронз, той е създаден да гледа от зрителя отдилу. Заедно с групата от изнасилването на Сабините, от Giambologna, тя е единствената статуя, запазена в Logge dell ' Orcagna, която е била изрично замислена за това място.
Пиедесталът, премахнат през XX век и заменен с копие, сам по себе си е шедьовър: във фиността на малките бронзови статуи, представящи божествата, свързани с мита за Персей. В тази статуя се проявява цялото умение на Челини като златар в дребномащабно произведение.
Поръчана от Козимо I след встъпването му в длъжност като херцог на града, тя е създадена между 1545 и 1554. г. Статуята, на която може да се възхищава днес, е оригиналната и е преместена само по повод цялостно почистване и реставрация, която приключи през 1998. г. Пряко свързан по отношение на близкия Юдит и Холофернес от Донатело, в действителност тя ярко се отклонява от мярката за ранен ренесанс, приемащ маркирания титанизъм, характерен за периода, наречен Маниеризъм, когато скулпторите имитират грандиозните произведения на Микеланджело.
Персей има и политическо значение, както повечето статуи, поставени на площада: представлява утвърждаването на херцога, който поставя ′′съкращение" на републиканските преживявания, представени от Медуза. Всъщност змиите излизат от тялото на Медуза, алюзия за пословичните градски раздори, които винаги са подкопавали истинска демокрация.
Персей е съставен само от три парчета (или четири, брои меча); тялото на героя, тялото на Медуза, върху което Персей си почива краката, и главата на Медуза, която Челини съобщава в живота си хвърлен като експеримент за останалата част от групата.
Изработването на Персей беше много сложен и постави Челини и неговите помощници на изпитание. Както се разказва в автобиографията на художника, това е било почти ′ епична′′ операция, като скулпторът страда от треска и изпотяване (може би треска на стопяване, причинена от издишванията на метали и документирана и в други случаи), огънят в пещта, след това предполагаемата недостатъчност на тенекията, която Cellini уж отстранил, като хвърлила всички домакински съдове в леярната.
Въпреки славата на скулпутарта критиците далеч не са единодушни в приемането на Персей за шедьовър на маниеризма; Статуята се впечетлява с позата на Персей и прекомерното внимание към детайла, характерно за златаря, който в крайна сметка превзема скулптора. По-специално критиците подчертават колко много двете запазени скици, една във восък и една в бронз, както в Националния музей на Баргело, са превъзходни за пластичността и изобретателността.
Няма коментари:
Публикуване на коментар