сряда, 11 април 2018 г.

Сънят на Якоб от (EL SUEÑO DE JACOB) от Хосе де Рибера (José de Ribera)

Д-р Никола Бенин

Снимка на Iconografía Cristiana.
EL SUEÑO DE JACOB Autor: José de Ribera (1639)

Хосе де Рибера представя в картината библейската сцена чрез метафора. Той прибягва до нарисуването на заспал пастир и въз основа на заглавието, дадено на творбата, ни кани да си спомним библейския пасаж. Всичко това е направено с голям реализъм, с изключение на съня, който е представен като лъч светлина върху главата му, в който ангелите са едва видими.

В Библията се казва, че Яков (син на Исаак, внук на Авраам) е имал сън. Той мечтае за стълба, по която ангелите се качват и слизат от небето.
11 И като стигна на едно място, пренощува там, защото слънцето беше залязло; и взе от мястото един камък и го сложи за възглавница, и легна да спи на това място.
12 Той сънува стълба, изправена на земята, чийто връх стигаше до небето; и Божиите ангели се качваха и слизаха по нея.
13 А Господ стоеше над нея и каза: Аз съм Господ, Бог на баща ти Авраам и Бог на Исаак; земята, на която лежиш, ще дам на теб и на потомството ти.
14 Твоето потомство ще бъде многочислено като земния пясък; ти ще се разшириш към запад и към изток, към север и към юг; и чрез теб и чрез твоето потомство ще се благословят всички племена на земята.
15 Ето, Аз съм с теб и ще те пазя, където и да идеш, и ще те върна пак в тази земя; защото няма да те оставя, докато не извърша това, за което ти говорих.
16 А като се събуди Яков от съня си, каза: Наистина Господ е на това място, а аз не съм знаел.
17 И се уплаши и каза: Колко е страшно това място! Това не е друго освен Божий дом, това е врата към небето.
18 На сутринта, като стана рано, Яков взе камъка, който си беше сложил за възглавница, изправи го за стълб и изля масло върху него.
19 И нарече онова място Ветил; а преди името на града беше Луз.

Битие (28, 11-19)


Няма коментари:

Публикуване на коментар