Никола Бенин
На
попрището жизнено в средата
намерих
се в лес тъмен по зла чест,
че
правий път сбъркал бях в мрачината.
Така Данте Алигиери започва гениално неговия шедьовър - духовното му пътешествие в ада (Inferno), в Чистилището (Purgatorio) и в Небето (Paradiso),
описано в „Божествена комедия” (Divina Commedia). Пътешествие, което го накара
да общува с онези, които сътвориха история до онова време. Вергилий,
Одисей, Тирезий, Юстиниан, Катон Младши (Catone l’Uticense)
и много други, които "великия поет" представя в срещата си по пътя си,
довел го до преобразуването на греха, за да се върне в "правия път",
за да достигне визията на Бога и до достъп до истината.
Данте Алигиери прави това пътуване благодарение на Разума,
персонофициран от Вергилий и вдъхновяван от чародейната любов Беатриче, любимита му, която ще го отведе в рая, в
амфитеатъра на благословените.
Според някои теории, като тези на Порена (Porena) и Сермонти (Sermonti),
пътуването е започнало на 25 март - Богоявление, 1300 година. Те защитават своята теза с някои натуриални актове във Флорентинската комуна от периода, през който е
живял Данте, съотнасяки годината 1266, която дяволът Маладода споменава в песен XXI в стихове 112-114.
Хилядо
двеста и шейсет и шест,
на
третий тъкмо вчера час, години
броихме ний откак скалите тез
сломени
са били посред средата1.
Според други изследователи на италианската литература, думите на дявола
на литературен италиански свидетелстват, че началото на пътуването на Данте може
да се определи с деня на смъртта на Христос на Разпети петък, който през 1300 е
на 8 април.
Така
в нощта на 7 април 1300 г. Данте се е загубил
в "тъмната гора", символ на гибелния грях, в който живее съвременният
човек.
Бележка:
1.
Вчера, на третия час подир пладне, тоест в часа, когато Иисус Христос е
издъхнал на кръста и когато е станал земетръс, поради който е бил сломен мостът
за следната долина. Земетръсът се почувствувал най-силно тъкмо в тоя дол,
където са наказани лицемерите, по чиято вина Христос е бил осъден на смърт. От
това са се изминали хиляда двеста шестдесет и шест години. Като се прибавят при
тях годините, които е живял Христос, намира се годината на юбилея — 1300 г.,
през която Данте предполага, че е слязъл в Ада. Той се спуща в Ада вечерта на
Разпети петък прекарва там съботата и излиза, за да продължи пътя си в
Чистилището и в Рая в неделя, навръх Възкресение Христово.
Няма коментари:
Публикуване на коментар