Никола Бенин
Вечерта на 30 април срещу 1
май, заедно с пълнолунието, в Германия, Финландия, Швеция, Естония, Литва, Латвия, Румъния и Чехия
започва така наречената Валпургиева нощ – християнски празник с езически
корени. Празникът се чества като Walpurgisnacht в Германия и Нидерландия,
Valborgsmässoafton в Швеция, Vappu във Финландия, Volbriöö в Естония,
Valpurgijos naktis в Литва, Valpurģu nakts в Латвия, čarodějnice или Valpuržina
noc в Чехия. Според легендата, пресъздадена
и от Гьоте в произведението му "Фауст", злите сили се събират,
веселят и пируват.
Нощта се възприема катопреход между доброто и
злото, между зимата и пролетта и за един от най-подходящите моменти, в който може
да се осъществи личностна трансформация и човек да се освободи от негативните
неща в живота си.
Ето с какви думи ставало
това:
"Всичко, което е старо, сега да стане Ново,
Всичко, което е спящо, сега да се Пробуди,
Всичко, което е тъмнина, сега да се превърне в Светлина!
Да бъде!"
Мефистофел
„Аз съм като котенце, което
по стълбата пожарна дебнешком
се качва над зида на някой дом!
И всяка своя добродетел –
крадливост, похост... – вече съм усетил.
Почувствах всичко в себе си готово
за чудната Валпургиева нощ.
Тя вдругиден настъпва тук отново –
не бива да проспим такъв разкош!”
Из „Фауст” на Гьоте,
думи на Мефистофел
Валпургиева нощ – от бюргерския
свят на реалността Фауст попада в света на фантастиката. Персонажите на Валпургиевата нощ произлизат от света на немското
езическо въображение, докато „Класическата Валпургиева нощ“ (2 част) е населена
от призраците на елинската митология. И в тази сцена се забелязва как
Фаустовата двойнственост убягва на еднолинейността на Мефистофел: Сатаната води
Фауст в света на чувствените наслади и се опитва да го приспи чрез отъпяваща
сексуална наслада, но след срещата с Лилит и танца на младата вещица се явява
видението на Гретхен, символ на чистата, самопожертвувателна, чародейна любов.
Няма коментари:
Публикуване на коментар