Никола Бенин
„Свети Йероним в неговото
изследване” е картина на италианския ренесансов майстор Антонело да Месина, за
която се смята, че е завършена през 1475 година. Тя е в колекцията на
Националната галерия , Лондон .
Картината е рисувана от
Антонело по време на венецианското му пребиваване и е собственост на Антонио
Паскалино.
Малката картина
изобразява св. Йероним, който работи в ателието си, стая без стени и таван, с
изглед на арка (вероятно в рамките на някаква църква в арагонски стил). Както в
няколко други творби на Антонело да Месина, основната сцена е придружена от
множество детайли, които имат допирни точки към съвременната фламандска школа:
книги, животни, предмети, всички рисувани с великолепен вкус към детайла и
"оптична истина ".
Сцената е проектирана
така, че светлинните лъчи да съвпадат с перспективните оси, насочени към бюста
и ръцете на светеца. Средиземноморският пейзаж е загатнат през прозорците,
отварящи се от двете страни на ателието. Животните и птиците са яребица (
Alectoris graeca ) и паун, на преден план, като двете имат символични значения,
котка и лъв, обикновено асоциирани със св. Йероним, в сянката вдясно.
Символизъм
Антонело да Месина
използва много символи в цялата картина. Книгата, която св. Йероним чете,
представлява знание. Книгите около него се отнасят за неговия превод на Библията
на латински език (Vulgate) . Лъвът в сенките вдясно на светеца е от разказ за
св. Йероним, който изважда трън от лъвските лапи. В знак на благодарност лъвът
следва свети Йероним наоколо до края на живота си, като домашна котка. Паунът и
яребицата не играят конкретна роля в историята на Свети Йероним. Обаче паунът
символизира безсмъртието, а яребицата е амбивалентна препратка към истината /
измамата.
Използвана литература:
Battisti, Eugenio. Antonello, il teatro sacro, gli spazi, la donna (Il labirinto). Palermo: Novecento.
Няма коментари:
Публикуване на коментар