Никола Бенин
Кирил КРЪСТЕВ - "Спомени за културния живот между двете световни войни", изд. Български писател, 1988 г.
АСЕН ЗЛАТАРОВ
Три орисници са стояли над люлката на малкия Иван-Асен, кръстен така в чест на битката при близката Клокотница — музата на поезията, музата на науката и музата на ораторското красноречие — и са си оспорвали, или споделили генните му заложби — да се изразим с терминологията на бъдещата му професия.
Изглежда, че най-амбицирана е била орисницата на поезията, защото е хвърлила своя лиричен плащ и върху другите му дарби. Асен Златаров беше роден поет, поет-учен и поет-оратор и от този купел се роди магията на общественото му обаяние и мисия.
Докторът по химия и физика Асен Златаров се чувствуваше по призвание поет и до късно имаше литературни амбиции. „На младини — казва, — в епохата на сантименталния Сецесион, 1905, издадох една сбирка с много слаби стихове — „Според настроението“, — която после изкупих от всички книжарници. По време на националната драма — войната в 1915 — в хор с цялата фаланга поети символисти пацифистът Асен Златаров също издава малка сбирка „Те трябва да победят“, в която говори и за победа на хуманистичните и миролюбиви сили. Неговата зодия обаче е интимната поезия и веднага след войната, в 1918 и 1919, той издаде под лъчезарния псевдоним „Аура“ две съкровени литературни везби — поеми и проза, посветени на Вечната Жена и Вечния Мъж — „Песен за Нея“ и „Цветя за Него“, — които ние, тогава гимназиални ученици, с възторг преписвахме в албумите за спомен на съученичките ни. Тия му творби сега се премълчават от литературните историци, но на времето те, с „Книга на загадките“ на Николай Райнов и „Гитанджали“ от Рабиндранат Тагор, бяха съкровените поетични евангелия за възвишените души. Известният вече учен и преподавател в университета продължи в литературата с романа си „В града на Любовта“ (1927), гдето разглеждаше мистерията на междучовешките чувства и от професионалното си психофизиологично разбиране.
Но стъгдата и стихията, където Асен Златаров изяви себе си като един от най-съкровените български учени и интелигенти, след и редом с проф. Иван Шишманов, беше — освен лабораторно-изследователската му работа по науката за храненето (броматология) — университетската му аудитория по неорганична и органична химия, свободният му курс по натурфилософия и стотиците сказки, които изнесе из цялата страна. Оттам произлизат и моите връзки с него — от множеството сказки, които държа от началото на 20-години в родния ми град Ямбол, после като негов студент в университета, от всекавечерна компания в тогавашния софийски „Парнас“ — сладкарница „Цар Освободител“, — като съкомпаньон в литературните групи „Изток“ и „Стрелец“, от новогодишни и празнични събирания в неговия дом. Затова мисля, че мога да прибавя някои жизнени щрихи и живи спомени за неговата личност.
Впрочем той беше, който ме отби от специалността философия, която следвах, и ме насочи в природознанието, като се мотивираше: „Философията без конкретните науки за материята, енергията, човека и вселената е празна софистика.“ Той беше прав за всяко научно образование и аз съм му благодарен, че ме насочи към енциклопедичност и към точна методология по-късно и в изкуствознанието.
Сам по себе си и сам за себе си Асен Златаров, с многостранната си надареност, с изключителната си лична култура, енциклопедична образованост, дълбоко хуманистичен строй, идейни и граждански позиции и поведение, с мисионерския си пламък, готовност и отзивчивост, с езиковия си талант, лично обаяние и присъствие — беше може би най-всеобщо съкровената българска следосвобожденска интелигентска личност. Разбира се, тя имаше свои обществени съставящи елементи от възрожденската инерция, от епохата на личен духовен подвиг и изява, от строители като Пенчо Славейков, Иван Шишманов, Алеко Константинов, Антон Страшимиров, Георги Бакалов, Пейо Яворов, Боян Пенев, Николай Райнов. Едноплановите му колеги и специалисти се глумяха с Асен-Златаровата поливалентност и енциклопедичност, с поетиката на неговата научна мисъл и слово. Те не знаеха, че най-големият физик на епохата Луи дьо Бройл (Brogly) беше заявил във встъпителната си лекция: „Не е истински учен оня, който е лишен от творческа интуиция и творчески дар“ и че „интелектуалното познание е една от най-висшите форми и състояния на човешката емоционалност“. Не им бе известно, че книгите на великия първоучител на Златаров — Клод Бернар — се издаваха на френски с надпис на обвивката: „Малцина знаят, че бащата на физиологията Клод Бернар беше един от най-добрите френски писатели.“ Аз лично, в историческа приемственост, виждам Асен Златаров като един елегантен наследник (думата „елегантен“ тогава много се употребяваше в научните теории и хипотези) — приемник на великия ни възрожденски енциклопедист д-р Петър Берон, това чудо на българския ум. Само че докато студеният котленец Берон, автор на гигантската „Славянска философия“ и „Всенаука“ (Панепистема), не можа да влезе в топла връзка със своята нация поради публикуването им на европейски езици и поради собствения му изкуствено съчинен научен език — освен с епохалния си народен „Рибен буквар“, — южнякът Асен Златаров с топлото си слово и орфична мелодика влезе в съзвучие с ума и сърцето на целия ни народ и епоха.
И двамата рожба на позитивистичния 19 век, се стремяха към синтезите на натурфилософията. Това бе епохата на научно-философските обобщения. Ернст Хекел написа „Световните загадки“, Асен Златаров стигна до Енгелсовата „Диалектика на природата“, но четеше голям курс „Натурфилософия“ и издаде обширна Натурфилософска библиотека, в която даде ценно четиво на публиката. Той отваряше прозорци без сектантски увлечения. Сам изложи „Айнщайновата теория на Относителността“, но даде място и на интуитивизма на Бергсон, на психоанализата на Фройд, на сензационния Шпенглеров „Залез на западната култура“, с намек за изгрев на славянската; на учението на Де Фриз за скоковите мутации в еволюцията. В курса по натурфилософия казваше: „Препоръчвам ви да четете капиталния труд на моя приятел проф. Димитър Михалчев „Форма и отношение“, но се пазете от шампионската диалектика в него, която е външна и формална.“
Лекциите и сказките бяха стихията на Асен Златаров. В тях той свещенодействуваше с изрядно, но най-предано към слушателите увлечение, отдаваше себе си, винаги с вроден нравствен акцент и леко емоционално припламване, но не и без самочувствие за стойността на своите знания и въздействие. Когато след лекция понякога го придружавах до кабинета му, казваше: „Толкова време вече преподавам и изнасям сказки и винаги се вълнувам наново като ученик, когато изляза пред публиката, като пред изпит.“ Същото е изповядал и пред педагога Тодор Самодумов, който му се оплаквал от собственото си смущение пред сказки: „О, драги! Тъкмо на раната ме пипна! Преди да изляза, изпитвам страшно, мъчително преживяване. Да знаеш колко ми струва всяко публично излизане, колко вълнения ми причинява и гнети ... И се мъча да го изкупя с по-голяма подготовка“ (цитирано по Здравко Митовски,. 1985). А за публиката беше най-големият и леснодумен оратор.
Кабинетът на Златаров в университета имаше личната привилегия и атмосфера да бъде нареден интимно с кресла, книги, картини, една скулптура-маска на приятеля му Николай Райнов от Иван Рамаданов на стената. Понеже ми се стори, че е посмъртна маска на трагичния поет Пейо Яворов, казваше за него: „Идваше тук с тояжката, полуослепял и разбит след смъртта на Лора и своето несполучливо самоубийство и от общественото мнение, и като съзираше шишенцата с химикали жално се молеше: „Братко Асене, моля те, дай ми неща да довърша този разбит и безсмислен живот.“
Искам да кажа нещо за виталния шедьовър на Асен Златаров — за неговото пленително красноречие, еднакво на лекции и сказки, което изтичаше с така спонтанна режисура от устата и пръстите му, въпреки или тъкмо поради признанието му за вътрешно вълнение. Какво имаше в този човек? Освен с хуманистична и културна отдайност и контактност Константин Гълъбов се мъчеше да обясни „свишето“ в него с някаква вътрешна заслушаност в неведоми тайни, с трепета на една душевна струна, чиито резонанси се предаваха на слушателите.
Вроденото му благородство, романтичното му, леко асиметрично лице с хубаво чело и меки коси, модрите му очи с топло проникващ човешки поглед, малките мустачки, които носеше отначало и поприкриваха леката пластична неправилност на горната устна, приятното му „глисандо“ на звука „р“ — сякаш в устата му се въртеше невидимо „Демостеновото ораторско камъче“, — напевната му родопска интонация, леките ръчни жестове — всичко създаваше непреодолимо обаяние на неговата словесна реч.
Всяка надвечер, след университетската работа, той слизаше поуморен, със свойствената си полупечална усмивка в сладкарница „Цар Освободител“ и обикновено сядаше на шумната от реплики, истории и вицове маса на групата „Стрелец“ — Коста Гълъбов, Чавдар Мутафов, Атанас Далчев, Димитър Пантелеев, Фани Попова, Димитър Ненов и моя милост. Присядаше кротко и донасяше някоя научна новина или откритие, които акордираха компанията в по-възвишена тоналност. Беше хрисим от благородство и човеколюбив, но когато трябваше, заклеймяваше остро неправдите и грешките в личните и особено в обществените дела.
Съществуваше мнение, че Асен Златаров не четеше, а говореше импровизирано сказките си. Така пишат Атанас Далчев в „Бележките“ си и Димитър Пантелеев в „Спомените“ си — които впрочем никога не съм виждал на сказките му. Константин Гълъбов цитира едно негово писмо от 1926: „Не признавам писани лекции;обичам хрумванията, импровизацията, дори лиричните отстъпления по време на лекцията.“ Съпругата му Евдокия също отбелязва, че Златаров не си пишел лекциите, а си приготвял схеми, които подчертавал с цветни моливи. И още: „Не можеше да откаже и приемаше поканите за сказки.“ А после: „Колко щеше да бъде хубаво, ако утре нямах сказка. Това ме потиска.“ „На заранта обаче става рано и като прилежен ученик сяда ла пише“ (Здравко Митовски, 1985).
Трябва обаче да се уговорим, че повечето Златарови сказки бяха рано подготвени, писани на ръка или машина или даже напечатани, и той ги интерпретираше. Слушал съм всичките му сказки — целия пакет от хуманистично свързани беседи върху „Изкуството да се живее“, „Тайните на храненето“, „Хормони и витамини“, „Слънцето и Животът“, „Измамни блаженства“, „Тайните на морето—като биосреда и източник“, „Айнщайн и световните тайни“, „Поезията на Николай Лилиев“. Вярно е, че той говореше като наизуст, с лирични отклонения и импровизации, вдъхновено и артистично, контактно с публиката и с някаква напевна унесеност, отклоняваше се от катедрата, за да сгъсти хипнотично с думи и жест една истина или да рецитира някой френски поетичен откъс, например за морето от Емил Верхарен, първо на френски, после в превод:
Море! Море!
То е блянът и тръпката,
които оживяват челото ми,
Гордост, която опиянява главата ми!
Струва ми се обаче, че Златаров винаги имаше някакъв текст пред себе си. Той притежаваше феноменална памет, може би вече бе усвоил сказките си наизуст, но от наблюдения и опит зная, че без ръководен или схематичен текст изобщо не излиза словесно организирано майсторство. Ще изненадам може би с някои лични наблюдения — особено за курса по натур-философия. Той го държеше в голямата аудитория на ул. „Дунав“ пред всички специалности и външни слушатели. Нямаше празно място, където да се седне или да се стои прав. Аз, като привилегирован, понякога сядах вляво от него, зад катедрата, на една малка стълбичка. И тогава ми направи поразяващо впечатление подготвената режисура на неговите беседи, написани върху големи синкави листа. Текстовете бяха нашарени отгоре с цветни моливи с динамични линии, чупки, стрелки за „кресчендо и декресчендо“, за повишение и каденци на интонацията и ораторския патос. Тогава разбрах, че и ораторското изкуство иска своята похватна обработка, не само с вродения дар и с „Демостеновото камъче“. И накрая — вярно е, че той никога не „четеше“ текста, а като опитен диригент само поглеждаше партитурата и твореше свободно върху нея. Случи се, че още на първия ден на курса по химия през 1925 г. в лабораторията до кабинета му се самоотрови един хубав, меланхоличен и странен младеж. Пред смутената аудитория Златаров вместо встъпителни думи не импровизира, а прочете едно бързо написано слово за самоубийството, осъждайки го изобщо като неизвинимо посегателство срещу най-висшето благо и дълг — човешкия живот — и специално говори за неоправданото лично и социално отчаяние у младежта.
Общо може да се каже, че у нас действително не е имало по-сладкодумен и обаятелен лектор и сказчик от Асен Златаров. Не беше толкова важен и най-главен „механизмът“ на ораторската му реч. Най-много ме удивляваха не само енциклопедичните му знания и интелигентността му, колкото оня нравствен поток и хуманистични позиции, които той без всякаква скучна поучителност вземаше спонтанно във всички случаи и области на гражданско възпитание на младежта, студентите, обществото — за величието на човека, за живота като най-висша стойност, за издигането и усъвършенствуването на човека, за справедлив обществен строй, за всеобщото добруване, за свобода и демокрация, за труда, за моралните закони, за културата на отношенията, за нравствен и обществен подвиг, за реагиране срещу тъмните обществени сили, против насилието и войната, за дисциплината, за красотата, за истинските духовни радости, за измамните блаженства (алкохола и опиатите), за равноправието на жената. Във всички тези жизнени и човешки координати Асен Златаров умееше да говори с лекота и даже когато мислите му клоняха към „общия тон“, нещо им придаваше стойност на афоризми и откровения и в неговата реч, адресирана еднакво към интелигентния и обикновения слушател, всяка максима звучеше с философска, етична и поетична брилянтност.
Освен тези общи хуманистични проблеми като учен Асен Златаров изследваше конкретно физиологична и биохимична материя, целяща да внесе правилна система в „изкуството да се живее“ — специално за целия български народ. Той написа множество научни и популярни публикации, изнесе много сказки по тази материя. Златаров разви на широк фронт хуманистична насоченост на своите научни изследвания — в утилитарна, практична и полезна служба на народния живот. Това беше уникално за времето явление и поприще. Той се подготвя за него след специализацията си през 1909 г.в Мюнхен по химия на хранителните продукти. Оттам изнася лозунга на своята биохимична дейност: „Науката за храненето е основа на живота.“ Още в 1911 г. публикува статия „Храна и хранене“ (сп. „Съвременна хигиена“). В 1912 г. като доброволец в Балканската война става инспектор по хигиена на I и II армия. Въвежда у нас в научно обращение понятията биохимия и ензими-стимуланти на жизнените процеси. В 1916 и 1921 г. прави изследвания върху хранителните качества на българските сирена и кашкавал, с оглед на изнасянето им. В 1918 г. направи паметна пропаганда на соята (японски боб), която отекна в домашните и обществените кухни. С изследването см върху пълноценните хранителни качества на сланутъка (нахут, леблебия) обясни как пустинниците като св. Иван Рилски са могли да прекарват само с неговата консумация. В 1919 г. е един от създателите на фармацевтично дружество у нас, което подема производството на наши лекарствени средства. В 1921 г. публикува „Основи на науката за храненето“, В 1924 и 1932 г. сам и в сътрудничество прави изследвания върху храненето на българското население и открива непълноти и явления на глад в него. В 1928 г. издава книжката „Хормони и витамини“, в която говори за познатите осем витамина. В капиталния си труд „Броматология“ (Наука за храненето) прибавя и витамините В (1—6). Толкова е убеден в значението на науката за правилното хранене, че предлага да се въведе като учебен предмет в гимназиите. Освен това открива Реакция на Златаров за установяване на азотна киселина (нитрати) в питейната вода.
Пръв изследва ролята на органичните киселини (лимонова, оксалова) при храненето и в организма. Особено работи върху ензимохимията на тежките метали, специално за цинка и кадмия — във връзка с рака, — като открива, че цинкът спира растежа на раковите клетки. Извлича 12 багрилни вещества от инсулина в подстомашната жлеза. Особено място отделя на „гибелните блаженства“, най-вече на алкохолизма у нас. Всичко това го прави главен деятел по въпросите на националното хранене и здравеопазване. Такава жизнена насоченост имаше и в популярните му сказки върху „Проблема на щастието“, „Изкуството да се живее“, „Слънцето живот“, „Що е живот и защо е смъртта“, „Из тайните на морето“. Казваше ми писателят Николай Ношков, че някога в началото слушал от Златаров сказка „Грехът ви ще ви намери“, но такава не се появи вече в неговия репертоар.
Особено майсторски беше построена лекцията му за алкохолизма. Отначало разглежда „положителните“ моменти в приемането на алкохол. Най-общото положение е, че от дълбоки времена и повсеместно човечеството е употребявало алкохолно-ферментирали напитки, приготвяни по най-различни начини от органични материали. Второ положение е, че алкохолът в някои случаи проявява термично до стимулиращо въздействие — при премръзване, изтощение, понякога подпомага храносмилането, повишава решителността и настроението, създава погрешно вдъхновение на поетите и художниците. Срещу това обаче стоят отрицателните му въздействия: алкохолът не е биологично полезна храна, той не е градивно вещество и се изхвърля от организма. Следователно той може да е термогенен, но не е биотермогенен, не е конструктивно полезен за обмяната на веществата, която е основният механизъм на живота. От своя страна той силно намалява окислителната способност на кръвта, защото унищожава голям брой еритроцити (червени кръвни телца), преносители на кислорода. Навлизащ в клетките, алкохолът разтваря липоидите, фините маслени вещества в клетъчните обвивки, през които става полезната обмяна на веществата. Това разстройва обменните повърхнини на нервните клетки, нарушава редовните клетъчни функции и човек изпада в полусъзнание до безсъзнание, което понижава основното човешко качество — умствената дейност. Системната употреба на алкохол довежда до понижена работоспособност и дисциплина, до слабоумие, ненормалност, лудост, епилептичност, чернодробни и туберкулозни заболявания, язва, рак, инфаркт, обременена наследственост, израждане, спиране на способността за размножаване, ранна смърт.
Като общественик Асен Златаров беше на първо място във всички благородни и прогресивни инициативи. В 1907 г. от Женева се присъединява писмено към протеста срещу личния режим на княз Фердинанд. През 1915 г. приподписва писменото предупреждение на сто писатели, професори и общественици към цар Фердинанд за включването ни в Европейската война. Основател на Дома на изкуствата и печата, през 20-те години издава „Социализмът и проблемите на изкуството“ (1929). Особено интензивна е обществената му дейност през 30-те години. Произнася огнено слово против фашизма на юбилейното чествуване на Антон Страшимиров в Народния театър през 1931 г. През 1932 г. участвува в основаването на Съюз на приятелите на Съветския съюз, на Общоградския комитет за мир, в Съюза на трудово-борческите писатели, в задругата „Предел“, във въздържателното движение, в кооперативното движение, издава книга „Идеали на младото поколение“. В 1933 е в Комитета за борба с терора в Германия. Печата протестна статия „Искаме възмездие“ — против обвинителите на поета Н. В. Ракитин („Литературен глас“, 1934). В 1936 г. издава книгата „Диктатура или демокрация“; приподписва писмо на общественици до министъра на правосъдието за политическа амнистия; на смъртно легло оставя писмо-завет към младежта: любов към труда, любов към истината, любов към народа, обич към България.
Въпреки че имаше топли отношения към студентите, които напътствуваше бащински, на изпити проф. Златаров проявяваше строгост към незнанието, което приемаше като некоректност и обида към голямата му всеотдайност като преподавател. Помня, на един изпит в голямата Медицинска аудитория, при незадоволителните отговори на един студент, който имаше кураж да се яви почти неподготвен, професорът си отдръпна топлия тон и понеже от въздушното течение един прозорец се отвори и затвори шумно, каза: „Колега, какви са тези спиритически явления, те не предвещават нищо добро за вас.“ Той изпитваше и в кабинета си, за да предразположи студентите към по-интимна атмосфера. Акад. Кирил Братанов в спомен за него в сп. „Научен живот“, орган на Съюза на научните работници в България (1985, кн. 1), признава, че се явил на изпит-колоквиум неподготвен в материята за основните закони на химията. Професорът го смъмрил и без да му пише полагаемата се двойка, го върнал за повторен изпит след една седмица и отново го изпитал за тия закони, които той научил добре.
Не беше тайна, че Асен Златаров беше особен очаровател на жените, които поначало имат вкус към интелигентност и възвишеност. С Константин Гълъбов редактирахме големия сборник „В дар на Асен Златаров“ (1932), после научавам, че редактор бил и Атанас Илиев, но материалите минаваха първо през нас двамата.
Получи се едно сантиментално стихотворение от Димитрана Иванова от Бургас, председателка на Съюза на жените, с писмо-молба „да бъде поместено на предна самостоятелна страница, с винетки от синчец или маргаритки“. На това Гълъбов възкликна: „Как не, како Димитрано!“ и стихотворението май че отиде в коша.
Когато завърших университета, назначиха ме директор на малката Никополска гимназия. Среща ме Златаров и казва шеговито: „Е, хайде честито, господин директоре! Човек най-напред го правят директор, после ректор, но накрая не бива да забравя, че остава само Тор.“ (Добре, че не се качих на втората степен, за да избягна третата!). Срещаме се отново същата година и ме пита: „Как е?“ Отговарям, че всичко е добре, само дето намирам младежта много празна откъм интереси и идеали. Апострофира ме: „Е, Кръстев, не остарявай така бързо. Всяко поколение смята, че е било по-възвишено от предишното, без да вижда, че новото също има своите копнежи и може би високи идеали.“ Не знаех, че тъкмо тази година—1932 — е издал своята книга „Идеали на младото поколение“, която може да се нарече „Скрижали на младото поколение“, а две-три години преди това „Социализмът и проблемите на изкуството“.
Асен Златаров, сам син на възрожденски революционер, адвоката Христо Златаров, завършил в Италия — беше член от 1906 на лявото крило на Работническата социалдемократическа партия, както повечето тогавашни учители и адвокати. Веднъж ме заведе в техния клуб на бул. „Ал. Стамболийски“ на сказка на лидеря Янко Сакъзов — „Социализмът и съвременността". Беше след големите събития 1923—1925. Асен Златаров откри събранието с няколко ласкави думи за „нашия учител Янко Сакъзов“. Янко Сакъзов не беше кой да е — ех, малко ревизионист и опортюнист като всеки социалдемократ, — но на връщане аз, понеже смятах Асен Златаров за социалист от културния ранг на един Жан Жорес, Ромен Ролан, Анатол Франс, Анри Барбюс, не можах да се сдържа и казах: „Професор Златаров, извинете, но как можете вие, виден учен и идеал за прогресивната младеж и интелигенция, да казвате „нашия учител Янко Сакъзов?“ „Е, партийната дисциплина задължава“, отговори той и с това въпросът се изчерпа. Обяснявам си, че партийното членство като социалдемократ даваше по-голяма свобода на Асен Златаров като ярък обществен трибун, какъвто беше, отколкото официално преследвания комунизъм. И наистина, макар той да беше под наблюдение на полицията и секретните служби на буржоазната власт, голямата му обществена популярност и очарование не им позволяваха да посегнат на него. Чувах само някои буржоазни среди да казват: „Абе направете го министър на народното просвещение — да вземе сам да се компрометира и да му изчезне този ореол!“
Асен Златаров стана безспорен обществено-политически кумир след ходенето си в Съветския съюз през 1935 на Конгреса на биохимиците и собствено след искрената и честна книга „В страната на Съветите“, която издаде през следващата година. Тя стана настолно евангелие на прогресивните среди у нас поради искрената си възторжена информация и безусловната честност на информатора. Тя се търсеше и преписваше като Паисиевата „История славянобългарска“, идвали са да я вземат и от мен. Академик Ташо Ташев предава някъде, че по случай излизането на книгата др. Георги Димитров бил казал: „Това, което направи Асен Златаров с книгите и делото си, не можа да направи цялата наша партия.“ А известно е, че в резултат на това посещение левият социалдемократ Асен Златаров все по-ясно и дейно мина на ленински позиции. Още като се върна оттам, Асен Златаров влезе в сладкарница „Цар Освободител“ на нашата маса на есистите и пред стеклите се и от други маси дълго разказва въодушевено за новия съветски живот, за огромното строителство, стопански и научни инициативи и подем, за богатите перспективи на съветската страна. Когато късно си тръгнахме, съпроводих го, тъй като живеехме в една посока. Още под впечатление на разказа му запитах го с интимно любопитство: „Професор Златаров, разказахте ни смайващи неща. Кажете ми, как е реалният делничен живот вън от този темп на възход?“ „Вижте какво ми отговори, — всичко, което разказах, е вярно, страната преуспява и ще преуспее. Работи се с невиждана мащабност, темп и стил, които засега са чужди на нашия живот и на които трудно бихме могли да издържим. Тук например, когато не съм разположен, пиша нещо или имам емоционално настроение — без да питам някого, мога да лепна едно листче „Днес професорът няма да чете“ и, да речем, да шушна из гората. Там, братче, има неумолим наряд, иска се отчетна работа, за да получиш трудовото си възнаграждение. Няма го нашето „долче фар ниенте“, сладкото безделие и мързел. Всичко е шибнато в работа и отговорност.“ (Какво ли би казал в днешното полуработно време, споделяно с решаване на кръстословици, телефонни разговори, пиене на кафе, прескачане до пазара и надомна работа в научните и други институти?)
Докладът по биохимия „Кадмий и окислителните ензими“, свързан с неговите изследвания върху рака, който изнесъл на конгреса, се посрещнал с голям интерес и му поискали копие за отпечатване. Независимо от това Златаров бил гледан със симпатия не само защото говорел отлично руски, но и навън заявил: „Я ваш, марксист, левий.“ Един английски делегат, като чул, се присъединил и казал: „Я тоже левий.“
Златаров предал още там копие от доклада. Тогава всичко се пишеше още на ръка, само Александър Балабанов имаше пишеща машина и на нея пишеше и краткословните си пощенски картички. „Аз, казва Асен Златаров, какъвто съм си работлив, седнах една вечер в хотела и преписах доклада.“ Той пишеше с хубаво закръглени, отделени букви, което според графологията е от белезите за гениалност. „Предадох го, учудиха се.“ След някой ден в хотелската му стая нахлула една едра пощаджийка. „Есть для вас приказ.“ „Какъв приказ?“, почти се обезпокоих. Приказът се оказал нареждане-запис за фантастичен тогава хонорар за доклада и преписа — мисля 70 000 стари рубли, които му били веднага броени. Трябвало обаче да ги „изяде“ там. „Нямаше какво особено да си купи освен прекрасни украси с аметисти и турмалини за жена си“, с каквито „самоцвети“ и злато са богати съветската земя и пазари.
Асен Златаров носеше една лека интелигентска меланхолия, като всяка богата и сложна личност, но знаеше да живее и да бъде светски човек, обичаше красивото. Без предразсъдъци, лекомислие и суета участвува в жури с художници и с Александър Балабанов през 1928 г. за избор на „Мис България“ в Градското казино, като се спряха на по-народния тип на врачанката Люба Йоцова и за подгласничка по-префинената софиянка Нора Трифонова.
Златаров знаеше да доставя изискана радост на гостите си. Нямаше нищо по-приятно от приемите в дома му за имен ден и за посрещане на Нова година. Бил кръстен Иван-Асен (имаше даже запазени визитни картички „Иван А. Златаров“), но задържал само Асен, защото го тълкуваше по етимологичните похвати на Раковски, че А—сен означавало „без сянка, чист, непорочен“. Не можа да се установи обаче как си бе взел многозначителния писателски псевдоним „Аура“ — сияние около човека, дали от съзнание за духовната см същина, или от окултния термин, или пък като латински превод на презимето му — Aurum— Злато, Златаров.
В приятния му дом на ул. „Чепино“ (днес „Проф. Асен Златаров“) приемният салон се ограждаше от дълга коридорна библиотека във форма на буква „Г“, натъпкана с ценни и редки издания от всички области на културата, на всички езици, с отделна по-ниска библиотечка за неговите публикации. На видно място в библиотеката се мъдреше четлива бележка „Книги не се заемат абсолютно никому“. Казваше; „Който иска да чете, е добре дошъл, ще то храня и поя, но книга оттук не се изнася.“ Toвa трябва да е по-късен режим за библиотеката му, абсолютно необходим и оправдан поради обичайното приятелско невръщане на книги, защото Константин Гълъбов в спомените си (1959) пише: „Асен Златаров имаше пари и купуваше много книги, които не криеше от приятелите си, както правят други, ами ги раздаваше за прочит. От него вземаше често книги и Димчо Дебелянов, та го сварях понякога у дома му.“ Златаров притежаваше и някои ценни картини от ранното творчество на художника и критик Сирак Скитник: „Бяла нощ в Петроград“, „Църковен двор“, „Градски ъгъл“, „Зимен пейзаж от Градската градина в София“.
Между забавленията у него беше разглеждането на скъпи илюстровани списания, които донасяше от Париж и другаде. Помня, че с особено чувство разгърна албум с цветни фотоснимки на прочутата негърска певица Жозефина Бекер, облечена само с минижуп от банани, как играе степ върху голямо кръгло и дебело огледало, и изказа възхищение от нея. Тогава даже скромният Георги Томалевски, есеист, си затананика нейната песничка (тя идва в България); J‘ai deux amours —mon pays et Paris“ (Имам две любови — моята страна и Париж).
Асен Златаров беше се сдружил много с. архитекта, машинен инженер и писател Чавдар Мутафов, с когото си бяха изработили от подръчни материали радиоапарати. Златаров имаше и кинопрожекционен апарат. Той постави и началото на „Родно радио“ в едно помещение на ул. „Бенковска“ до „Московска“. Домашната му кухня беше изрядна, поддържана от съпругата му Дуня — Евдокия Николова Атанасова. Голяма част от сервираните закуски бяха от хубави консерви. Сам Златаров каза веднъж, като че се извиняваше: „При моите изследвания върху витамините направих конкретно изследване на консервите, произвеждани у нас, и в статия по този въпрос споменах, че при продукцията на известната тогава фирма „Тевекилиев“ най-вече са запазени витамините. Оттогава не мога да се отърва, всяка година ми изпраща един сандък разнообразни консерви от плодове и зеленчуци. Направих му бележка, но той продължава.“ Златаров сам си беше изготвил цилиндричен съд за сладолед, който зиме и лете поднасяше на гостите.
На новогодишните вечери като председател на Дома на изкуствата и печата на ул. „Раковски“ — „Граф. Игнатов“ отиваше с файтон да прочете приветствието слово и се връщаше да го повтори пред домашните си гости. Пианистът Димитър Ненов изнасяше тържествен концерт, танцуваше се, пиеше се шампанско. Ако някой филистерски го попиташе: „Чакай бе, Асене, ти нали проповядваш против алкохола, а се чукаш със звънливите чаши?“, имаше готов отговор: „Аз всякога и сега казвам, че алкохолът не е храна — полезно усвояваща се храна, — но никога не съм казвал, че не е. питие!
Останалото за Асен Златаров се знае. Намирам, че най-хубавите и интересни спомени за него са от проф. Константин Гълъбов („Спомени, весели и невесели, за българските писатели“, 1981) и на Петър Горянски в „Дни без залези“ (1981). Всички малко забравяме, че Асен Златаров беше преди всичко и писател. Той прояви и завидни литературнокритични качества в многобройни отзиви в тази област. Между тях се открояват цикълът му очерци „Героите (великите хора) на живота“, в която поредица включва: Достоевски, Толстой, Юго, Зола, Жан Жорес, Паскал, Гьоте, Хайне, Дарвин, Карл Маркс, Жан-Жак Русо, Ернст Хекел, Мечников, Кюри, Анри Барбюс, Тагор, Ромен Ролан, Максим Горки, Анатол Франс, Алберт Айнщайн, Васил Левски, Христо Ботев. Високи чувства изпитваше и към Пейо Яворов и Николай Лилиев, за които изнасяше сказки. Към тези „герои на живота“ без съмнение принадлежи и той. В юбилейния му сборник „В дар на Асен Златаров“ (1932) аз го бях обявил за една от първите „лястовици на българското следвоенно духовно и културно възраждане и европеизиране“ — за което той допринесе много. Обаче напредващите политически събития, неговото собствено израстване и принос след контакта му с великия Съветски съюз, ранната му парадоксална смърт на 22 декември 1936 г. от коварната болест на века — рака, — срещу която той се бореше научно и която бе поразила особено златните му гласни струни, небивалото му стихийно народно погребение на 26 декември 1936, клетвената песен от хиляди гърла на гроба му „Жив е той, жив е!“ показаха, че Асен Златаров бе станал едно сияйно ботевско име и знаме на нашата младеж и на българския народ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар