ВИСОКОСНИЯТ ДЕН НА ГАБРИЕЛА ЦАНЕВА
НИКОЛА БЕНИН
Ще започна с това, че книгата заслужава да бъде
прочетена и да бъде представяна многократно. Аз избягвам силните думи, но стихосбирката
„Високосният ден” е явление в настоящата 2018 г. "Високосният ден" на
Габриела Цанева - това е стихията на разкъсването на безплодния ден, на
безплодното битие, на безплодното време. През цялата история на литературата,
поети и белетристи, постоянно изграждат образа на времето и философстват,
прекланят се, възхищават се, формират представи за вечност. Времето е битийна
категория, чрез която се мисли преходното и непреходното. Времето в
стихосбирката е изведено извън опозицията крайност - безкрайност и е обвързано
с еженевния живот, но остава извън ежедневието. Лирическият аз е потопен в
застоялото време, живее в тоталното безвремие и същевременно страстно желае да
се откъсне от него. Подредбата на стихотворенията във „Високосният ден”
изграждат три смислови полета, които можем да назовем „Тяло и свят”, „Дни на
седмицата” и „Отсъствието във вълшебната любов”. Поетическата книга на Габриела
Цанева е мното добре проблемноестетически организирана, за което явно,
заслугата има и редакторката на книгата Надежда Александрова. В този аспект,
първото, програмно стихотворение „Високосният ден”, което дава и името на
стихосбирката, сполучливо открива лирическите хоризонти и задава диалогичните
посоки за възприемане на художествения свят на поетесата. Тихо изтича
високосният ден – подаръкът на календара, откраднат от природата.
Тиха тъга преде примки по бузите – миглите.
Нощта е вън, зад завесите – обляна от бялата луна.
Сгушила е в
шепи цялата земя.
Мракът бавно
изтънява, като скъсан плащ,
като мираж, като черен сняг, като бряг, залепнал на
клепача.
Чакам утрото – не е кълвача, капе тишина.
Габриела Цанева върви по дирите на живота, или
бленува за неизживян, несбъднат живот, който не е нашият, но използва
поетически образи, за да ни каже, че може и иначе да се живее. В стихосбирката
„Високосният ден” са опоетизирани с елегантността на постигнатото поетическо
майсторство множество мотиви. Мога да кажа, че има много нива на четене, през
които може да бъде разбрана и съпреживяна тази стихосбирка и всяко от тях
открива различни страни на богатия поетически свят на Габриела Цанева. Тя ни
отвежда както в днешния свят, така и в света извън нашето битие. Тя говори за
цикличността на времето и същевременно, както всяка поетеса, не може да отмине
темата за любовта, която е основна тема в поезията. Няма да се спирам на тези
три смислови цикъла, които се открояват в стихосбирката, а само на онзи,
първият, който дълбоко ме разтърси, преди всичко с необичайния подход на
поетесата към описанието на отношението личнот-живот. В цикъла, който нарехок
„Тяло и свят”, поетесата разкрива живота чрез тялото. Но това не е тялото, за
което говори Михаил Бахтин, това не е и еротичното тяло. Това е измъчващото се
тяло, затвореното тяло, тялото в един свят, без святост, където думите са
събитията, които не можем да достигнем. Човекът е показан чрез тялото без думи.
Тук виждаме човека без думи, или затварянето в тялото, чрез отнетите думи...
липсата, изграждаща стени... и азът, който без думи ги преодолява, за да се
осъществи. Всеки един читател може асоциативно да си представи в какъв свят
живее лиричестият аз. От друга страна, въпреки пласта на тъга, който е нормален
за един свят, в който думите глъхнат, читателят е завладян от енергията, която
се нагнетява от противопоставянето на лирическия Аз и света, като ежедневие и
като пространство-времето на битето, в което съществуваме в противоборство.
Текстът е прочетен на 11.12.2018 г. при
представянето на „Високосният ден” в РБ „Любен Каравелов”, Списание „Картини с
думи и багри”, брой 1/2019
Няма коментари:
Публикуване на коментар