Никола Бенин
С
повестта „Гераците” Ел. Пелин продължава традицията в този жанр (преди
него – Л. Каравелов и Ив. Вазов). Други повести на Ел. Пелин: „Земя”, ”Нечиста
сила”.
Замисъл: Повестта
възниква при една нощна среща на Ел. Пелин (на път от Байлово) със селянин, който
водел малко дете – останало сираче, да му търси „някоя работа в София”. Именно
тази „преживяна” случка влиза като финал в повестта „Гераците”. От замисъла
(1903г.) до окончателното публикуване на повестта през 1911 г. минават цели
7 години, но това е най-леко и вдъхновено работената творба на Ел. Пелин, за която
той споделя, че е „един творчески момент – истински” в неговия живот.
Сюжет: Повестта
отразява навлизането на новите социални отношения в селото и закономерното
разпадане но патриархалната общност, което се приема трагически от човека – той
губи устоите си, изградени във вековния му опит и основаващи се на
патриархалното единство нa рода, на патриархалния морал. Светът се превръща в
„мъничка пустиня”, неразбирането на промените убива поривите и желанието у
човека. Разделя се пространството на дома, а пространството „отвъд” дома е чуждо
и неразбираемо – попаднали в него, селските синове не намират мястото си и
изпадат до социалното дъно нa обществото. Без опората в рода човекът не намира в
себе си достатъчно сили за отпор на събитията и те го
поглъщат, объркват, отчуждават все повече. Героите (Герака, Павел, Елка) са еднакво
безсилни да се впишат в промененото време, стават жертви на бързите процеси на
разпадане на родовото и отделянето на личността по неин собствен път. Елин Пелин
показва как процесите на социални изменения и трансформации рефлектират върху
човека, променят го и го погубват –довеждат го до етично израждане, до морално
деградиране и човешко обезличаване под въздействието на егоизма и
алчността, на скъперничеството и собственическите страсти.
Ел. Пелин повествува, като следва
хронологията на историческия процес и дава възможност да се проникне в
дълбочина в причинно-следствените връзки. Сюжетът е организиран композиционно
в 11 глави, които са несъразмерни. Художественото време се развива в три
основни момента: с неговата миналост, предисторията (1.-3. глава
–експозиция); неговата сегашност (най-голям обем от
текста), като завръщането на Павел(4. глава) е завръзка и
поставя началото на същинската история за семейната разруха, а
смъртта на баба Марга предпоставя края на патриархалната идилия; кулминационният момент е
открадването на парите (7. глава); развръзката проследява
постепенната разруха на патриархалния космос, а финалът на повестта – със
смъртта на Герака – бележи необратимостта на катастрофичните процеси; най-малко
място, в края на повестта, е отделено на бъдещността (неясна и
безперспективна) в образите на Захаринчо и Йовка.
Обширната експозиция (1. – 3. глава) натрупва времеви пластове от миналото, за да подготви за грозното и страшно събитие – открадването на парите, което в морален план е кражба на родовата чест и бележи естествената разруха на патриархалното единство. Началото на текста – предисторията на рода – въвежда читателя в един чуден свят на спокойствие, хармония и съвършенство – света на Гераците. Това е тяхното родово пространство и родово време – подредено, устойчиво, затворено в своята цикличност и сигурност. Човекът в този свят е цялостен и хармоничен. В семейството царят благополучие и добронамереност, то е уважавано от цялото село, сговор и мир витаят в големия дом и голямата къща, три поколения са живели, изпълнени с любов един към друг, с любов и благодарност към земята. Тогава всеки работен ден Йордан Герака е събуждал всички с обещание, че „пак ще се къпе в човешки пот майката земя”. Чрез глаголните форми в минало несвършено време се носи усещане за повторяемост, цикличност, вечност. Много лета със същите думи Герака е благославял земята и хората. Символи на патриархалното единство и хармония са: семейството и домът
къщата, дворът, борът, кръчмата, трудът, земята.
Името Герак(ястреб) е от
семантичния ред на волните, гордите царствени птици(орел, сокол, ястреб) – образ
от фолклорната традиция, който символизира сакралното родово
пространство. Царствената птица е част от мита за космическото дърво –
божествената соларна птица е свила гнездо в клоните на световното дърво и
олицетворява силите на доброто и хармонията. Името „Йордан” („спуска
се, тече”) се свързва с божествената чистота(свещените води на река Йордан). Птичото
име е родов герб – символ на подредения и хармоничен семеен космос,
осветен от Бога. Съдбата на рода на Герака е видяна като съдба на птичия
род (тъждествен на митологичния божествен свят).
Герака е представен и със социалната си дейност, и с духовността
си. Героят живее съобразно със законите на здравия смисъл на ежедневието и в
съгласие с нравствените норми на християнския морал. Той е “пъргав и
трудолюбив”, “надарен с ум практичен и с търговски способности”, “малко
скъперник”, “направил е пари и се е издигнал”, но поздравява “всички братски”,
обича да помага на хората, има “меко и добро сърце”, веселият му нрав се
съчетава с патриархална строгост.
Баба Марга е достойна спътница на достойния си мъж. Тя е „душата” на
къщата, олицетворява нейната хармония и чистота. Тя е пазителка на нейното огнище
и следи зорко за справедливостта, реда и сговора. Неслучайно е определена като
„добрия и строгия дух” на кръчмата(и на къщата).Притежава изключителна духовна
сила и защото има своята социална и нравствена опора у мъжа си. Авторитетът й е
безспорен – и в дома, и сред
съселяните. Отличава се с душевна младост и бодрост, с жизненост и
трудолюбие: ”запазена, здрава и пъргава”, ”със звънлив глас като мома”. Според
патриархалния модел е идеал за жена, за което говори и името и–Марга
от „маргарит”, ”перла”.
Между двамата съпрузи царят
обич, доверие, уважение, взаимопомощ. Герака се гордее с жена си. Като родители те
се грижат да оставят добро име и добро наследство на децата
си; домът им е гнездо на любов.
Челядта: Герака
има трима синове, ”народени един след друг” – в унисон с хармоничния и
безпроблемен свят на Гераците. Родът не само е продължен, но е продължен с трима
синове, народени бързо и леко един след друг – в духа на фолклорната
традиция. Изпълнена е основната родова ценност – продължаването
на рода, както и другите родови ценности – имуществото(наследството) е съхранено
и умножено, опазено е доброто и почтено име на рода, то е славата на
патриархалния род. Смъртта на старците и раждането на децата затварят жизнения
цикъл на рода и осъществяват неговата вечност.
Къщата е
„голяма, бяла”, оградена „като кале с бели зидове”, „всред широк двор”, „на
лично място сред селото”, вижда се „отдалеч”. Чрез символиката на бялото и
на пространствения център, в който е ситуиран, домът на Герака
е сакрализиран – откроен е неговият престиж, високата му чест сред
селото. Зидовете са защита и сигурност на единния родов свят.
Общата
софра и огнището също са маркери на божественост, на святост и хармоничност, на
свързаност със слънцето и с добрия дух, живеещ под огнището.
Кичестият
бор с птичките, които се боричкат и вият гнезда в клоните му, като огласят с
песните си дома но Гераците. Борът е „семейното знаме” на Гераците. Той е
изключителен, свързан е с тайнството на светостта по две причини: донесен е от
„светите рилски гори” и е посаден „в незапомнени времена от прадедите на
Гераците”. Особена сакрална сила носи дървото и със своето
пространствено положение – ситуирано в сакралния център: „всред
широкия двор”, който пък е „сред селото”; но борът е и „самотен….единствен бор в
цялата околия”. Тази изключителност придава особено символно значение но
родовото дърво в рода на Гераците. Под неговата „света сянка” не само умират
старците от рода, но се и раждат неговите синове. Родовото дърво е вариантна
митологемата за световното дърво и се явява символ на патриархалното
единство, сила, хармония, на вечния живот в родовия космос, на светостта му (издига
се „високо” и „право като стрела”).
Хармонията на описаното битие е
и хармония на
труда, на любовта към земята (която е дом и благославяща
майка), хармония в
семейството.
Последният щрих от този
хармоничен свят е описанието на смъртта
на баба Марга – „ненадейна” смърт, бърза и лека – в
съгласие с митологичния тип съзнание за естественото сближаване на рождеството
и смъртта. В този смисъл се разчита и съполагането на смъртта с моминския глас
на баба Марга, който остава като символ на зачеване в смъртта, на постоянния
жизнен кръговрат между живота и смъртта. Животът е минал бързо и леко, неговото
напускане не е трагедия, а отстъпва място на нов живот. Смъртта на баба Марга
отбелязва обаче края на митологичното време на рода на Гераците, края на доброто
в този род (баба Марга като жена е духовен стълб на патриархалното
семейство, пазител на семейния уют – неслучайно именно тя поддържа огъня в
огнището).Смъртта на баба Марга „ражда” не плодове на любовта, а на завистта
и разединението на рода, на неговата разруха. В патриархалното битие се
втурва гибелната стихия на промените, на злото, олицетворено в образа назмията (нейниятмитологичен
смисъл – пазител на семейното огнище, се измества от християнския и смисъл:
прокълната от Бога твар, образ на изкушението и злото). Образите на доброто се заместват
от образите на злото и хаоса: птиците, птичето – от
змията, змийското, зверското (лисица,вълчица, кучета); бялото и чистото – от
мръсотията, мухите, калта и локвите,„свинското”; селото – от града; кръчмата – от
бакалницата; щедростта – от алчността и скъперничеството („зинал като ламя”);
„златният дух”на баба Марга – от „златния дявол”(парите в досега си до Божан);
радостта и веселието – от пиянско падение; любовта и хармонията – от злобата,
крамолите, клетвите; животът в единение в общия дом – от отчуждението,
разделението, глухотата, пустотата, паяжините, смъртта; щастливият дом – от дома
затвор.
Настоящето обосновава
нравствената трансформация на хората, деградацията на взаимната привързаност. В
новия свят вече няма място за хармонични хора. Той не търпи целостността и няма
усет за завършеност. Хармоничната човешка същност на главата народа – старият
Герак, като че ли се разпада на три части – тримата синове. Всеки един от тях
получава от бащата свето духовно наследство, но това наследство, както и
наследеният имот, са гибелни
в отделеността си от цялото. Човешките същества започват да
губят своята идентичност, усещането си за родова свързаност – те са
изхвърлени от митологичния родов космос, който дарява сигурност и топлина със
своята хармоничност, и са обречени да бъдат или палачи, или жертви, да се
отдадат на страстите и пороците си или да страдат смирено, мълчаливо, като се
уповават на вярата, надеждата и любовта.
Няма коментари:
Публикуване на коментар