Никола Бенин
ПОВОД ЗА ВЪЗНИКВАНЕ НА СТИХОТВОРЕНИЕТО
25 Март 1906 г.
Яворов среща Мина Тодорова
1906 г.
Стихотворението е публикувано в сп.“Мисъл“
1910 г.
Мина умира в Париж.
◦
Лирическо стихотворение (миниатюра), 1906 г.
◦
Заглавие:
метонимнo
назовава любимата, акцентирайки върху нейната душевност
◦
Композиция:
18 стиха, 2 композиционни части, огледален принцип
◦ Проблеми и конфликти: невъзможната любов, сблъсъкът между невинността и греха, между небесното, част от което е любимата, и земното, към което принадлежи лирическият аз
Композиционни особености
◦
Стихотворението
„Две хубави очи” е композирано по антитетичен принцип:
◦
Повторението
на централните стихове е тяхно отрицание.
◦
Стихотворението
има кръгова композиция.
◦
Изграждане
на любовната тема в изповеден екстаз.
◦
Молитвени
интонации, характерни за библейските текстове
Лирически говорител
Лирическият човек е представен пряко и непосредствено,
като душевно сроден с читателя. Той извървява път, през който преосмисля себе
си, като изменя собственото си отношение към абсолютното.
Лирическият изказ на чувствата се осъществява предимно
чрез молитвеното съзерцание и преклонение пред любимата заради нейното духовно
богатство.
Душата ми се моли,
дете,
душата ми се
моли!
В стихотворението главен е образът на жената, на любимата. Този образ е изразител и стимулатор на това извечно човешко чувство - любовта, носител е на поетичните надежди и видения, които донасят в жестокия свят на делника небесната красота и етичната чистота.
Проблеми и идеи на стихотворението
Става дума за образа
на човека, съсредоточен типично лирически в една точка - очите. Лирическият
човек е представен пряко и непосредствено, като душевно сроден с читателя.
„Две хубави очи”
става символ на женското начало, на споделената самота - „музика”, „лъчи”. В
образа на любимата най-отчетливо са детайлизирани „очите”, синонимизирани с
„лъчи”, „душа”, „музика”.
Изразни средства
✣
Повторения - пораждат мелодиката на стиха.
✣
Метонимия - още в заглавието (очите като
елемент от човешкото тяло). Знак за духовност, непорочност, невинност.
✣
Антиномии – неразрешими противоречия, единствено
за противоположностите.
✣
Апосиопеза
(замълчаване в края) - характерно за символистичната поезия-предчувствие за
нещо предстоящо, може би неизбежно, загадъчно. "Душата ми се
моли....." - усещане за нестихваща вътрешна борба между вярата и
съмнението.
✣ Анджамбман - пренасяне на фраза от един стих в следващия. Изразява драматизма в изживяванията на лир. говорител.
✣
Ангелизация - естетизираният, серафичен
(ангелски) образ се извисява над всичко тленно. Икона, прекрасно видение.
Внушения за храм, божествено…
АНАЛИЗ
1-ва строфа
Чистотата и красотата на любимата се подчертават чрез двете
смислообразуващи метафори - „музика”, „лъчи”. Музиката е изразител на етичната
и моралната същност, лъчите - на красивото на неземното, според вижданията на
кръга „Мисъл”. След тревожната мисъл “Не искат и не обещават те!”,поетът
изведнъж осъзнава колко прелестно е детското незнание на любимата. Тя, за
разлика от него, не познава огорченията на живота. Непокварена, душата й е
изпълнена с красота и надежди. В очите й той намира своето щастие и повтаря
унесено:
2-ра строфа
Стремежът към любимата е белязан естетически от романтичния порив към
хармония между красивото и прекрасното. Може би заради това са използвани
твърде много синоними за назоваването, Яворов използва във всяка творба
различен епитет или оригинално сравнение за любимата.
3-та строфа
Любовта в поезията на Яворов не може да се приеме само като част от неговия
собствен свят. В много голяма степен чрез нея се размиват границите между
индивида и света. Комуникативността на чувствата се осъществява в сферата на
желаното пътуване към чистота и истина.
4-та строфа
Любовта като конфликт се пренася от сблъсъка между вътрешния свят на човека
и външния свят на обществото към синтеза между идеалното и реалното в
личността. Женските образи са изразители и стимулатори на това извечно човешко
чувство, носители са на поетичните надежди и видения, донасят в жестокия свят
на делника небесната красота и етичната чистота.
Няма коментари:
Публикуване на коментар