Никола Бенин
Средновековието се дели условно на три основни периода
•
Ранно Средновековие (края на V — средата на XI век).
•
Развито Средновековие (средата на XI — края на XV век).
•
Късно Средновековие или ранно Ново време (XVI—XVII век).
Ранното
Средновековие е условен период от европейската история, започващ с разпадането
на Римската империя. То продължава около 5 века, приблизително от 500 до 1000
година. Основните събития и процеси, характерни за него са Великото преселение
на народите, походите на викингите, възникването на кралствата на остготите в
Италия и вестготите в Аквитания и на Пиренейския полуостров и образуването на
държавата на франките, която в периода на своя разцвет заема голяма част от
Европа. Възниква Ислямът и започва да разширява влиянието си. Северна Африка и
Испания влизат в състава на арабския Халифат. На Британските острови
съществуват множество малки кралства на англите, саксите и келтите, появяват се
държави в Скандинавия, а също така в Централна и Източна Европа.
Развитото Средновековие е периодът от средновековната
епоха, който вероятно най-силно влияе върху формирането на представите на
съвременния човек за средните векове. Характеризира се с развитието на
феодализма до класическата му форма, възхода на рицарските идеали и рицарското
съсловие, Кръстоносните походи и появата на Инквизицията.
Периодът
продължава приблизително от 1000 до 1300 г. Основна тенденция през този период
е бързото увеличаване на числеността на населението на Европа, което довежда на
свой ред до резки изменения в социалната, политическата и други сфери.
През Развитото
Средновековие Европа започва значително да се развива. Скандинавия приема
християнството. Каролингската империя се разпада на два отделни държави, на чиито
територии по-късно се сформират съвременните Германия и Франция. Организират се
християнските кръстоносни походи с цел отвоюване на Палестина от селджуките.
Развиват се и забогатяват градовете, активно се развива културата. Появяват се
нови стилове и направления в архитектурата и музиката.
В Източна Европа епохата е свързана с разцвета на Киевска Рус и появата на историческата сцена на Полша и Великото литовско княжество. Нашествието на монголите през 13 век нанася непоправим ущърб на развитието на Източна Европа. Много държави в този регион са разграбени и опустошени.
Има
спорове сред историците до кога точно продължава Късното Средновековие.
Повечето определят продължителността му в периода XIV – XV век. В
западноевропейската наука краят на Средновековието обичайно се свързва с
началото на църковната реформация или епохата на Великите географски открития.
Късното Средновековие е наричано още и епохата на Възраждане.
През този период се наблюдават: въздигането на Русия и справянето ѝ с татарската заплаха от изток, турското нападение в Югоизточна Европа, изгонването на арабите от Испания, протичането на Стогодишната война, Великите географски открития.
Около 1300 г., периодът на развитие и разцвет на Европа завършва с цяла серия бедствия, като Големият глад от 1315—1317 г., който настава поради необикновено студените и дъждовни лета, погубили реколтите. След глада и болестите започва Черната смърт, епидемия от чума, която унищожава повече от половината европейско население. Разрушаването на социалния строй довежда до масови вълнения — именно през този период избухват известните селски войни в Англия и Франция, като Жакерията. Депопулацията на европейското население е довършена от опустошенията, настъпили с монголо-татарските нашествия и Стогодишната война.
Език на Средновековната литература
Средновековната култура възниква въз основата на латинския език, втория древен език на европейската култура и основен език на западната християнска църква – Римокатолическата. След краха на Западната римска империя, която използвала латинския в бита и старогръцкия в културата, латинския постепенно се налага като главен в църквата на Запад, докато старогръцкия се запазва в източната половина на империята – Византия. Водещите западни богослови от Ранното и Средното средновековие пишат изключително на латински, който се различава от този в античността. На изток в Източната православна църква главни писмени езици са църковно-славянския и гръцки език.
Църковно-християнска
литература
В Западна и Централна Европа доминантна роля заема
Римокатолическата църква, която е основен източник на образование. Още в Късната
античност и Ранното средновековие църковната литература се създава от ограничен
брой образовани духовни лица. Те творят в манастирите или са привлечени като
летописци от образовани владетели. Водещите богослови оттогава са: Аврелий
Август (св. Августин Блажени), Боеций, Псевдо-Дионисий Ареопагит и др. От
епохата на Зрялото средновековие влиятелни църковни писатели са: Ериугена, Пиер
Абелар, Бонавентура, Роджър Бейкън, Тома от Акуино (св. Тома Аквински), Сигер
от Брабант, Майстер Екхарт и др. Всички те са и блестящи философи, които имат
значителен принос в развитието на европейската философия.
Връзка с античната култура и литература
Епосът в
античността е еднообразен, като задължителна форма е хекзаметър, докато в
Средновековието преобладават изключително разнообразие от форми и модели. Средновековния
дофеодален епос има отделни разновидности: келтския епос, който е предимно
прозаична; англосаксонския и скандинавския епос, чиито основен елемент е
строфата с различен брой стихове. Феодалния героически епос притежава не
по-малко разнообразност: в романския (френски, испански) епос основен елемент
на формата е т. нар. леса; немския епос „Песен за Нибелунгите" е написана
във формата „кюренбергова строфа“.
Епосът в
античността е еднообразен, като задължителна форма е хекзаметър, докато в
Средновековието преобладават изключително разнообразие от форми и модели. Средновековния
дофеодален епос има отделни разновидности: келтския епос, който е предимно
прозаична; англосаксонския и скандинавския епос, чиито основен елемент е
строфата с различен брой стихове. Феодалния героически епос притежава не
по-малко разнообразност: в романския (френски, испански) епос основен елемент
на формата е т. нар. леса; немския епос „Песен за Нибелунгите" е написана
във формата „кюренбергова строфа“.
Друга съществена разлика между двата епоса е разбира се
влиянието, което оказва преобладаващата за времето си религия върху тях. В
античния епос съществуват два паралелни свят – на божественото и човешкото,
които взаимодействат помежду си, докато в Средновековието божественото е повече
мирогледно, отколкото акционно. В малка или голяма степен на християнизация са
подложени езическите сказания. Най-слабо християнизиран е скандинавския
дофеодален епос, поради отдалечеността на Сканданавието от центъра на Християнството
– Рим. Различен е и субстратът, върху който изникват античният и
средновековният епос.
•
Няма коментари:
Публикуване на коментар