четвъртък, 7 юни 2018 г.

Никола дьо МАЛБРАНШ (Nicolas Malebranche). "Диалогът за метафизиката", 'Dialogues on Metaphysics', 1688

Никола Бенин

Никола дьо МАЛБРАНШ е френски философ, представител на оказионализма, член на Френската академия (1699). Поддържа тезата, че между душата и тялото не съществува естествена причинна връзка и приема Бог за единствена субстанция и действаща причина.



[Salvador Dali, 'Adolescence', 1941]

'I am unable, when I turn to myself, to recognize any of my faculties or my capacities. The inner sensation which I have of myself informs me that I am, that I think, that I will, that I have sensory awareness, that I suffer, and so on; but it provides me with no knowledge whatever of what I am - of the nature of my thought, my sensations, my passions, or my pain - or the mutual relations that obtain between all these things … I have no idea whatever of my soul'. Nicolas Malebranche, 'Dialogues on Metaphysics', 1688.

"Не мога, когато се обърна към себе си, да призная някой от моите способности или капацитети. Вътрешното усещане, което имам от себе си, ме информира, че съм, мисля, че ще имам, че имам сетивно съзнание, че страдам и т.н. но не ми дава никакво познание за това, което съм - за същността на моята мисъл, усещанията, моите страсти или моята болка - или взаимните отношения, които се получават между всички тези неща ... Нямам никаква представа каквато и да е душата ми " , - Никола Малебранче, "Диалогът за метафизиката", 1688 г.


Няма коментари:

Публикуване на коментар