Никола Бенин, Илияна Бенина
Мисленето
само за решения възпрепятства иновациите и създава слепи петна, оставяйки ви
уязвими.
Истинските
проблеми заслужават вниманието на лидера.
"Не ми
носете проблеми, носете ми решения."
Вероятно сте
били в края на тази линия в даден момент от кариерата си. Може би дори го
използвате с членовете на собствения си екип. Този подход „без глупости“ е
популярен, защото трябва да намали оплакванията и да даде възможност на
служителите. За съжаление, въпреки че може да доведе до по-малко хленчене, то
има и редица непредвидени отрицателни последици. И така, тази седмица моето
послание се фокусира върху това защо лидерите трябва да внимават да не
прекаляват с подхода „няма проблеми, само решения“. Вместо това, как можете да
помогнете на екипа си да повдига проблеми по по-продуктивен начин?
Грешките и
притесненията се прикриват, вместо да бъдат адресирани. Това ви оставя слепи за
потенциални недостатъци, които могат да настъпят и в крайна сметка да
кулминират в криза
Въпреки че
изискването от членовете на екипа да измислят решения, а не само да се
фокусират върху проблемите, налага по-силна ориентация към решаването на
проблеми, ние трябва да бъдем внимателни. Служителите спират да повдигат важни
проблеми, предпочитайки да съобщават само добри новини. Грешките и опасенията
се прикриват, вместо да бъдат адресирани.
Това ви оставя слепи за потенциални недостатъци, които могат да настъпят
и в крайна сметка да кулминират в криза – за която сте крайно неподготвени.
Работната култура, основана на страх и мълчание, също е лоша за морала. Тъй
като членовете на екипа смятат, че не се чувстват чути или подкрепени, собствеността
и ангажираността всъщност намаляват – точно обратното на планирания резултат.
В статията
на Harvard Business Review , The Problem with Saying “Don't Bring
Problems, Bring Me Solutions” , Sabina Nawaz обяснява как този лидерски подход
също така ограничава обхвата на потенциалните решения:
Според
професора от Уортън Адам Грант, мисленето само за решение създава „култура на
застъпничество вместо култура на запитване“, където всеки човек попада в
ситуацията, заключен в своя начин за решаване на проблема и лобира усилено за
това конкретно решение, вместо да обмисля множество перспективи.
Както
отбелязва Грант, „Повечето творчество, най-много иновации се случват, когато
някой посочи проблем, който все още не е решен.“ Така че, когато отказваме да изслушаме всякакви
проблеми, ние също затваряме вратата за нови идеи , които биха могли да ни помогнат да
постигнем нови висоти.
Важно е
лидерите да разберат, че съобщаването на законни въпроси е различно от
„хленченето“. Първият е от решаващо значение за дългосрочен успех. Не само
позволява проблемите да бъдат решени навреме, така че да могат да бъдат
избегнати пълни кризи, но също така насърчава култура на непрекъснато
подобрение. Проблемът с мисленето само за решения е, че основателните опасения
се игнорират заедно с несериозните оплаквания.
Както го казва Дейвид Дай в статията си
Една ужасна (но често срещана) практика на лидерство и какво да правим
вместо това :
Проблемът с
това да кажете на хората „Не ми създавайте проблем без решение“ е, че когато те
не знаят как да измислят решения, вие по същество току-що им казвате „Не ми
създавайте проблем“.
Дори ако
членовете на вашия екип дават всичко от себе си, те не могат да разрешат всяка
пречка сами. Това може да се дължи на
липса на информация, ресурси, критично мислене, обучение или опит. Освен това,
както отбелязва Наваз:
Не всеки
проблем има лесно решение. Справянето със сложността на най-важните бизнес
проблеми може да отнеме набор от талантливи хора с различни гледни точки.
Като лидери,
нашата работа е да си сътрудничим с нашите екипи, за да улесним намирането на
подходящи решения. В Business @ the
Speed of Thought Бил Гейтс пише, че една от най-важните му функции като
главен изпълнителен директор е да слуша лоши новини, за да може да действа
според тях. Ако не го направите, хората в крайна сметка ще спрат да ви носят
лоши новини – „началото на края“ по думите на Гейтс.
Няма коментари:
Публикуване на коментар