Никола Бенин
Масло върху дърво, 188 x 124 cm. Gemäldegalerie, Staatliche Museen, Berlin
Neptune и Amphitrite стоят на нисък цокъл, заобиколен от вода в куполна конструкция, поддържана от колони. На цокъла е поставен подпис на художника „IOANNES MALBODIVS PINGEBAT“, датиран от 1516 г. Горе вдясно е написано и името на покровителя Филип Бургундски (1464-1524). Тази голяма картина е част от пищна украса, която Филип е поръчал за замъка си. Художникът придружава своя покровител в Рим през 1508 г., където рисува древни сгради и скулптури за него. Това е едно от най -ранните италиански пътешествия, предприети от холандски художници, което ги накара да се обърнат към италианското изкуство. Тази впечатляваща композиция е вдъхновена от тези пътувания, а също и от идеи, получени от Албрехт Дюрер и Якопо де Барбари.
(Ян Госаерт) Jan Gossaert dit Mabuse. Между 1516 и 1524 г. отново работи за Филип Бургундски. Нептун и Амфитрита е единствената съществуваща част от програма от митологични картини, направени за замъка на Филип Суйтбург (Субург) близо до Мидълбург в Зеландия. Изборът на Нептун, бог на морето, и неговата съпруга, нереида или морска нимфа, беше подходящ за адмирала. Тези поразително големи голи фигури (първите голи в историята на фламандското изкуство) имат малко прецеденти в изкуството на Северен Ренесанс. Адам и Ева на Дюрер вдъхновяват позите, но не и изобилните им тела.
В чудесния том на „Мет“, „Човек, мит и чувствени удоволствия: Ренесансът на Ян Госаeрт“, Мериан Айнсуърт отбелязва, че творбата е проектирана да се гледа отдолу с очите на зрителя на нивото на коляното (оттук и големите долни крайници и по-малките глави). Тя също така представя друг модел, който Госаeрт използва: Марс и Венера на Якопо де 'Барбари (около 1509-16).
Няма коментари:
Публикуване на коментар