Никола Бенин
Тази бронзова статуя изобразява кралица Каромама I „божествен поклонница на Амон“, съпруга на Осоркон II от 22 -та египетска династия. Статуята е направена c. 850 г. пр. Н. Е. И е изработен от бронз, покрит със злато, сребро и електрум.
Част от скулптурата има красива женска конфигурация. Тя е с височина 59,5 см, ширина 35 см и диаметър 12,5 см. Тънките пропорции на фигурата олицетворяват очарователна женственост. Лицето обаче има тежък израз, с инкрустирани очи, орлов нос и малка, деликатно оформена уста. Каромама носи дълга плисирана рокля и къса перука в нубийски стил с уран на веждата. Доста голям лешояд, чиито разперени крила изглежда защитават коронована кобра. Висока корона, поставена някога в кръглата шапка е украсена с уран. Уран трябва да е украсил предната част на перуката, но е отчупен. Ръцете й е протегнати пред нея и изглежда сякаш щяха да схванат нещо.
Основното тяло на тази статуя е излято от бронз и впоследствие с тънка бронзова обвивка, която след това е изящно гравирана с шарки, инкрустирани със злато, сребро и електрум. Цветът й е червен, зелен, златен и черен. Това създава цветни ефекти, въпреки че някои вече липсват.
„Така отнасям в Лувъра най-прекрасния бронз, който някога е бил открит в Египет. Представлява малка статуетка с добре оформени нозе, изобразяваща жената на Такелот II — владетел от XXII-та династия. Това е истински шедьовър от гледна точка на изкуството и същинско чудо, що се отнася до изкусността на изпълнението“, пише Жан-Франсоа Шамполион през 1829 г., преди да се върне от Египет. Действително тази пластика на Каромама — божествената поклонница на Амон, е сред най-великолепните египетски скулптури от бронз, които светът познава. Изяществото на тялото, облечено в тясна плисирана рокля, украсена с пера, както и изтънчеността на лицето с кралската кобра на челото са израз на женствената грация в цялото й съвършенство. Статуетката е украсена с широка огърлица, завършваща на гърба с тежък противовес, инкрустиран с името „Каромама, любимката на Мут“. Несъмнено в ръцете си е държала систруми, полюшвайки ги в прослава на бога, а изгубената корона вероятно е била от пера.
Икономическите и политически сътресения през Третия преходен период в Египет водят до промяна в отношенията между боговете и хората. Наблюдава се раждането на жреческа каста, която се посвещава изключително на живота в храмовете. Божествената поклонница, отдала се на свещено безбрачие, обрича съществуването си на единствения бог Амон, но не се и отказва от земните блага и се възползва от привилегиите на властта. Специфичната роля на тази духовна владетелка определено е съществена.
Музей Лувър, Париж, Франция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар