събота, 1 юни 2019 г.

Свети Йоан Златоуст: Неделята на слепия

д-р Никола Бенин

кълбо, фрагмент de sarcofag, s 6, Франта, L'abbaye Saint-Victor инча
Исус и слепият, саркофаг от VI век, L'abbaye Saint-Victor, Франция
И когато Исус минаваше, видя човек, който беше сляп от раждането си. И учениците Му Го попитаха, казвайки: Учителю, кой съгреши, този човек или родителите му, че се роди сляп?
1. „И когато Исус минаваше, видя човек, който беше сляп от раждането“. Тъй като сме пълни с любов към нас и се грижим за нашето спасение и искаме да спрем устата на неблагодарните, Той не обръща нищо, което е Негово, за да направи, дори да няма никой, който да обърне внимание. Пророкът знаеше това, когато казваше: „да се оправдаеш с думите си и да надделееш, когато бъдеш съден”. Така че и тук, когато не приемат възвишеното значение на думите Му, но казват, че Той има дявол и се опитва да Го убие, Той напуска Храма и изцелява сляп човек, успокояващ гнева си от Неговото отсъствие, и Чрез чудото, омекотявайки тяхната твърдост и жестокост, превръщайки ги във вярващи в Неговите думи. И извърши знамение, което не беше случайно, но тогава се случи за пръв път: "Никога, откакто светът не е започнал, не се чува, че някой е отворил очите на човек, роден на сляпо". Някой може да е отворил очите на сляп човек, но не и на някой, който е сляп от раждането. И че Той напълно възнамерява да направи това, когато напусне Храма, е ясно от следното: Той видя слепия, а не слепия, който дойде при Него. И Той го погледна толкова остро, че учениците Му забелязаха. И дойдоха да Го разпитат, защото, като Го видяха за човека толкова усърдно, Го попитаха: Кой съгреши, този, или родителите му? Грешен въпрос. Как можеше да съгреши, преди да се роди? И защо, ако родителите му са съгрешили, щеше ли да бъде наказан? Защо тогава поставиха този въпрос? Преди, когато Той изцеляваше паралитика, Той каза: “Виж, ти си станал добре, не съгрешавай повече”. Сега те разбраха, че това е парализиран чрез грехове и каза: „Е, този човек беше парализиран заради греховете си; но какво ще кажете за това? Дали е съгрешил? Не можеш да кажеш това, тъй като е сляп от раждането си. Гряха ли родителите му? Не може да се каже и това, защото детето не страда от наказание за баща си. Точно както, когато видим едно дете, което е лошо третирано, можем да кажем: „Какво можете да кажете? Какво е направил детето? Това не е толкова въпрос като объркване. Същото се отнася и за учениците тук: те не искаха информация, а по-скоро бяха объркани. Какво тогава казва Христос? Гряха ли родителите му? Не може да се каже и това, защото детето не страда от наказание за баща си. Точно както, когато видим едно дете, което е лошо третирано, можем да кажем: „Какво можете да кажете? Какво е направил детето? Това не е толкова въпрос като объркване. Същото се отнася и за учениците тук: те не искаха информация, а по-скоро бяха объркани. Какво тогава казва Христос? Гряха ли родителите му? Не може да се каже и това, защото детето не страда от наказание за баща си. Точно както, когато видим едно дете, което е лошо третирано, можем да кажем: „Какво можете да кажете? Какво е направил детето? Това не е толкова въпрос като объркване. Същото се отнася и за учениците тук: те не искаха информация, а по-скоро бяха объркани. Какво тогава казва Христос?
Нито този човек е съгрешил, нито родителите му.
Той не казва така, сякаш ги освобождава от греховете (защото не казва просто: „Този ​​човек не е съгрешил, нито родителите му“, но добавя, „за да се роди сляп“), но „ за да се прослави в него Божият Син. И този човек и родителите му съгрешиха, но това не беше причината за неговата слепота. Сега той каза това не само за да покаже, че този човек не е такъв случай, нито че други са били слепи за такава причина (греховете на техните родители), но за да докаже, че не може да бъде така, че когато един човек греховете трябва да бъдат наказани. Ако допуснем това, трябва да признаем, че той е съгрешил преди да се роди. Така че, когато Той каза: "нито този човек е съгрешил", Той означава, че не е възможно да се греши от раждането и да бъде наказан за него; и когато каза: "нито родителите му", Той имаше предвид, че човек не може да бъде наказан заради родителите си. Той премахва всякакво подозрение за това чрез Езекиил: „Като живея“, казва Господ, тази поговорка няма да се използва, „Бащите са яли кисело грозде, а зъбите на децата са на ръба“. И Моисей казва: "Бащата няма да умре за детето". И за един цар Писанието казва, че поради тази причина той не е сторил това, но е спазил закона на Мойсей. Но ако някой каже: "Защо се казва, тогава" Кой посещава греховете на родителите на децата до третото и четвъртото поколение? "", Трябва да отговорим, че твърдението не е универсално, а че е било говорим за някои от тези, които излязоха от Египет. А това, което означава, е, че от ония, които излязоха от Египет, бяха дадени знамения и чудеса, всъщност са били по-лоши от предците си, които не са виждали нито едно от тези неща, те също ще страдат от това, което правят техните предци, защото се осмеляват да извършат същите престъпления. И ако обърнете внимание на този пасаж, ще видите, че със сигурност е писано за тези хора.
orb, lecționarul lui Лука Циприотул, 1594, Музей на изкуствата Уолтърс, Балтимор в
Защо тогава се роди сляп? За да се прояви Божията слава .
Тук имаме друга трудност: не беше ли възможно Божията слава да бъде показана, освен чрез наказанието на този човек? Разбира се, не се казва, че е невъзможно, защото би било, но „че може да се прояви в този човек”. Можеш да кажеш: „Така ли е пострадал за Божията слава? Какво не е наред, кажете ми? Ами ако Бог изобщо не го беше накарал да съществува? Но бих казал, че дори е получил полза от слепотата си, тъй като е видял с вътрешните си очи. Как юдеите извлечеха полза от очите си? Те носеха по-тежко наказание, тъй като бяха слепи, дори когато видяха. Как е страдал от слепотата си? Поради това той си възвърна зрението. Злите на сегашния живот не са злини (а и добрите не са добри); Само грехът е зло, но слепотата не е зло.
Но има хора, които казват, че тази фраза [ Божията слава трябва да се прояви] не е причинно-следствена, но изразява последствията от чудото; както когато казва: „Аз дойдох в този свят за съд, за да видят онези, които не виждат, и че онези, които виждат, могат да станат слепи”. Но не за това Той дойде, за да могат слепите да видят онези, които видяха. Отново Павел казва: „защото онова, което може да се познае от Бога, се проявява в тях, за да бъдат извинение. Но Той не им показа, за да ги лишат от извинение, но за да получат извинение. И отново, на друго място, той казва: „Законът е влязъл, за да се умножи престъплението“; но не за това влезе, но този грях може да бъде проверен. Виждате ли, че във всички тези случаи предложението определя резултата? Както отличен строител би могъл да построи част от къща, и оставете останалите незавършени, за да може да докаже на съмнителите, че той наистина е създател на цялото, така че Бог също се обединява и допълва тялото ни, сякаш е разрушена къща: изцеление на изсъхналата ръка, укрепване на парализирани крайници, изправяне на куци, чисти прокажени, повдигайки болните, правят сакаки добре, припомнят мъртвите от смъртта, отварят очите, които са затворени, или ги добавят за онези, които нямат. Като поправя всички тези неща, които са дефекти, породени от немощта на нашата природа, Той показа Своята сила. отваряне на очите, които са били затворени, или добавянето им за тези, които не са имали. Като поправя всички тези неща, които са дефекти, породени от немощта на нашата природа, Той показа Своята сила. отваряне на очите, които са били затворени, или добавянето им за тези, които не са имали. Като поправя всички тези неща, които са дефекти, породени от немощта на нашата природа, Той показа Своята сила.

Няма коментари:

Публикуване на коментар