петък, 10 април 2020 г.

Грешно ли е името на Партенона на атинския акропол

Никола Бенин

Копае Гърция Партенон

Партенонът на атинския акропол е една от най-известните сгради на древния свят. И все пак, въпреки известността си, се оказва, че повече от 2000 години може би наричахме храма с грешно име. "Знаех, че учените всъщност не разбират защо се нарича Партенон", казва археологът от Утрехтския университет Янрик ван Рукхуйзен, затова започнах да разглеждам гигантски пъзел от древни текстове, надписи и археологически останки." Неговата изненадваща, може би дори еретична, теория подсказва, че „Партенон“ може да не е бил първоначално споменат за структурата, която познаваме днес, която понякога се нарича Големият храм на Атина , но е част от съвсем различен храм на Акропола.
 За ван Рукхуйзен, основата на въпроса се състои в значението на гръцката дума parthenon - „стая за девици или нечестиви девици“. Първото използване на този термин по отношение на сграда на Акропола се появява в надписи, датирани от 434 г. пр. Хр., в съхранени ценни артефакти. Атинските служители направиха подробни годишни описи на тези съкровища, като отбелязаха къде точно се съхранява всяко. Те изброиха места, включително опистомодомите , „задната стая“, пронеосите , „предния веранда“, хекатомпедосите , „стаята с дължина 100 фута“ и партенона .
Въпреки че съвременните учени невинаги са се съгласявали за местоположението и идентифицирането на всяка от тези стаи, почти всички са приели, че „партенон“ трябва да се отнася до сградата, която днес познаваме като Партенон, асоциация, която ван Рукхуйзен смята за проблемна. Отдавна се предполага, че Големият храм на Атина е получил прякора си Партенон от огромния хризелефантин или статуя от злато и слонова кост на Атина Партенос или „Богородица Атина“, която някога е стояла в голямата източна вила на сградата. Но ван Рукхуйзен откри, че всъщност има много малко доказателства в подкрепа на това обяснение за името на структурата и че няма категорични признаци, че Големият храм на Атина често е бил окупиран или използван от девици, деви или жрици.

Копае Гърция Ерехтейон

Ерехтейон, Атина, Гърция
Според ван Рукхуйзен обаче има друга сграда на Акропола, недалеч от Големия храм на Атина, която по-добре отговаря на определението за партенон. Това е загадъчният сакрален комплекс, известен условно, вероятно погрешно като Ерехтейона. Тя включва шест скулптурирани женски фигури, наречени кариатиди, за които се смята, че представляват митологични девойки (партеной), които служат като колоните, поддържащи покрива на верандата. Археологическите данни показват, че Ерехтейонът също някога е бил украсен с множество резбовани женски фигури. В това свещено пространство младите девствени жрици извършвали религиозни обреди, а някои може би дори са живели там. „В истинския смисъл на думата тази част от сградата беше истински „партенон “, казва ван Рукхуйцен.


Инвентарите за съкровищата на Акропола от пети и четвърти век преди Христа документират специфични предмети, които се съхраняват в партенона, включително парчета мебели и броня, иззети от персите, след като са били победени в битката при Платея през 479 г. пр. Н. Е. Много стотици години по-късно писателят и пътешественик от втория век Паузаний посещава Атина и  е описал същите предмети, които преди векове са били описвани като „в Партенона“, а не в сградата, която днес наричаме Партенон, но в кариатидната сграда. „Малко вероятно е съкровищата да са били преместени от едно място на друго“, казва ван Рукхуйзен. "Следователно партенонът трябва да бъде известен като част от храма на кариатидите."

Ван Рукхуйзен разбира, че не всеки ще се съгласи с неговата хипотеза, но е доволен, че предизвика обновени дискусии за топографията на Атинския Акропол. „Партенонът означава толкова много за толкова хора, както в Гърция, така и в останалия свят“, казва той. „Не виждам как моето търсене да диктувам това, което другите трябва да вярват, а по-скоро да предлагам материал за съзерцание и дискусия и да каня другите да изследват корените на нашите знания за този сложен и завладяващ свят.

Няма коментари:

Публикуване на коментар