вторник, 14 април 2020 г.

Никола Бенин. РАЗКАЗЪТ „ДРУГОСЕЛЕЦ“ ОТ ЙОРДАН ЙОВКОВ И/ИЛИ ПРОЯВЛЕНИЕТО НА ДРУГОСТТА


РАЗКАЗЪТ „ДРУГОСЕЛЕЦ“ ОТ ЙОРДАН ЙОВКОВ
И/ИЛИ ПРОЯВЛЕНИЕТО НА ДРУГОСТТА

Никола Бенин



Изследванията върху богатото откъм нравствено-естетически
измерения творчество на Йордан Йовков и в миналото, и в по-
ново време митологизират Йовковия хуманизъм. Литературовед-
ският дискурс се обръща преди всичко към духовните реализации
на състрадателния човек, като улавя предимно етичната доми-
нанта в неговите разкази. Добрият, сърдечният и отзивчивият чо-
век е видян било то чрез из-ричането и в-ричането в „благород-
ната лъжа“ („По жицата“), било чрез носенето на радост на хо-
рата („Последна радост“, „Песента на колелетата“), било чрез ми-
лосърдната постъпка („Серафим“, „Другоселец“). Създава се
един модел за анализ, към който, особено в периода на класово-
партийния подход към литературата, се нагаждат отделните иде-
ологически тълкувания на текста. Съгласно идеята за насаждане
на колективистично мислене и съзнание Йовковите разкази се
интерпретират предимно откъм единението, сплотеността и дори
едномислието на хората, принудени да се борят с тежките, неху-
манни условия на обществената действителност. Намеренията на
автора, неговите „хоризонти“ (според постановките на Гадемер)
не се сливат с оценъчните хоризонти на литературната критика,
която умишлено и тенденциозно налага на читателя определена
рецептивна норма. „Литературната комуникация“ (Сапарев), ко-
ято се осъществява, е недиалогична и не-интерсубектна.
Ето защо четенето и декодирането на структурно-семантич-
ната конкретизация на Йовковия художествен свят, непрекъснато
провокиращ със своето проблемно-естетическо богатство, несъм-
нено трябва да се осъществява в един непрекъснат диалог на гра-
ницата на неговото звучащо и премълчавано слово и нашите
представи и истини за живота и действителността. Самият творец
казва, че „думата е страшно нещо”; следователно не трябва да из-
пускаме от полезрението си номинативния акт. Образно-емоцио-
налната авторска реч формира смислогенериращи центрове, ко-
ито обективират една конвенция, едно фокусиране на писателс-
кото присъствие и разбиране на човешката екзистенция за проя-
вяващите се тенденции в социалния живот на българина през 20-
те години.
Редица възлови конструкти в разказа „Другоселец“ привли-
чат вниманието ни, поставят читателското ни разбиране в диало-
гична ситуация по отношение на конвулсивното проникване на
27
алиенацията в душата и поведението на патриархалния човек по
онова време. Пред нас се открива трансформирането на съдружи-
ето и общностното битуване в разноречие, разделение и дори
противопоставеност.
Още самото заглавие предпоставя идването на чуждото,
рзличното във вековно установеното и устроено общежитие в се-
лото. В значението си на ключова дума в конструктивна позиция
тя не само маркира един от персонажите в образната система, но
и проблематизира другостта в претенциите на колектива за ця-
лостност и еднородство. Обикновено заглавието определя или
тематичните измерения, или идентифицира централния персонаж
в литературната творба. Обособеният извън текста социокулту-
рен индекс не потвърждава обаче в този разказ такова творческо
предвиждане и осмисляне на субекта. Другоселецът не е центра-
лен персонаж, той е поставен в белетристичния фокус във вто-
рата половина и преди всичко в поантата на Йовковото произве-
дение, за да подчертае и конституира самотата и безпомощността
на чуждия човек в чуждо село.






Целият текст е в книгата


Бенин, Н. Българска литература. Критически прочити. Т. II. Русе: Издателски център при Русенски университет „Ангел Кънчев”, 2015. ISBN 978-954-712-632-9.















От самото загла-
вие на разказа до неговия впечатляващ, покъртителен завършек
героят е чужд, несвой сред близки по съдба и начин на битуване
хора.
В границите на белетристичния текст ние сме свидетели на
аномалиите в нравствения индекс, на нарушаването на хармони-
ята между индивидите в традиционното общество, на скъсването
на изконните, стародавни връзки в патриархалната задруга. Така
че проявлението на другостта включва в себе си не само обичай-
ното социокултурно разграничаване на селяните от едно село със
селяните от друго село, но и вътрешното напрежение, несговор-
чивостта и разединението между самите съселяни.
Разколебаването на устойчивите нрави и реакции е ситуирано
в на пръв поглед затворено пространство и циклична повто-
ряемост на времето. Хронотопът като че ли е типичен за битието
на хората в патриархалната общност. Отличавайки обаче знаците
на действителността и моментите в протичането на времето, ще
забележим, че пространството се отваря и хронологичната повто-
ряемост се трансформира в безкрайна протяжност. Кръговото,
затвореното пространство, „цикличността“ на архетипа, отгова-
рящи на колективното мислене, чиито корени са в митологичното
съзнание, добиват нови, нетрадиционни измерения. Светът, под-
реден в съзнанието на патриархалния човек, се променя, изменя
се и окръжаващата го действителност и повторяемостта в темпо-
ралната система. Другостта трайно и повсеместно доминира в
семантичните ходове на текста.
Йордан Йовков майсторски и неповторимо изгражда компо-
зицията на разказа, като структурира конфигурация, адекватна на
разколебававането на устойчивите представи и настъпилото от-
чуждение в душите и поведението на хората. Денотатът в първо-
то изречение е кръчмата, а конотатът – празник. „Като на всеки
празник кръчмата се пълнеше с хора“. Нашите очаквания са за
всеобща веселба и разтушаващо пиршество, които обаче са раз-
венчани в хода на повествованието. Като център на селото кръч-
мата е средищен знаков определител, който съсредоточава непо-
силното усилие на съселяните за разбирателство и добруване. В
началото на разказа външният свят е видян през нейните отворе-
ни прозорци; той сякаш е погълнат от нейната обемност. „Такава
зеленина е навън, че и в кръчмата като си седи човек, пред очите
му играят зелени кръгове“. Създава се асоциация за затвореност
на полето около селото. Представата за херменевтичност на мак-
29
рореалността в микросредата образно се конкретизира и със сло-
восъчетанието „зелени кръгове“.
Реещият се поглед се губи из зеленината навън, без да обозре
и по този начин да очертае орбитата на селото. То, като стабилен
и изконен топос за битуване, не се възприема в неговата цялост,
не е идентифициран с границите на социалното пространство.
Неговата аморфност лишава патриархалния човек от овладяния
универсален колективен опит, култура, взаимозависимост и вза-
имопомощ. Дестабилизацията на селската реалност довежда и до
дестабилизация на човешкото колективно съзнание и общностно
поведение. В архитектониката на текстовото цяло селото отсъст-
ва като защитено пространство, предразполагащо селяните да
живеят в хармония с другите и средата, да се чувстват уютно и
неуязвими от зли сили и външни интервенции. Само няколко къ-
щи са откъслечни и едностранни индикации за съществуване на
битийното средище. „Някои селяни си ходиха вкъщи“. Селото ка-
то място за живот е по-скоро мислено, отколкото реалност.
Ако в началото на разказа чрез кръчмата външната действи-
телност, отъждествяваща се с полето (космоса на селянина), е об-
хваната, концентрирана и видяна от една обща гледна точка, ко-
ето е характерно за стародавните митологични, а по-късно и пат-
риархално-родови представи за света като цялостност, в края на
текста пространството добива квазивертикални измерения. След
като ни е представил самотата и отритнатостта на другоселеца,
Йордан Йовков обобщава: „Гледаше го едно око, голямо, пре-
пълнено с мъка, и вътре в него светеха лъчите на звездите“.











Целият текст е в книгата


Бенин, Н. Българска литература. Критически прочити. Т. II. Русе: Издателски център при Русенски университет „Ангел Кънчев”, 2015. ISBN 978-954-712-632-9.










Представената структурно-семантична концепция в разказа
дава възможност да разгледаме проявлението на другостта и в
друг ракурс, извън пречупените време-пространствени симетрии.
Разграничаването и разделението се осъществяват и вътре в селс-
ката общност чрез поведението и разноречието на хората в кръч-
мата.
Селяните са групирани в различни конфигурации, учредя-
ващи автономни интегрирани позиции и отношения към битието
и духовната традиция. На една маса е групата около кмета: „На
една страна кметът и няколко близки негови хора приказваха за
политика“, на друга маса е дядо Иван с неговите слушатели, ко-
ито невинаги се съгласяват с него и предимно му противоречат:
„На друга маса дядо Иван, забравил вече кавгата, разказваше.“
Пиян, настръхнал и отделен от всички е Торашко.
Неговата другост е изведена в няколко посоки. Сред всичките
селяни той не се труди на полето, а изкарва прехраната си като
каменар. Неговата къща не е сред другите, а „горе на баира“. Са-
мият той казва, че живее в Порт Артур, и когато е много пиян,
произнася това име като Портартър. Чуждата, несвойствена но-
минация също институционализира различието в общността.
Единствен от всички Торашко нарича другоселеца „братко“ и го
целува по едната буза, което дава основание на другите да го на-
рекат Юда. Несъмнено сме свидетели на едно пресемантизиране
на библейския текст. Човекът, който проявява благородство, ко-
ето обаче е в разрез с интересите на колектива, е определен като
предател. Думите и поведението на героя също са противоречиви,
оправдани от пиянството му и от цялостния замисъл на творбата.
Той се изживява от хуманното деклариране и ритуалния жест на
целувката („Ох, братко, братко! От тебе ли намериха да искат па-
ри, братко!“), до интериоризацията на Аза и прокламираното от-
чуждение: „Не ща да знам никого! Аз живея в Портартър.“
Така посредством цялостната структурно-семантична орга-
низация на художествения текст Йордан Йовков показва раз-
личните проявления на другостта и по този начин проблемати-
зира екзистенциалното отчуждение на човека от традиционния
колектив. И по този начин талантливо и неподражаемо въвежда в
нашата белетристика през 20-те години модерното легитимиране
на самотния човек с неизлечимото чувство на болка, отделеност и
незащитеност. Именно проникването на несгодите, трагедията и
32
противоречията на външния свят в дълбоките дебри на човешката
душа е същностен белег на Йовковото творческо осъзнаване на
съществуването и страданието на отделната личност.
––––––––––––––––––


Няма коментари:

Публикуване на коментар