Никола Бенин
„Пустата земя“, стихотворение на Томас Стърнс Елиът, което се смята за едно от най-важните стихотворения на 20-ти век и основно произведение в модернистичната поезия.
Публикуван за първи път през 1922 г. в октомврийското издание на британското списание The Criterion и в ноемврийското издание на американското списание The Dial, а през декември 1922 г. в книжна версия. Стихотворението е разделено на 5 части. Първата, "Погребение на мъртвец", се занимава с различни теми за разочарование и отчаяние. Вторият, „Играта на шах“, използва кратки винетки (редуващи се разкази) на няколко героя, които разглеждат тези теми чрез опит. „Огнената проповед“, третата част, предлага философски размисъл върху художествения образ на смъртта и изследване на себеотрицанието в съпоставка с влиянието на Аврелий Августин и източните религии. След четвъртата част, „Смърт от вода“, която е кратка лирична петиция, идва последната пета част, „Какво каза гръмът“, завършваща с образ на осъждане.
Елиът вероятно е започнал да работи върху текстовете няколко години преди публикуването. В писмо от май 1921 г. до Джон Куин Елиът пише, че има „стихотворение в главата си и отчасти на хартия, което иска да завърши“.
В мемоарите си Ричард Олдингтън си спомня, че „около година“, преди Елиът да му прочете ръкописната скица на Пустата земя в Лондон, Елиът го посетил в провинцията. Разхождайки се из гробището, те обсъждаха Елегия, написана в селски църковен двор от Томас Грей. Алдингтън пише: „За моя изненада научих, че Елиът се възхищава на нещо толкова популярно, и след това продължих да казвам, че модерен поет, осъзнаващ ограниченията на силите си, като Грей, ако концентрира целия си талант в едно такова стихотворение , тогава може да постигне подобен успех."
Елиът беше диагностициран с тревожно разстройство и беше посъветван да си почине, така че той поиска отпуск от банката, в която работеше, посочвайки нервен срив като причина. С първата си съпруга, Вивиен Хей-Ууд Елиът, той отиде в курорт в Маргейт. Там Елиът работи върху поемата и вероятно показва ранна версия на Паунд, след което заминава за Париж със съпругата си. Елиът беше на път за Лозана, където щеше да бъде лекуван от д-р Роджър Витоз, когото Отолайн Морел му беше препоръчал; жена му останала в санаториум близо до Париж. В Ste. Luce, той написа версия от 19 страници на поемата. Елиът се завръща от Лозана в началото на януари 1922 г. Паунд прави подробни редакционни коментари и значителни ревизии на ръкописа. Впоследствие Елиът посвещава стихотворението си на Паунд.
Елиът използва в поемата цитати и препратки към произведения на автори като Омир, Софокъл, Петроний, Вергилий, Овидий, Аврелий Августин, Данте, Шекспир, Спенсър, де Нервал, Кид, Чосър, Мидълтън, Уебстър, Конрад, Милтън, Марвел , Бодлер, Вагнер, Голдсмит, Хесе, Хъксли, Верлен, Уитман и Стокър.
The Waste Land" by T.S. Eliot is a complex and influential modernist poem published in 1922. It's known for its fragmented structure, multiple voices, and references to a wide range of literary, cultural, and mythological sources. Here's a summary and critical analysis:
Summary:
"The Waste Land" is divided into five sections: "The Burial of the Dead," "A Game of Chess," "The Fire Sermon," "Death by Water," and "What the Thunder Said."
1. "The Burial of the Dead": This section sets the tone with images of a desolate, post-World War I world. The speaker reflects on a barren, decaying landscape, mirroring the emotional and spiritual emptiness of the characters.
2. "A Game of Chess": This part presents a troubled romantic encounter between a man and a woman, drawing parallels to the myth of Tiresias, a figure who experienced both genders. It explores themes of desire, impotence, and disillusionment.
3. "The Fire Sermon": This section delves into themes of lust, desire, and spiritual decay. It references various religious and mythological texts, highlighting humanity's inability to find spiritual fulfillment in a world dominated by materialism.
4. "Death by Water": Here, the poem shifts to a maritime theme, depicting a drowned sailor and contrasting water's cleansing and destructive qualities. It reflects on the transience of life and the inevitability of death.
5. "What the Thunder Said": The final section combines different mythologies and religions to suggest the possibility of redemption and renewal through suffering. The poem ends with a vision of rain and the possibility of rebirth.
Critical Analysis:
1. Fragmentation: "The Waste Land" is known for its fragmented structure, which mirrors the fractured state of modern society. The discontinuous narrative reflects the disintegration of traditional values and beliefs.
2. Myth and Allusion: Eliot incorporates a vast array of literary and mythological references, from The Bible to The Buddha, from Shakespeare to Greek mythology. These allusions add depth and complexity to the poem, inviting readers to interpret and connect the dots.
3. Alienation and Despair: The poem captures the sense of alienation, disillusionment, and despair prevalent in the aftermath of World War I. It portrays a world in crisis, where traditional values have collapsed, leaving individuals spiritually adrift.
4. Redemption and Hope: While "The Waste Land" is often seen as a bleak portrayal of modernity, it also suggests the possibility of redemption and renewal through suffering and self-awareness. The final section hints at the potential for spiritual rebirth.
5. Multiple Voices: The poem employs a range of voices, including the speaker's, historical figures, and literary characters. This multiplicity reflects the fractured nature of modern identity and consciousness.
In conclusion, "The Waste Land" by T.S. Eliot is a complex and multi-layered poem that explores the disillusionment and spiritual crisis of the modern age. It uses fragmentation, myth, and allusion to convey a sense of fragmentation and despair, while also offering glimpses of hope and redemption. It remains a cornerstone of modernist literature and continues to be a subject of extensive literary analysis and interpretation.
Пустата земя" от Т. С. Елиът е сложна и влиятелна модернистична поема, публикувана през 1922 г. Известна е със своята фрагментирана структура, множество гласове и препратки към широк набор от литературни, културни и митологични източници. Ето резюме и критичен анализ:
Резюме:
„Пустата земя“ е разделена на пет части: „Погребението на мъртвите“, „Игра на шах“, „Огнената проповед“, „Смърт от вода“ и „Какво каза гръмът“.
1. „Погребението на мъртвите“: Този раздел задава тона с изображения на един пуст свят след Първата световна война. Говорителят разсъждава върху безплоден, загниващ пейзаж, отразяващ емоционалната и духовна празнота на героите.
2. „Игра на шах“: Тази част представя тревожна романтична среща между мъж и жена, като прави паралели с мита за Тирезий, фигура, която е преживяла и двата пола. Той изследва темите за желанието, импотентността и разочарованието.
3. „Огнената проповед“: Този раздел се задълбочава в темите за похотта, желанието и духовния разпад. Той препраща към различни религиозни и митологични текстове, подчертавайки неспособността на човечеството да намери духовно удовлетворение в свят, доминиран от материализма.
4. „Смърт от вода“: Тук стихотворението преминава към морска тема, изобразявайки удавен моряк и противопоставяйки очистващите и разрушителните качества на водата. Разсъждава върху преходността на живота и неизбежността на смъртта.
5. „Какво каза гръмът“: Последният раздел съчетава различни митологии и религии, за да предложи възможността за изкупление и обновление чрез страдание. Поемата завършва с видение за дъжд и възможност за прераждане.
Критичен анализ:
1. Фрагментация: "The Waste Land" е известен със своята фрагментирана структура, която отразява разпокъсаното състояние на съвременното общество. Прекъснатият разказ отразява разпадането на традиционните ценности и вярвания.
2. Мит и алюзия: Елиът включва огромен набор от литературни и митологични препратки, от Библията до Буда, от Шекспир до гръцката митология. Тези алюзии добавят дълбочина и сложност към стихотворението, приканвайки читателите да тълкуват и свързват точките.
3. Отчуждение и отчаяние: Поемата улавя усещането за отчуждение, разочарование и отчаяние, преобладаващи след Първата световна война. Тя описва свят в криза, където традиционните ценности са се сринали, оставяйки индивидите духовно по течението.
4. Изкупление и надежда: Въпреки че „Пустата земя“ често се разглежда като мрачно изображение на модерността, той също така предполага възможността за изкупление и обновление чрез страдание и самоосъзнаване. Последният раздел загатва за потенциала за духовно прераждане.
5. Множество гласове: Поемата използва набор от гласове, включително на говорещия, исторически личности и литературни герои. Тази множественост отразява раздробената природа на съвременната идентичност и съзнание.
В заключение „Пустата земя“ от Т.С. Елиът е сложна и многопластова поема, която изследва разочарованието и духовната криза на модерната епоха. Той използва фрагментация, мит и алюзия, за да предаде чувство на фрагментация и отчаяние, като същевременно предлага проблясъци на надежда и изкупление. Той остава крайъгълен камък на модернистичната литература и продължава да бъде обект на обширен литературен анализ и интерпретация.
Няма коментари:
Публикуване на коментар