Никола Бенин
- ТВОРЧЕСКА ИСТОРИЯ
- Първото отпечатано Ботево стихотворение – във в. „Гайда“ на Петко Р. Славейков през 1867 г.
- Най-вероятно е написано в Одеса.
- В него е заложена основната тенденция, присъща за цялото Ботево творчество – автобиографизмът, произтичащ от болезненото изживяване на действителността.
- Поставя проблеми, които в следващите творби се разгръщат и задълбочават – за скитничеството, за неразбирането и отчуждението, за дома и пътя.
- В него се появяват и емблематичните за Ботевата поезия образи: на майката, на погубената младост, на смъртта спасение.
Ако представим поезията на Христо Ботев като разказ за живота на един народен герой, то стихотворението „Майце си“, като първо в неговото творчество, е встъплението в този поетически разказ за борбата и робството, за страшния и славен път към саможертвата и свободата.
- ЗАГЛАВИЕ
- „Майце си“ е стара падежна форма, означаваща на майка си.
- Насочва към изповедността на стихотворението и въвежда образа на майката като
адресат на лирическия монолог.
- Ярко изразената връзка син–майка отвежда към традиционния патриархален модел,
който навлиза в Ботевите стихове по линия на фолклора, но най-вече чрез отзвука на
собствената семейна среда – болестта и смъртта на бащата, многото деца с единствена
опора майката, прикования с години на легло брат.
Мотивите за раздялата с майката и родния край, за носталгията по тях, са сред най-важните в българската поезия от ХІХ в. и се откриват практически у всички поети, учили и живели в Русия.
- ЖАНР
- елегия, драматична изповед към майката.
Изградено в стила на лиричната жалба, оплакване. Честото обръщение към майката
идва от народната песен.
- ОСНОВНА ТЕМА И ПРОБЛЕМИ
- Елегията интерпретира темата за самотата и безнадеждността, породени от
невъзможността да се открие смисълът на живота.
- В творбата се разгръщат два от вечните библейски мотиви в изкуството: за блудния син и за скитника.
- КОМПОЗИЦИЯ – 8 четиристишни строфи
- Има характер на изповедно послание към близък човек – предпочитана от Ботев
композиционна форма. Като основа на творбата е използван един от най-популярните
народопесенни модели – разговорът между майка и син.
- Симетрична композиция – първото и последното двустишие чрез анафорите и синтак-
тичния паралелизъм (еднакво построени изречения) очертават рамката на елегията:
Ти ли си, мале, тъй жално пела,
ти ли си мене три годин клела, мотивът за майчината клетва
……………………………………………….
пък тогаз нека измръзнат жили,
пък тогаз нека изгния в гроба! мотивът за самопроклятието
- ЛИРИЧЕСКИ ГЕРОИ
СИНЪТ – млад човек с благородни стремежи, изправен пред дълга към рода
и желанието за личен избор; търси мястото си в живота
и смисъла на човешкото си съществуване, но няма ясна цел.
- Противопоставянето между неговия личен свят и социалния е в основата на творбата.
- Чувства се самотен, дистанциран както от родното пространство, така и от света,
който го заобикаля.
- Спрямо родното изпитва усещане за вина, сякаш е накърнил нравствените устои на
родовия свят, сякаш е извършил най-тежките грехове (коментират се І и ІІ строфа:
риторичните въпроси, анафорите, обръщението; пунктуацията (?!) като свидетелство
за драматизма на вътрешното изживяване).
- Далеч от дома се чувства лишен от жизнени сокове (коментират се метафорите,
свързани с „човека – растение“), негов единствен изход е смъртта.
- Загубил е ценностните си опори (вярата, надеждата и любовта).
- Лута се, защото е изгубил връзката си с патриархалното, но все още не е открил
нова посока, не се е посветил на висока кауза.
МАЙКАТА – най-добрият и искрено ангажиран слушател в моменти на раздвоение
и душевна тревога пред когото лирическият герой се изповядва, но
тя се свързва с пространството на родното и неговата санкция към
онези, които са го напуснали.
- „любов и вяра“
- единственият близък човек – ,,Освен тебе, мале, никого нямам…“
- утешител, съветник и интимен довереник
Пет Ботеви стихотворения изграждат образа на майката – ,,Майце си“, ,,Хайдути“, ,,Странник“, ,,На прощаване“ и ,,Обесването на Васил Левски“.
Само в ,,Хайдути“ и ,,Странник“ прозвучава майчиният глас. Останалите 3 са изградени като монолози обръщения, в които звучи само гласът на сина. Разговорът с майката е предизвикан във въображението на лирическия Аз.
Ботевият лирически герой се обръща към майка си винаги в минути на раздвоение и душевна тревога, търсейки в нейно лице утешител, съветник и интимен довереник. В нея той открива най-заветното и съкровеното, топлината на изгубената домашна интимност, вътрешната дълбочина и болка на себепознанието. Водещо в отношението му към майката е усещането за съдбовна, непреодолима обвързаност с нея, което го заставя интензивно да изживява тяхната случила се или предстояща раздяла, най-често мотивирана от моралната непоносимост на робството. Тя се осмисля като причина за страданията на майката и това усилва в сина чувството му за вина спрямо нея. В ,,Майце си“ синът убеждава майка си в своята искрена и неуязвима любов: ,,Освен теб, мале, никого нямам …“.
- СВЕТЪТ
- на родното (на дома и миналото) е безвъзвратно изгубен
Творбата бележи кризата на човека, напуснал родния си дом, за да търси своето щас-
тие в посвещаването на благородна кауза. От една страна, родовият свят се свързва с
човешката близост, уюта и сигурността, защото в него живее семейството на героя, но
от друга страна – завръщането в него е невъзможно, защото той не желае да живее
според предписанията и ограниченията на патриархалния бит. За сина светът на родно-
то е светът на миналото, в който са останали силата, желанията и мечтите му. Но в него
са и вярата и любовта,олицетворени в образа на майката като единствена опора в
жестокия свят. Само чрез смъртта е възможно завръщането и приемането отново в
патриархалния свят, на който лирическият герой се чувства чужд, за който той е
чужд, за който той е странник и блуден син.
- на настоящето (на пътя, в чужбина) е враждебен
Това е свят на привидностите, в него лирическият герой е принуден да изглежда
такъв, какъвто не е („весел“). В него не е намерил ценностни опори, нито подкрепа,
съпричастност и разбиране (контраста „весел ме гледат мили другари“ – „но те не
знаят, че аз веч тлея“)
- ДОМИНИРАЩИ (ПРЕОБЛАДАВАЩИ) ЧУВСТВА
- разочарование, духовна неудовлетвореност („срещам това, що душа мрази“)
- страдание („скитник ходя злочестен ази“,„душа страдна“)
Породени от:
- безцелно преминаващата му младост („мойта младост (…) съхне и вехне люто
язвена“, „мойта младост слана попари“)
- несбъдналите се мечти („за вси желби приготви яма“)
- безперспективността и трагичната предопределеност на бъдещето му („аз веч тлея“,
„сърце догаря“)
- сблъсъка между духовните стремежи на лирическия герой за посвещаване на
благородна кауза и патриархалното светоусещане, свързано с ограниченията на бита.
Напуснал дома си, за да реализира мечтите си за „щастие, слава“, лирическият герой се прощава с майка си и споделя (изповядва) своите мъчителни изживявания за опропастената си (безцелно преминаваща) младост, за несбъдналите се желания, за безперспективността и трагичната предопределеност на бъдещето му
- МОТИВИ
- фолклорният мотив за майчината клетва, която обрича сина на страдание
- за злочестото скиталчество; за бездомността.
Ключовото словосъчетание „скитник ходя злочестен ази“ разкрива отчуждението
от родовия свят, самотата и нещастието на лирическия герой, породени от неговата
неудовлетвореност от заобикалящия го свят. Чрез мотива за бездомността авторът
отразява реалността на емигрантския живот, самотността и носталгията, до
които той води. Да живееш далеч от родното си място, се тълкува и като
скиталчество, и като наказание за извършено престъпление спрямо родното, и
като погубване на собствената младост.
- фолклорният мотив за осланената (погубената) младост
- романтичният мотив за неразбрания, страдащ самотник; екзистенциалната самота е
породена от различността, от невъзможността да намери допирни точки с „мили
другари“.
- мотивът за тлеенето – свързан с отчаянието от безизходицата; смъртта като единствен
изход от безсмисления живот. („аз веч тлея“, „сърце догаря“)
- ОБРАЗЪТ НА СМЪРТТА
- деестетизирана (некрасива) за разлика от всички други Ботеви творби, където смъртта
е в името на идеалите и е равнозначна на безсмъртие.
- финалното двустишие = поанта (там е главната идея); смъртта е представена с
натуралистична лексика.
- представена е чрез метафорите, свързани с тлеене („аз веч телея“),
догаряне („сърце догаря“), гниене („нека изгния в гроба“) – носят знак
за нищожната деятелност на лирическия Аз
- ТРОПИ И ФИГУРИ
- риторични въпроси
– в първа и втора строфа
Чрез тях лирическият герой търси причините за злочестието (нещастието) си.
Подразбиращият се отрицателен отговор подчертава мъчителното душевно
състояние на сина, който страда заради неизвършени прегрешения към най-близките
си. Младостта му е опропастена, сякаш го е застигнала майчина клетва или пък
изтърпява наказание заради пропито бащино имане. Пунктуацията на втората строфа
– ?! (т.нар. въпрос с учудване), свидетелства за категорично отхвърляне на чувството
за вина по отношение на родителите.
– „Отде да знаят?“, т.е. няма откъде да знаят, не знаят.
– „…що не желаях?“, т.е. желаех щастие и слава.
- анафора (начално повторение на дума или израз)
– „ти ли си“ – израз на болезненото чувство, което лирическият Аз изпитва
към майка си заради причиненото ѝ страдание.
– „пък тогаз нека“– звучи като заклинание, като прокоба.
- метафорите внушават усещане за обреченост, за пропилян живот, за бавно мъчително
умиране поради ненамерен смисъл. Лирическият Аз загива като растение, изтръгнато
от корена си.
– „мойта младост (…) зелена/ съхне и вехне люто язвена“,
– „мойта младост слана попари“
- синекдоха (троп, при който названието на един предмет или явление се замества с
наименованието на съществена част от него)
– „сърце догаря“ (т.е. умирам)
– „туй сърце младо, таз душа страдна / да се оплачат тебе горкана…“
- инверсия (промяна на обичайния словоред)
– „скитник (…) злочестен“
– „младост (…) зелена“
– „душа страдна“
– „прегръдки твои мили“
- ИЗВОДИ
Елегията „Майце си“ представя драмата на един млад човек, изправен пред своя личен
избор. То разкрива душевните терзания на лирическия герой, породени от сблъсъка
между неговите вътрешни ценности и света, неразбираем за него и неразбиращ го.
Завръщането в патриархалния космос, приобщаването към неговите ценности е
невъзможно за Ботевия човек, но на него му липсва нов ценностен ориентир, нов път, по
който да поеме.
Няма коментари:
Публикуване на коментар