Никола Бенин
Способността за ефективна комуникация е едно от
най-важните от всички житейски умения. Комуникацията дава възможност да се
предава информация между отделни хора или групи от хора, това е умението да се
представи информация, от една страна и да се разбере предоставена информация,
от друга. Наред с това ефективната комуникация включва и умението за разбиране
на условията и ограниченията в комуникационната ситуация и адаптиране на
собственото поведение с цел да се постигнат целите на участващите в
комуникацията субекти. Умелият комуникатор e eфективен във всички елементи на
комуникацията – от ясното и разбираемо изпращане на своето послание до
разбирането и приемането на посланието на друг човек като ползва ефективно
всички канали на общуване – присъствени и неприсъствени, писмени и устни,
вербални и невербални.
Умението за успешна комуникация допринася за умело разчитане на
комуникационната ситуация и адаптиране на поведението с цел постигане на
конкретни комуникационни цели чрез анализ на получените послания и активно
изразяване на собствената позиция при спазване на правилата за ефективна
комуникация. Това дава възможност за активно въвличане на класа в приобщаването
на деца и ученици, които се нуждаят от приобщаване в училищна среда.
Какво представлява умението и защо е важно
Представено опростено, комуникацията е акт на
предаване и получаване на информация от един субект на друг. Комуникацията е
двустранен процес, в който винаги има две страни – споделящ/изпращащ информация
и получаващ/ разбиращ информацията. Ефективна е комуникацията, която осигурява
изпращане и получаване на информацията по начин, който задоволява в максимална
степен постигане на целите и за двете участващи в процеса страни.
Защо да развиваме комуникационни умения?
Комуникационните умения са неизменна част от
обучителния процес – децата се учат да четат и да се изразяват, да представят
материал пред класа, да казват стихчета наизуст, да подготвят презентации и да
пишат аргументативни есета, учителите и учениците общуват през цялото време,
учениците общуват интензивно със свои приятели както на живо, така и онлайн.
Защо тогава да планираме и да развиваме комуникационни умения у учениците
целенасочено?
Виждаме няколко ключови причини:
1. Ефективната
комуникация през ХХІ век е фундаментална за личния, учебния и професионалния ни
успех. В личен план умението да споделяш разбираемо какво мислиш и да разбираш
какво и защо мислят останалите около теб спомага за изграждането на смислени,
плодотворни и искрени взаимоотношения с хората. В професионален план, без
значение какво работим, е важно както да разбираме и изпълняваме задачите си,
така и да общуваме ефективно с колегите си. Затова комуникационните умения са в
основата и на друго важно умение от този наръчник – работа в екип.
2. Ефективната
комуникация става все по-ценна в свят, в който общуваме с много различни хора
всеки ден и в който количеството информация, което достига до нас, расте
непрекъснато. Става все по-важно да можеш бързо, ясно и запомнящо се да
предадеш конкретна информация.
3. Образованието се
променя така, както се променя моделът на икономиката, новите технологии и
начинът на общуване като цяло. Както говорим и в главата, посветена на работата
в екип, моделът на образование, в който учителят преподава, а учениците слушат,
е изчерпан. Ако преди е било необходимо само учителят ясно да артикулира
мисълта си, а учениците да я възпроизвеждат, днес е важно да научим учениците
си уверено да защитават позицията си, да структурират собствените си мисли, да
убеждават, да търсят различни начини да представят информацията в зависимост от
аудиторията, да изслушват и да разбират различни гледни точки. Защото точно
това ще ги подготви да бъдат хора, които създават собствения си живот и се
борят да постигат целите си.
Как да развиваме комуникационни умения?
Когато говорим за целенасочено и задълбочено развиване
на дадено умение, не можем да разчитаме само на неговото естествено развитие
като страничен ефект от ученето. Важно е да имаме фокус, стратегия, ясни цели и
следене на напредъка. Важно е учениците да са наясно какво и защо се прави,
какво се очаква от тях, какви са критериите и как могат уменията им да се
подобрят.
За да постигнем това, и тук разделяме умението на основни елементи:
1. Ясно и ефективно
артикулира идеи и мисли;
2. Слушане за разбиране
на смисъл;
3. Комуникиране за
постигане на различни цели в различни среди.
В картата на умението са посочени и конкретни цели,
които развиват основните елементи.
Относно оценяването на напредъка едно от решенията е използването на ясни и
разбираеми критериални матрици, които учениците да ползват за самооценка и
учителите за оценка на напредъка (такива ще намерите тук за някои от
стратегиите, както и основна матрица за напредък по умението).
Обучението по комуникационни умения е важно да започне още в първи клас, защото
тогава се създава и обогатява речникът на децата, както и основните правила за
общуване с познати и непознати, по-възрастни хора и връстници. Една от
стратегиите, освен целенасочени задачи и упражнения, е интегрирането на комуникационни
умения в управлението на класната стая под формата на правила, код на общуване
и говорене и т.н.
Друго много важно при развиването на това умение в класната стая е да се дава
възможност на учениците за автентично общуване чрез задачи като дебати, дискусии,
работа в групи, ролеви игри, презентации, речи, писане на имейли и запознаване
с нови, различни хора.
Развиването на тези умения започва от най-основните – говорене, изразяване,
изслушване, и след това се надгражда с по-сложни, като долавяне на смисъл и
чувство, представяне пред публика, дебатиране. Общуването се състои от
множество комплексни умения, затова развиването му трябва да става постепенно,
на малки части, с разнообразни активности и рефлектиране върху постигнатото
Няма коментари:
Публикуване на коментар