събота, 6 август 2022 г.

Европейски план за действие за демокрация

 Илияна Бенина, Никола Бенин


Демокрацията, върховенството на закона и основните права са основите, върху които се основава Европейският съюз. Демокрацията е основна европейска ценност и предпоставка за членство в ЕС Гражданите на ЕС виждат демокрацията, правата на човека и върховенството на закона като негов най-важен актив.

Демокрацията позволява на гражданите да оформят закони и публични политики на европейско, национално, регионално и местно ниво. То изисква предпазни мерки, проверки и баланси и институции, които изпълняват своите роли и поддържат правилата на плуралистичния демократичен дебат. За да има смисъл участието, гражданите също трябва да могат да формират свои собствени преценки – те трябва да могат да правят електорален избор в публично пространство, където множество възгледи могат да бъдат изразени свободно и където свободните медии, академичните среди и гражданското общество могат да играят своите роля в стимулирането на открит дебат, свободен от злонамерена намеса, било то местна или чуждестранна. Демокрацията може да процъфтява само в климат, в който както свободата на информацията, така и свободата на изразяване се поддържат, в съответствие с Хартата на основните права, позволявайки на всеки да изразява своите възгледи.

В същото време ЕС не е загрижен само за защитата на демокрацията в рамките на своите граници, но тъй като натискът върху демокрацията, върховенството на закона и правата на човека в световен мащаб нараства, ЕС работи активно за защита, вдъхновение и подкрепа на демокрациите по света 5 . Предизвикателствата, свързани с упражняването на демокрацията, са глобални и демокрациите по света имат общ интерес да работят заедно за справянето с тях. На ниво ЕС това изисква съгласуван подход между вътрешни и външни действия. Начинът, по който поддържаме и укрепваме нашите демократични основи в Съюза и държавите-членки, оказва влияние върху силата на нашите външни действия. С този план за действие Комисията предлага отговор, съсредоточен върху индивидуалните права и свободи, прозрачност и отчетност, който също може да послужи като пример за това как да се подходи към тези глобални предизвикателства пред демокрацията и като основа за изграждане на партньорство с еднакво мислещи демокрации .

Дигиталната трансформация на нашите демокрации

Дигиталната революция трансформира демократичната политика. Политическите кампании вече се провеждат не само на прага, билбордове, радио вълни и телевизионни екрани, но и онлайн. Това дава нови възможности на политическите актьори да достигнат до избирателите. Той също така носи нови възможности за гражданска ангажираност, като улеснява някои групи — по-специално младите хора — да получат достъп до информация и да участват в обществения живот и демократичния дебат .

Бързото разрастване на онлайн кампаниите и онлайн платформите обаче също отвори нови уязвимости и затрудни поддържането на целостта на изборите, осигуряването на свободни и плуралистични медии и защитата на демократичния процес от дезинформация и други манипулации. Цифровизацията позволи нови начини за финансиране на политически актьори от неконтролирани източници, кибератаките могат да бъдат насочени към критична избирателна инфраструктура, журналистите са изправени пред онлайн тормоз и реч на омразата, а невярната информация и поляризиращите съобщения се разпространяват бързо в социалните медии, също чрез координирани кампании за дезинформация. Въздействието на някои от тези стъпки се усилва от използването на непрозрачни алгоритми, контролирани от широко използвани комуникационни платформи. 

Нашите европейски демократични култури, в цялото им многообразие, са изправени пред предизвикателства от цифровата трансформация. Съществуващите предпазни мерки за осигуряване на прозрачност и паритет на ресурсите и ефирното време по време на предизборните кампании не са предназначени за цифровата среда. Инструментите за онлайн кампании са добавили потентност чрез комбиниране на лични данни и изкуствен интелект с психологическо профилиране и сложни техники за микронасочване 6 Някои от тези инструменти, като обработката на лични данни, се регулират от правото на ЕС. Но други в момента са оформени главно от корпоративни условия за обслужване и също могат да избегнат националното или регионалното регулиране, като бъдат разположени извън избирателната юрисдикция. Загрижеността за прозрачността и отчетността на онлайн платформите добавя към предизвикателството за прилагане на правилата. Онлайн платформите могат както да имат дейности, свързани с новинарските медии, така и да действат като пазачи за онлайн новини, като същевременно не се подчиняват на същите национални правила и професионални стандарти.

Укрепване на демократичната устойчивост

Този план за действие е насочен към институциите на ЕС, националните правителства и парламенти, които носят основната отговорност за гарантиране на стабилното функциониране на демокрацията, както и към други национални органи, политически партии, медии и гражданско общество и онлайн платформи. При пълно зачитане на националните компетенции той определя подсилена политическа рамка на ЕС и конкретни мерки за:

-Насърчаване на свободни и честни избори и силно демократично участие;

-подкрепя свободни и независими медии; и

-контра дезинформация.

Здравата демокрация разчита на ангажираността на гражданите и активното гражданско общество не само по време на избори, но и през цялото време. Ангажираните, информирани и овластени граждани са най-добрата гаранция за устойчивостта на нашите демокрации. В целия план за действие има силен акцент върху овластяването на гражданите и гражданското общество за противодействие на заплахите.


Няма коментари:

Публикуване на коментар