петък, 19 август 2022 г.

Годишен доклад за дейностите на Европейския съюз в областта на научните изследвания и технологичното развитие и мониторинг на Хоризонт Европа и Хоризонт 2020 през 2021 г.

 Илияна Бенина, Никола Бенин

REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL Annual Report on Research and Technological Development Activities of the European Union and Monitoring of Horizon Europe and Horizon 2020 in 2021



Зелен и цифров преход

С влизането в сила на Европейския закон за климата (юни 2021 г.) целите за нулеви нетни емисии на парникови газове до 2050 г. и намаляване на емисиите с поне 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. станаха правно обвързващи в ЕС. През юли 2021 г. Комисията прие пакета Fit for 55, за да направи политиките на ЕС в областта на климата, енергетиката, земеползването, транспорта и данъчното облагане подходящи за постигане на целите – включително целта за използване на 35% от финансирането за научни изследвания и иновации по Horizon Europe for green инвестиции По отношение на енергията основните цели на пакета Fit for 55 бяха :     

·ускоряване на усилията за енергийна ефективност във всички сектори ;

·Направете задължително обновяването на сградите и новите сгради с нулеви емисии до 2030 г.;

·Увеличаване на използването на възобновяема енергия , така че най-малко 40% от потреблението на енергия да се покрива от възобновяеми източници до 2030 г.

Шестият доклад за състоянието на енергийния съюз беше придружен от доклад за конкурентоспособността на технологиите за чиста енергия , който показва, че ЕС остава в челните редици на изследванията за чиста енергия.

Прилагането на стратегията на ЕС за устойчива и интелигентна мобилност включва няколко законодателни предложения през 2021 г. като част от пакета „Годен за 55“ (напр . Регламента за инфраструктурата за алтернативни горива и инициативите ReFuelEU за пътуване и FuelEU за мореплаване ) и пакет за ефективна и зелена мобилност през декември (напр. ревизии на Регламента за TEN ‑ и Директивата за ИТС      , както и нова рамка на ЕС за градска мобилност .

Съобщението „ Устойчиви въглеродни цикли  (декември 2021 г.) насърчи научноизследователската и иновационна дейност за увеличаване на отстраняването и съхранението на въглерод от атмосферата.   

За да се подготвим за неизбежното въздействие на изменението на климата и да станем общество, устойчиво на климата до 2050 г., беше приета стратегията на ЕС за адаптиране към изменението на климата (февруари 2021 г.) подчертаваща ролята на науката .   

През 2021 г., за първи път от стартирането на Системата за търговия с емисии – Фонд за иновации, ЕС инвестира над 1,1 милиарда евро  в седем иновативни проекта, целящи да донесат революционни технологии на пазара за (i) енергоемки индустрии (ii) водород (iii) улавяне, използване и съхранение на въглерод и (iv) възобновяема енергия.    

Екологичното измерение на Европейския зелен пакт също беше подкрепено през 2021 г. чрез приемането на поредица от инициативи в рамките на стратегията за биологичното разнообразие (като стратегията за горите и стратегията за почвите), Плана за действие за нулево замърсяване и Действието за кръгова икономика план . Изследването, предложено по темите на „Хоризонт Европа“ през 2021 г., подкрепи тези политически инициативи.

Беше прието споразумението за реформата на общата селскостопанска политика (декември 2021 г.), както и органичен план за действие , който дава на НИИ силна роля Научните изследвания и иновациите също ще бъдат важни за развитието на въглеродното земеделие след съобщението относно устойчивите въглеродни цикли .

Комисията прие предложение за препоръка на Съвета за осигуряване на справедлив преход към климатична неутралност , приета от Съвета на 16 юни 2022 г., в която държавите членки се ангажират да въведат цялостни пакети от политики, в съответствие с националните обстоятелства, за да осигурят зелен преход е справедливо и приобщаващо.  

Съобщението относно устойчивата синя икономика в ЕС (май 2021 г.) се фокусира върху екологичното възстановяване на синята икономика – трансформиране на синята икономика на ЕС за устойчиво бъдеще като подчертава ролята на научноизследователската и иновационната дейност в стимулирането на тази трансформация .

Зелената харта на действията Мария Склодовска-Кюри насърчава устойчивото прилагане на изследователски дейности. Това е кодекс за добри практики за всички лица и институции, които се възползват от финансиране.

Комисията предложи път към цифровото десетилетие . Това определя конкретни цифрови цели , които се очаква ЕС да постигне до 2030 г. Предложението също така създава цикъл на сътрудничество между Комисията и държавите-членки , който предоставя рамка за разработване на многонационални проекти, които нито една държава-членка не може да разработи сама (напр. високопроизводителни изчисления, защитена квантова комуникация).

2.3.Индустрия

Актуализираната индустриална стратегия (май 2021 г.) потвърждава научноизследователската и иновационната дейност като двигател за придвижване на европейската индустрия напред в зеления и цифров преход. В концепцията „ Индустрия 5.0 “ (януари 2021 г.) беше разработена нова визия за зелена, устойчива и ориентирана към човека индустрия . Комисията публикува индекса за ефективност на прехода за 2020 г. който наблюдава прехода към кръгова и възобновяваща се индустрия на ЕС и 2021 г.   Индекс на инвестициите в индустриална научноизследователска и развойна дейност в ЕС който изброява най-големите 2 500 частни инвеститори в научноизследователска и развойна дейност . 

През 2021 г. стартира интегрирана програма за пространство на ЕС . Той обединява оперативни дейности за сателитна навигация, наблюдение на Земята и нови правителствени компоненти на ЕС за спътникови комуникации и осведоменост за космическата ситуация включително космическо наблюдение и проследяване на сателити и космически отпадъци.    

2.4.Сигурност

Комисията публикува работен документ на служителите си „ Подобряване на сигурността чрез изследвания и иновации “, който дава примери за това как правоприлагащите органи и граничните служители се възползват от изследванията на ЕС в областта на сигурността. Документът описва как да се използват резултатите от изследванията в оперативни инструменти, включително новата Общност за европейски изследвания и иновации за сигурност , която обединява всички заинтересовани страни.

2.5.Партньорство с държавите-членки

През 2021 г. беше отбелязан значителен напредък в обновеното Европейско научноизследователско пространство (ERA) с препоръката на Съвета за пакт за научни изследвания и иновации и политическия дневен ред на ERA . Той определя 20 мерки за 2022-2024 г., включително споделяне на открити знания и насърчаване на атрактивни научни кариери. 

Оценяването на знанието е от ключово значение за възприемането на резултатите от НИИ в обществото и икономиката Комисията изготви проекта на препоръка на Съвета относно европейските ръководни принципи за валоризация на знанията и организира първата Седмица на валоризацията на знанията в ЕС (април 2021 г. .

Цикълът на европейския семестър на координация на икономическата политика беше временно заменен от националните планове за възстановяване и устойчивост Комисията получи 26 плана и одобри 22 от тях – всички планове включват солидни предложения за инвестиции и реформи в НИИ .    

С декларацията от Любляна относно равенството между половете в научните изследвания и иновациите , Комисията 25 държави-членки и 12 асоциирани държави засилиха усилията си за справедливи, отворени, приобщаващи и равни на половете изследователски системи.

2.6.Международни аспекти

Съобщението относно глобалния подход към научните изследвания и иновациите потвърждава отново ангажимента на ЕС да запази отвореността в международното сътрудничество в областта на научните изследвания и иновациите , като същевременно насърчава реципрочността, подкрепена от основни ценности, с акцент върху защитата на отворената стратегическа автономия на ЕС.

На 6 октомври 2021 г. лидерите на ЕС и Западните Балкани поставиха началото на програма за Западните Балкани относно иновациите , научните изследвания, образованието, културата младежта и спорта на срещата на върха в Бърдо .    

Шест приоритета за научни изследвания и иновации след 2020 г. бяха включени в преразгледаната архитектура на Източното партньорство през 2021 г., за да се повиши иновационният капацитет на източните партньори.   

Беше разработена нова програма за сътрудничество в областта на научните изследвания и иновациите със Средиземноморието. Освен това напредна работата по съвместна пътна карта между ЕС и Китай за бъдещо научно и технологично сътрудничество. R&I също зае видно място на срещата на върха ЕС-САЩ, проведена в Брюксел на 5 юни 2021 г. Успешното сътрудничество в областта на научните изследвания и иновациите с Латинска Америка и Карибите беше отбелязано от Съвета при одобрението на стратегическата пътна карта на ЕС и Общността на държавите от Латинска Америка и Карибите CELAC ) .  

Както се подчертава в Прегледа на търговската политика за 2021 г., иновациите са от ключово значение за дългосрочната конкурентоспособност на ЕС и неговата открита стратегическа автономия, укрепвайки регулаторното му въздействие и позиция в ключови сектори, включително цифровата търговия .

2.7.Неядрени преки действия, изпълнявани от Съвместния изследователски център на Комисията ( JRC )

JRC подкрепи множество инициативи на Комисията с научни доказателства и анализи. Например, той помогна в борбата с COVID-19 чрез наблюдение на ефективността на най-използваните методи за тестване и разработване на референтни материали; събиране на информация за тестови устройства за COVID-19 и предоставянето й на обществен достъп ; допринасяйки за създаването на общ списък с бързи антигенни тестове за COVID-19 и предоставяйки ежедневни актуализации за безопасно пътуване . 

3.Изпълнение и мониторинг на Хоризонт Европа, Хоризонт 2020 и Евратом

3.1.Хоризонт Европа през 2021 г. – Акценти и новости

В началото на 2021 г. бяха приети правните актове на новата ориентирана към въздействието рамкова програма Хоризонт Европа и нейният стратегически план 2021-2024 г. Комисията прие основната работна програма за 2021-2022 г. в началото на 2021 г. (посветена на COVID-19) и пълната версия през юни След това имаше допълнителни изменения през октомври (член 22, параграф 5) и през декември (изменение относно мисиите). Бяха създадени съответните конфигурации на програмния комитет и бяха пуснати първите покани. За да се подготви основната работна програма за периода 2023-2024 г., проектите на ориентировъчни документи бяха създадени съвместно с всички засегнати служби.   

През 2021 г. Комисията популяризира Хоризонт Европа чрез комуникационни дейности за граждани и заинтересовани страни. Например бяха организирани конкретни уеб семинари на Европейските дни на научните изследвания и иновациите 2021 г. (с 21 000 участници) и бяха проведени 14 информационни сесии за разясняване на инструментите за финансиране (235 000 показвания).

Новите инструменти за научноизследователска и иновационна дейност в Horizon Europe включват Европейския съвет за иновации , следващото поколение европейски партньорства и мисии . Петте мисии бяха стартирани през септември 2021 г. като иновативен подход за постигане на смели и измерими цели до 2030 г. Комисията популяризира мисиите чрез комуникационни дейности, като например видеоклип с участието на осем комисари (41 000 показвания), информационни фишове и кампании в социалните медии.    

През 2021 г. първата работна програма на Европейския съвет за иновации (EIC) предостави над 1,5 милиарда евро чрез  възможности за финансиране, включително направленията, описани по-долу:

·EIC Accelerator (около 1 милиард евро  ) финансира стартиращи предприятия и малки и средни компании ( МСП за разработване и разширяване на иновации с голямо въздействие с потенциал за създаване на нови пазари или разрушаване на съществуващи .

·EIC Pathfinder 300 милиона евро) се  заема с визионерски изследвания с потенциал да доведе до технологични пробиви.

·EIC Transition (около 100 милиона евро) цели  да превърне резултатите от изследванията във възможности за иновации.

Бяха приети първите две работни програми на Европейския съвет за научни изследвания , като бяха предоставени съответно 1,9 милиарда евро и 2,4  милиарда евро за  подпомагане на водещи изследователи да продължат гранични изследвания.

На конференцията за изменението на климата в Глазгоу беше официално стартирано партньорството на ЕС за катализатори . Това партньорство ще мобилизира до 820 милиона евро  (2022-2026 г.; 200 милиона евро  от Horizon Europe ). Инвестициите ще бъдат насочени към базирани в ЕС проекти с висок потенциал за зелен водород, устойчиви авиационни горива, директно улавяне на въздуха и дълготрайно съхранение на енергия.  

В космическата програма на ЕС частта за космически изследвания и иновации на Horizon Europe става по - важна за бъдещата стратегическа инвестиция на ЕС в космоса Това включва еволюцията на компонентите на космическата програма стратегическата автономия в сателитните технологии достъпа до космоса и навлизането на пазара на услуги и приложения , свързани с космоса.

В рамките на „Хоризонт Европа“ действията „Мария Склодовска-Кюри“ поставят по-голям акцент върху междусекторното сътрудничество, ефективния надзор и кариерното ориентиране. Програмата остава най-добрата практика за подкрепа на жени изследователи ( които съставляват 41,6% от всички изследователи ). Програмата отбеляза своята 25-та годишнина през 2021 г. и е подкрепила над 145 000 изследователи от 1996 г. насам.  

Правното основание на Европейския институт за иновации и технологии (EIT) беше консолидирано Новата стратегическа програма за иновации на EIT за 2021-2027 г. определя целите, ключовите действия, начина на работа, очакваните резултати и въздействието През 2021 г.:  

·EIT подписа споразумения за безвъзмездни средства с осем съществуващи общности на знания и иновации ОЗИ) на стойност  357,5 милиона евро ;

·006 души са завършили магистърски и докторски програми с етикет EIT ; 

·32 стартиращи предприятия са създадени от студенти по програми на EIT, а 101 стартиращи предприятия са резултат от проекти за иновации на EIT ; 

·378 стартиращи предприятия са получили подкрепа от ОЗИ ; 

·Беше стартирана инициативата за изграждане на иновационен капацитет за висшето образование . _

Работната програма за периода 2021-2022 г. включва 210 теми, които са специално насочени към международното сътрудничество (около 20% от всички теми). Те включват амбициозната африканска инициатива на стойност  350 милиона евро с призиви за съвместни изследвания в областта на общественото здравеопазване зеления преход и иновациите и технологиите .

До края на 2021 г. са проведени преговори за асоцииране с 18 държави извън ЕС 9 от които вече са приключили и имат правни последици. Оценката на страните кандидати и асоциирани държави за участие в покани , обхванати от член 22, параграф 5 от Регламента за Хоризонт Европа, беше извършена през 2021 г. Тази работа ще предостави информация за използването на ограниченията в работните програми на Хоризонт Европа през следващите години. 

Отворената наука се превърна в начин на работа на Хоризонт Европа. С пускането на първите покани практиките на отворената наука вече се вземат предвид при оценката на предложенията за проекти (като част от критериите за „отлични постижения“ и „качество и ефективност на изпълнението“).

Хоризонт Европа засили правилата за равенство между половете , включително нов критерий за допустимост, който се прилага от 2022 г. Всички публични органи, научноизследователски организации и институции за висше образование в държавите членки или асоциираните държави трябва да имат въведен план за равенство между половете, за да отговарят на условията за финансиране.

3.2.Анализ на данните от мониторинга – стартирани покани 1

През 2021 г. бяха стартирани повече от сто покани за предложения и други действия в рамките на работната програма „Хоризонт Европа“ за периода 2021-2022 г.:

·Стълб 1 – Отлична наука имаше 15 покани за предложения и 7 покани за други действия в подкрепа на гранични изследвания и революционни научни идеи ( 3  милиарда евро).

·Стълб 2 – Глобални предизвикателства и европейска промишлена конкурентоспособност имаше 42 покани за предложения ( 5,3 милиарда евро) и 26 покани за други действия ( 328  милиона  евро ) в шест различни клъстъра 2 . 

·Стълб 3 – Иновативна Европа имаше 14 покани за предложения и покани за други действия 1,6 милиарда евро) ,  които имат за цел да подкрепят развитието на пробивни иновации.   

·Разширяването на участието и укрепването на ERA имаше 5 покани за предложения и 4 покани за други действия ( 266,5  милиона евро).  

Европейски партньорства

Комисията стартира 23 нови европейски партньорства:

·Единадесет съвместно програмирани европейски партньорства: Стартирани бяха 17 покани за предложения (1,6  милиарда евро), свързани със съвместно програмирани партньорства, предимно в областта на цифровите технологии (клъстер 4) и климата (клъстер 5), но също и от работната програма за изследователски инфраструктури. 

·Единадесет институционализирани европейски партньорства От институционализираните европейски партньорства Съвместното предприятие за високопроизводителни изчисления и ключови цифрови технологии пусна четири покани за предложения ( 215 милиона  евро ).

·Едно съфинансирано европейско партньорство: Европейското партньорство за биоразнообразие стартира една покана за предложения: 46 финансиращи организации от 34 държави са резервирали обща сума от над 40 милиона евро 


With the entry into force of the European Climate Law (June 2021), the targets of net zero greenhouse gas emissions by 2050 and reducing emissions by at least 55% by 2030, compared to 1990 levels, became legally binding in the EU. In July 2021, the Commission adopted the Fit for 55 package to make the EU's climate, energy, land use, transport and taxation policies fit for reaching the targets including the target of using 35% of research and innovation funding under Horizon Europe for green investments. Related to energy the main objectives of the Fit for 55 package were to:

·Accelerate energy efficiency efforts across all sectors;

·Make it mandatory to renovate buildings and make new buildings zero-emission by 2030;

·Boost the deployment of renewable energy so that at least 40% of energy consumption is covered by renewables by 2030.

The Sixth report on the state of the Energy Union was accompanied by a report on the competitiveness of clean energy technologies, which shows the EU remains at the forefront of clean energy research.

The implementation of the  EU’s sustainable and smart mobility strategy included several legislative proposals in 2021 as part of the “Fit for 55 package” (e.g. the  Alternative Fuels Infrastructure Regulation and the ReFuelEU aviation and FuelEU maritime initiatives) and the efficient and green mobility package in December (e.g. revisions of the TENT Regulation and the  ITS Directive , as well as a new EU urban mobility framework ).

The communication Sustainable Carbon Cycles (December 2021) promoted R&I to increase removals and storage of carbon from the atmosphere.

To prepare for the unavoidable impact of climate change and become a climate-resilient society by 2050, the EU strategy on adaptation to climate change was adopted (February 2021)underlining the role of science.

In 2021, for the first time since the launch of the Emissions Trading System  Innovation Fund , the EU is investing over EUR 1.1 billion in seven innovative projects, aiming to bring breakthrough technologies to the market for (i) energy-intensive industries; (ii) hydrogen; (iii) carbon capture, use and storage; and (iv) renewable energy.

The environmental dimension of the European Green Deal was also supported in 2021 by the adoption of a series of initiatives in the framework of the Biodiversity strategy (such as the Forest strategy and the Soil strategy), the Zero Pollution Action Plan and the Circular Economy Action Plan . The research proposed under Horizon Europe topics in 2021 supported these policy initiatives.

The agreement on the reform of the common agricultural policy was adopted (December 2021) as well as an organic action plan , which gives R&I a strong role to play. R&I will also be important for the development of carbon farming following the communication on sustainable carbon cycles .

The Commission adopted a proposal for a Council Recommendation on ensuring a fair transition towards climate neutrality , adopted by Council on 16 June 2022, in which Member States commit to put in place comprehensive policy packages, in line with national circumstances, to ensure the green transition is fair and inclusive.

The Communication on Sustainable Blue Economy in the EU (May 2021) focuses on a Green Recovery for the Blue Economy – Transforming the EU's Blue Economy for a Sustainable Future, underlining the role of R&I in driving this transformation.

The Marie Skłodowska-Curie Actions Green Charter promotes the sustainable implementation of research activities. It is a code of good practice for any individuals and institutions who benefit from funding.

The Commission proposed a path to the Digital Decade . This sets out concrete digital targets that the EU is expected to achieve by 2030. The proposal also sets up a cooperation cycle between the Commission and Member States that provides a framework for developing multi-country projects that no single Member State could develop alone (e.g. high-performance computing, secure quantum communication).

2.3.Industry

The updated industrial strategy (May 2021) confirms R&I as driver to move European industry forward in the green and digital transitions. A new vision for a green, resilient and human-centric industry was developed in the  Industry 5.0  concept (January 2021). The Commission published the 2020 Transitions Performance Index , which monitors the transition towards a circular and regenerative EU industry, and the 2021 EU Industrial R&D Investment Scoreboard , which lists the top 2 500 private R&D investors.

In 2021, an integrated EU space programme  was launched. It brings together operational activities for satellite navigation, Earth observation, and the new EU governmental satellite communications  and space situational awareness components, including space surveillance and tracking of satellites and space debris.

2.4.Security

The Commission published a staff working document Enhancing security through research and innovation , which gives examples of how law enforcement authorities and border guards benefit from EU security research. The document describes how to take up research results into operational tools, including the new Community for European Research and Innovation for Security , which brings together all stakeholders.

2.5.Partnership with Member States

In 2021, there was major progress in the renewed European Research Area (ERA) with the Council Recommendation for a Pact for research and innovation and the ERA policy agenda . It sets out 20 measures for 2022-2024, including sharing open knowledge and promoting attractive scientific careers.

Knowledge valorisation is key for the uptake of R&I results in society and the economy. The Commission prepared the draft Council recommendation on the European guiding principles for knowledge valorisation and organised the first EU Knowledge Valorisation Week (April 2021).

The European semester cycle of economic policy coordination was temporarily replaced by the national recovery and resilience plans.  The Commission received 26 plans and endorsed 22 of them – all the plans include solid proposals for R&I investment and reforms.

With the Ljubljana declaration on gender equality in R&I , the Commission, 25 Member States and 12 associated countries strengthened their efforts towards fair, open, inclusive and gender-equal research systems.

2.6.International aspects

The communication on the Global Approach to Research and Innovation reaffirms the EU’s commitment to preserve openness in international R&I cooperation, while promoting reciprocity underpinned by fundamental values with an emphasis on protecting the EU’s open strategic autonomy.

On 6 October 2021, the EU and Western Balkans leaders launched the Western Balkans agenda on innovation, research, education, culture, youth and sport at the Brdo Summit . 

Six post-2020 priorities for R&I were incorporated in the  Eastern Partnership’s  revised architecture in 2021 to boost the innovation capacities of eastern partners.

A new R&I cooperation agenda  was developed with the Mediterranean. Furthermore, the work on an EU-China joint roadmap for future science and technology cooperation has progressed. R&I also featured prominently in the EU-US Summit held in Brussels on 5 June 2021. The successful R&I cooperation with Latin America and the Caribbean was noted by the Council in the endorsement of the EU-Community of Latin American and Caribbean States (CELAC) strategic roadmap .

As emphasised in the 2021 Trade Policy Review , innovation is key for the EU’s long-term competitiveness and its open strategic autonomy, strengthening its regulatory impact and position in key sectors, including digital trade.

2.7.Non-nuclear direct actions implemented by the Joint Research Centre of the Commission (JRC)

The JRC supported numerous Commission initiatives with scientific evidence and analyses. For example, it helped fight COVID-19 by monitoring the performance of the most used testing methods and developing reference materials; compiling information on COVID-19 test devices and making it publicly available ; contributing to the creation of a common list of COVID-19 rapid antigen tests and providing daily updates for safe travelling .

3.Implementation and Monitoring of Horizon Europe, Horizon 2020 & Euratom

3.1.Horizon Europe in 2021 – Highlights & Novelties

In early 2021, the legal acts of the new impact-driven framework programme Horizon Europe and its strategic plan  2021-2024 were adopted. The Commission adopted the main 2021-2022 work programme in early 2021 (dedicated to COVID-19) and the full version in June. There were then further amendments in October (Article 22(5)) and in December (amendment on Missions). The respective configurations of the programme committee were set up and the first calls were launched. To prepare for the main 2023-2024 work programme, draft orientation papers were co-created with all services concerned.

In 2021, the Commission promoted Horizon Europe through communication activities for citizens and stakeholders. For example, specific webinars at the European R&I Days 2021 were organised (with 21 000 participants), and 14 info sessions were held to explain the funding instruments (235 000 views).

New R&I instruments in Horizon Europe include the European Innovation Council , the next generation of European Partnerships , and Missions The five Missions were launched in September 2021 as an innovative approach to achieve bold and measurable goals by 2030. The Commission promoted Missions through communication activities, such as a video featuring eight Commissioners (41 000 views), factsheets and social media campaigns.

In 2021, the first European Innovation Council (EIC) work programme made over EUR 1.5 billion available through funding opportunities, including the strands described below:

·EIC Accelerator (around EUR 1 billion) finances start-ups and small and medium-sized companies (SMEs) to develop and scale up high impact innovations with the potential to create new markets or disrupt existing ones.

·EIC Pathfinder (EUR 300 million) takes on visionary research with the potential to lead to technology breakthroughs.

·EIC Transition (around EUR 100 million) aims to turn research results into innovation opportunities.

The first two work programmes of the European Research Council were adopted, making EUR 1.9 billion and EUR 2.4 billion available respectively to help top researchers pursue frontier research.

At the Climate Change Conference in Glasgow , the EU catalyst partnership  was officially launched. This partnership will mobilise up to EUR 820 million (2022-2026; EUR 200 million from Horizon Europe). Investment will be directed towards EU-based projects with high potential for green hydrogen, sustainable aviation fuels, direct air capture, and long-duration energy storage.

In the EU space programme , the space R&I part of Horizon Europe becomes more important for future-proofing the EU’s strategic investment in space. This includes the evolution of the space programme components, strategic autonomy in satellite technologies, access to space, and market take-up of space-enabled services and applications.

Under Horizon Europe, the Marie Skłodowska-Curie Actions put more emphasis on inter-sectoral collaboration, effective supervision and career guidance. The programme remained a best practice of support to female researchers (who make up 41.6% of all research fellows). The programme celebrated its 25th anniversary in 2021 and has supported over 145 000 researchers since 1996.

The legal basis of the European Institute of Innovation and Technology (EIT) was consolidated. The EIT’s new strategic innovation agenda for 2021-2027 sets out the objectives, key actions, mode of operation, expected results and impact. In 2021:

·The EIT signed grant agreements with eight existing knowledge and innovation communities (KICs) worth EUR 357.5 million;

·1 006 people graduated from EIT-labelled master and doctoral programmes;

·32 start-ups were created by students on EIT programmes, and 101 start-ups resulted from EIT innovation projects;

·1 378 start-ups received support from KICs;

·The innovation capacity building for higher education initiative was launched.

The 2021-2022 work programme includes 210 topics that are specifically targeted at international cooperation (around 20% of all topics). These include the ambitious EUR 350 million Africa initiative with calls for collaborative research in public health, the green transition, and innovation and technology.

By end 2021, negotiations for association with 18 non-EU countries were conducted, 9 of which have already been concluded and producing legal effects. The assessment of candidate associated countries to participate in calls covered under Article 22(5) of the Horizon Europe Regulation was carried out in 2021. This work will inform on the use of limitations in Horizon Europe work programmes over the coming years.

Open science has become Horizon Europe’s way of working. With the launch of the first calls, open science practices are now considered when evaluating project proposals (as part of the ‘excellence’ and ‘quality and efficiency of implementation’ criteria).

Horizon Europe has strengthened gender equality rules, including a new eligibility criterion enforced as of 2022. All public bodies, research organisations and higher education bodies in Member States or associated countries must have a gender equality plan in place to be eligible for funding.

3.2.Monitoring data analysis – Calls launched 1

In 2021, more than a hundred calls for proposals and other actions in the 2021-2022 Horizon Europe work programme were launched:

·Pillar 1 – Excellent science had 15 calls for proposals and 7 calls for other actions supporting frontier research and breakthrough scientific ideas (EUR 3 billion).

·Pillar 2 - Global challenges and European industrial competitiveness had 42 calls for proposals (EUR 5.3 billion) and 26 calls for other actions (EUR 328 million) in six different clusters 2 .

·Pillar 3 – Innovative Europe had 14 calls for proposals and 8 calls for other actions (EUR 1.6 billion), which aim to support the development of disruptive innovations.

·Widening participation and strengthening the ERA had 5 calls for proposals and 4 calls for other actions (EUR 266.5 million).

European Partnerships

The Commission launched 23 new European Partnerships:

·Eleven co-programmed European Partnerships:  17 calls for proposals (EUR 1.6 billion) related to co-programmed partnerships were launched, primarily in the digital (cluster 4) and climate (cluster 5) domains, but also from the research infrastructures work programme.

·Eleven institutionalised European Partnerships Out of the institutionalised European partnerships, the High Performance Computing and Key Digital Technologies Joint Undertaking launched four calls for proposals (EUR 215 million).

·One co-funded European Partnership.


Няма коментари:

Публикуване на коментар