четвъртък, 9 май 2019 г.

Божественост и открития в живопистта

д-р Никола Бенин

Готическото изкуство в средновековна Европа се развива по различно време с отличителни различия в различните страни. Художествените комисии за средновековни артисти идват главно от църквата и от други богати и влиятелни членове на обществото.
Пример за бохемска готика - и началото на красивия стил, централно-европейски вариант на международния готически стил - е показан в тази картина от майстора на ал.
Възкресение, Třeboň алтар (около 1380), майстор на Třeboň алтар, Националната галерия в Прага, CC BY-NC-SAВъзкресение, Třeboň алтар (около 1380) , майстор на Třeboň алтар, Националната галерия в Прага, CC BY-NC-SA
В Южна Европа Андреас Павиас рисува по времето, когато гръцкият остров Крит е под властта на Венеция и е известен като Кралство Кандия, производствен център за византийска иконография.

Разпятието (ок. 1450-1500), Андреас Павиас, Музея на Националната галерия - Александрос Суцос, марка Public Domain
Разпятието ( ок . 1450-1500) , Андреас Павиас, Музея на Националната галерия - Александрос Суцос, марка Public Domain
От края на 14-ти век Ренесансът се разпространява от Италия през Франция и Северна Европа, привеждайки ниво на технически умения, което повишава статута на художника в обществото и засяга много области на интелектуалната дейност. Фламандският художник Ян ван Ейк е смятан за революционер в живота си чрез своята виртуозна употреба на маслена боя, съчетаваща реализъм с блестящ цвят.

Богородица и дете с Канон Йорис Ван дер Паеле (1436), Ян ван Ейк.  Copyright: Лукас - Изкуство във Фландрия VZW;  Фотограф: Хюго Маертенс, Музей Грьонинг, Авторски права
Богородица и дете с Канон Йорис Ван дер Паеле (1436) , Ян ван Ейк. Copyright: Лукас - Изкуство във Фландрия VZW; Фотограф: Хюго Маертенс, Музей Грьонинг, Авторски права
И двете фламандски и италиански влияния могат да се видят в този двоен портрет от късния френски ренесанс в стила на второто училище на Фонтенбло. Чувствеността на портрета на кралската любовница Габриеле д'Естрее и сестра й направиха успех.

Gabrielle d'Estrées и др. (C.1594), Анонимен, Лувър (RMN / SMF), CC BY-NC-SA
Gabrielle d'Estrées и др. (C.1594) , Анонимен, Лувър (RMN / SMF), CC BY-NC-SA
В Италия Андреа Мантеня донесе скулптурна перспектива и емоционално въздействие върху неговото изкуство, в творчеството като Кристо Морто нел сеполкро е тре доленти от 1470-74.

Cristo Morto nel sepolcro e tre dolenti (1470-1474), Андреа Мантеня, Пинакотека ди Брера, Милано, CC BY-NC-ND
Cristo Morto nel sepolcro e tre dolenti (1470-1474) , Андреа Мантеня, Пинакотека ди Брера, Милано, CC BY-NC-N

Няма коментари:

Публикуване на коментар