петък, 17 май 2019 г.

Същностни данни за това да си добър шеф

д-р Никола Бенин




Там е вековният въпрос: по-добре ли е да си "добър" лидер, за да накараш персонала да те харесва? Или да бъдете твърди като ноктите, за да вдъхновите уважение и упорита работа? Въпреки неотдавнашния ентусиазъм за уелнес инициативи като внимателност и медитация в офиса и въпреки движението към по-хоризонтални организационни схеми, повечето хора все още смятат, че последното е най-добро.
Традиционната парадигма просто изглежда по-безопасна: бъдете твърди и малко отдалечени от служителите си. Хората, които работят за вас, трябва да ви уважават, но да не се чувстват толкова запознати с вас, че могат да забравят кой отговаря. Малка кучешка куче, трудна култура, мивка-или-плуване, изглежда, дава резултати, които са тествани във времето и задържа хората гладни и на пръсти. В края на краищата, ако сте лидер, който изглежда, че се интересувате прекалено много от служителите си, няма ли да ви накара да изглеждате „мек”? Няма ли това да означава, че ще бъдете по-малко уважавани? Че служителите ще работят по-малко?
Нови разработки в организационните изследвания дават някои изненадващи отговори на тези въпроси.
„Трудните” мениджъри често погрешно смятат, че натискът върху служителите ще увеличи производителността. Това увеличава стреса - и изследванията показват, че високите нива на стрес носят редица разходи както за работодателите, така и за работниците.
Стресът носи високи разходи за здравеопазване и оборот. При изследване на служители от различни организации, разходите за здравеопазване за служители с висок стрес са  46% по  -високи, отколкото при подобни организации без високи нива на стрес. По-специално, стресът на работното място е  свързан с коронарна болест на сърцето  както в ретроспективно (наблюдение на минали модели), така и в перспективни (прогнозни бъдещи модели) проучвания. След това има въздействие върху оборота:  изследваниятапоказват, че стреса на работното място  може да ги накара да търсят нова работа, да отказват промоция или да оставят работа.
По-добре ли е с „хубавите“ мениджъри? Работят ли служителите им по-добре - и добри ли са шефовете?
Противно на това, което мнозина смятат, данни Адам Грант показва, че хубави момчета (и момичета!) Действително могат да завършат на първо място, толкова дълго, тъй като те се използват правилните стратегии , които пречат на другите да се възползват от them.In действителност, други изследвания показват, че актове на Алтруизмът всъщност увеличава статута на някого в група.
Ейми Къди от Харвардското бизнес училище и нейните изследователски партньори също показаха, че лидерите, които проектират топлината - дори преди да установят своята компетентност - са по-ефективни от тези, които водят със своята издръжливост и умения. Защо? Една от причините е доверието. Служителите чувстват по-голямо доверие с някой, който е мил.
И интересно проучване показва, че когато лидерите са справедливи към членовете на екипа си, членовете на екипа показват повече поведението на гражданство и са по-продуктивни , както индивидуално, така и в екип. Джонатан Хайд  от Нюйоркската бизнес школа в Нюйоркския университет показва в своето изследване, че когато лидерите са саможертва, служителите им преживяват движение и вдъхновение. В резултат на това служителите се чувстват по-лоялни и ангажирани и е по-вероятно да излязат от пътя си, за да бъдат полезни и приятелски настроени към другите служители . Изследванията на “плащане напред” показва, че когато работите с хора, които ви помагат, от своя страна ще бъде по-вероятно да помогнете на другите (а не непременно само на тези, които са ви помогнали).
Такава култура може дори да помогне за смекчаване на стреса. Докато мозъкът ни е приспособен към заплахите (независимо дали заплахата е бушуващ лъв или бушуващ шеф), реактивността на мозъка ни се намалява значително, когато наблюдаваме добро поведение. Както показват изследванията на мозъка , когато нашите социални взаимоотношения с другите се чувстват сигурни, отговорът на мозъка ни е отслабен. Има и физически ефект. Докато липсата на  свързване на работното място е показала, че увеличава психологическия стрес,  положителните социални взаимодействия по  време на работа показват, че повишават здравето на служителите - например, като намаляват сърдечната честота и кръвното налягане и укрепват  имунната система . Всъщност, проучванеОт Каролинския институт, проведен върху над 3000 служители, е установено, че качествата на лидера са свързани с честотата на сърдечните заболявания в техните служители. Един добър шеф може буквално да е добър за сърцето.
Всъщност, това, което може да е изненада за много директори по човешки ресурси, служителите предпочитат щастието на високо заплащане , както показва проучването на Gallup за 2013 г. на работното място. На свой ред, по-щастливите служители правят не само по-благоприятно работно място, но и за по-добра колегиалност и обслужване на клиентите . А  голямо проучване на здравеопазването  показа, че един вид култура по време на работа не само подобрява служител на благосъстоянието и производителността, но и подобрени клиентски здравните резултати и удовлетвореност .
Взети заедно, това изследване показва, че създаването на лидерски модел на доверие и взаимно сътрудничество може да помогне за създаването на култура, която е по-щастлива, в която служителите си помагат един на друг и впоследствие стават по-продуктивни в дългосрочен план. Нищо чудно, че хубавите им шефове се рекламират.
Но какво точно представлява състрадателният стил на управление и работното място? Това е по-сложен въпрос. Много компании се опитват да предложат благодеяния, като например възможността да работят от дома си или да получават допълнителни обезщетения. Проучването на Gallup показа, че дори когато на работното място се предлагат предимства, като например възможности за работа на работното място и работа от дома, ангажиментът предвижда благосъстояние над всичко друго . И повечето от изследванията показват, че състрадателното работно място насърчава ангажираността не толкова чрез материални блага, колкото чрез качествата на лидерите на организациите, като искрената ангажираност към ценностите и етиката, истинската междуличностна доброта и саможертвата.
Ясно е, че ще трябва да започнем да оценяваме добротата на работа повече. Едно депресивно изследване от Нотр Дам предполага, че за мъжете, колкото по-приятни са те, толкова по-ниска е тяхната заплата . Тъй като съгласуваността не влияе върху заплатата на жените, изследователите твърдят, че когато не се съобразяваме с нормите на пола, ние сме наказани. Отговорът не е за мъжете да бъдат жестоки, а за всички ние да помогнем да променим нормите. С малко умение има начини да бъдеш приятен, докато не си тласкан или мек. И тогава може би всички ще сме малко по-щастливи на работа.

Доц . Д- р Ема Сеппала е автор на  песента „Щастието” , съ-директор на проекта „Емоционално разузнаване” на университета в Йейл и директор на факултета по програма за ръководство на жените в Училището по мениджмънт на Йейл. Тя е и научен директор на Центъра за изследване и образование по състрадание и алтруизъм към Станфордския университет. Следвайте я в Twitter  @emmaseppala  или нейния уебсайт  www.emmaseppala.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар